Zie deze pagina Klik hier om meer te weten te komen
Waarom niet hier checken pillen-zonder-voorschrift.com
Home » Vereniging » Ons aanbod » Kader Primair » Archief » Kader Primair 2 (2018-2019)

Kaderspel

Actueel

Wat betreft salaris bevat de Onderwijsbegroting 2019 geen nieuwe feiten. De AVS vindt dit teleurstellend voor alle collega’s in het primair onderwijs. “Zeker voor schoolleiders en onderwijsondersteunend personeel”, zegt AVS-...
Schoolbesturen van onderwijsinstellingen in het po, vo, mbo, hbo en wo krijgen binnenkort een brief van de Rijksoverheid over de aanpassing van de verplichte meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. Onderwijsorganisaties moeten, net als...
De Subsidieregeling tegemoetkoming vervangingskosten schoolleiders primair onderwijs is ook voor het schooljaar 2018 – 2019 van toepassing. Minister Slob van Onderwijs heeft het subsidieplafond voor genoemd schooljaar vastgesteld op 7,8...
Vanaf dit schooljaar hanteren alle toetsaanbieders dezelfde categorieën voor het toetsadvies: vijf brede adviezen en het enkelvoudige advies ‘vwo’. Het definitieve schooladvies van de basisschool mag uit een of twee schooltypes...
Vanaf 1 augustus 2019 hoeven scholen geen gewicht van nieuwe leerlingen meer te registreren. Dit komt omdat vanaf schooljaar 2019-2020 de middelen voor het onderwijsachterstandenbeleid verdeeld worden op grond van de nieuwe CBS-indicator. In het...
De ministerraad is akkoord gegaan met een wetsvoorstel van minister Slob van Onderwijs dat moet zorgen voor een eenvoudiger doorstroom van vmbo naar havo en daarmee op gelijke kansen voor leerlingen. Het wetsvoorstel regelt dat leerlingen met...
Het ministerie van OCW stelt persoonsgebonden beurzen van maximaal 10.000 euro beschikbaar voor schoolleiders in het voortgezet onderwijs die hun innovatieplannen op school ten uitvoer willen brengen. Precieze datum van aanvragen is nog niet bekend...
Zowel in het primair als in het voortgezet onderwijs is er sprake van een afname van het aantal pestincidenten. Dat schrijft minister Slob van Onderwijs maandag 17 september aan de Tweede Kamer. Volgens Slob is het goed nieuws voor de tienduizenden...

Thema - Personeelstekort

Het lerarentekort in het funderend onderwijs houdt de gemoederen flink bezig. Zeker in deze tijden van hoogconjunctuur, zoeken veel mensen hun heil in beter betalende sectoren waar de banen ook voor het oprapen liggen. Wat zijn de exacte cijfers, hoe heeft het zover kunnen komen en vooral: hoe keren we – structureel – het tij?

Een van de effecten is in elk geval dat er allerlei nieuwe doelgroepen voor de klas komen. Zoals zij-instromers, hybride docenten, ‘importdocenten’ uit het buitenland, uitzendkrachten en gepensioneerden. Maar sommige scholen zetten bijvoorbeeld ook onderwijsassistenten, leerlingen, studenten en leraren van overschotvakken in. Hoe ga je om met deze ‘nieuwkomers’? En niet te vergeten: met ‘normale’ starters van de lerarenopleiding? “Vaak laat de schoolleiding de begeleiding over aan de schoolopleiders, maar je moet je er actief mee bemoeien en zorgen voor beleid”, aldus een expert. 
 

Het personeelstekort beperkt zich echter niet alleen tot leraren. Ook schoolleiders gaan massaal met pensioen en de nieuwe aanwas – die overigens nauwelijks coaching krijgt – is schaars. Het vak kent vele uiteenlopende taken en (grote) verantwoordelijkheden, verdient meer erkenning en waardering en moet – vooral ook financieel – aantrekkelijker worden. Een bestuurder: “Sommige ervaren leerkrachten verdienen meer dan beginnende schoolleiders. Dat is in onze ogen onwenselijk.”
Een noodteam van gemeenteambtenaren en Syrische statushouders dat kan invallen in de klas (Amsterdam). Een vierdaagse schoolweek om het tekort te dempen (Zaanstreek). Een pabo-opleiding van dertien maanden voor afgestudeerden uit het academisch...
Door het lerarentekort boren scholen allerlei nieuwe doelgroepen aan om maar genoeg personeel voor de klas te krijgen. Wat betekent dit voor de onderwijskwaliteit, het team en de organisatie? Hoe begeleid je deze ‘nieuwkomers’?...
Tegelijk met de krapte op arbeidsmarkt van leraren lijkt zich ook een tekort aan schoolleiders af te tekenen. Is het beroep (nog) wel aantrekkelijk genoeg?   De gemiddelde schoolleider in het primair onderwijs is momenteel ouder dan...

Verder in dit nummer

AVS-bestuurders Petra van Haren en Ingrid Doornbos toerden in september samen met cao-onderhandelaars Paul van Lent en Harry van Soest door het land om schoolleiders nader te informeren over de inhoud en achtergronden van de CAO PO 2018-2019, die...
Op 12 september klonk het startschot van de AVS-acties voor een beter salaris en minder werk­druk voor schoolleiders in het primair onderwijs. Letterlijk een eerste signaal dat in heel Nederland schoolleiders alarm slaan. Op veel scholen vond...

Iedere maand

Het thema van de 3e Nationale Schoolleiders Top voor het primair onderwijs op 24 november aanstaande is ‘De kracht van leiderschap’. De dag in de Rijtuigenloods in Amersfoort staat in het teken van ideeën uitwisselen, inspireren,...
Als nieuwe voordeelpartner van de AVS heeft Axilium in 2017 het online softwareprogramma ‘JaartaakPlanner’ ontwikkeld. De AVS heeft tijdens de ontwikkeling ervan een ondersteunende rol gespeeld in de juistheid van de gegevens....
Met een lerarentekort in het vooruitzicht is het van belang om startende leraren een ‘zachte landing’ te geven. Schoolleiders hebben dan ook de taak te zorgen voor effectieve ondersteuning en goede begeleidings­programma’s,...

Van de AVS

Op 1 september kondigde de AVS de actie ‘#wijschoolleiders slaan alarm’ aan. Daarin riep de AVS schoolleiders in primair onderwijs op om op 12 september collectief de jaarlijkse ontruimingsoefening inclusief brandalarmtest te doen. Om...

Zo kan het ook Good practice

Scholen voor funderend onderwijs lopen vaak tegen dezelfde uitdagingen aan. De aanpak kan bijzonder zijn en voor meerdere scholen nuttig. Deze maand in Zo kan het ook!: Het Teach-nasium wil vo-leerlingen enthousiasmeren voor een baan in de...

Politieke column

Politici laten in Kader Primair hun licht schijnen op de gebeurtenissen in onderwijsland. Deze maand het woord aan Peter Kwint, woordvoerder Onderwijs namens de SP in de Tweede Kamer.   Waar er traditioneel in de zomerperiode weinig...

AVS Centrum Educatief Leiderschap

De meeste scholen en besturen hebben de gesprekken­cyclus prima op orde. Tenminste, zolang de focus op het heden of de toekomst ligt. Maar beoordelen hoe een leraar de afgelopen tijd heeft gefunctioneerd, en daar ook consequenties aan...

Cartoon

Vraag van de maand

Leden van de AVS kunnen de Helpdesk bellen met uiteenlopende vragen over vakgerelateerde zaken en hun eigen rechtspositie.
Iedere maand wordt één vraag beantwoord in Kader Primair.

Hoe pas je de afspraken over duurzame inzetbaarheid uit de CAO PO toe?

De afgelopen periode kreeg de AVS Helpdesk veel vragen over de toepassing van de afspraken over duurzame inzetbaarheid uit de CAO PO. Hoe kun je die 40 uur bijvoorbeeld inzetten en invullen? Werknemers weten dat niet altijd precies.
 
Iedere werknemer heeft recht op 40 uur duurzame inzetbaarheid bij werktijdfactor 1. In artikel 8A.4 staat een opsomming waaraan deze uren besteed kunnen worden. Het initiatief voor het invullen van deze uren ligt bij de werknemer. Die bespreekt de inzet met de werkgever. De uitvoering wordt meegenomen in de jaarplanning. De uren duurzame inzetbaarheid maken onderdeel uit van de jaartaak van 1.659 uur. Dat betekent dat de invulling ervan ook binnen de jaartaak plaatsvindt.
 
Er is een aanvullende regeling (bijzonder budget) voor werknemers van 57 jaar en ouder. Zij hebben recht op 130 uur extra (artikel 8A.7). Deze uren kunnen ook ingezet worden voor de onderwerpen genoemd in artikel 8A.4. Ze maken eveneens onderdeel uit van de jaartaak. Een werknemer kan de uren ook inzetten als verlof of opsparen (zie 8A.8).
 
De uren duurzame inzetbaarheid die een werknemer niet aan verlof besteedt, worden in overleg met de schoolleider ingezet. Bijvoorbeeld als een leerkracht coaching wil, op andere scholen wil kijken of zich wil oriënteren op mobiliteit of overplaatsing, dan moet daar in de werktijd van die leraar ruimte voor worden gemaakt.
 
Een andere overweging is de overige taken te verminderen met de uren duurzame inzetbaarheid. Een en ander is afhankelijk van de persoonlijke omstandigheden van de werknemer.
 
De uren voor duurzame inzetbaarheid moeten passen in het schoolbeleid, de inzet van het personeel en de taakverdeling binnen de school. De vastgestelde jaarplanning van de school is hierbij van belang. In goed overleg moet je er samen uit kunnen komen.
 
De AVS Helpdesk adviseert om iedere nieuwe werknemer in deeltijd een werktijdfactor te geven die recht doet aan tijd voor de groep (lestijd) en tijd voor overige taken waaronder duurzame inzetbaarheid. Dus 0,225, 0,425, 0,625 of 0,825. Iedere individu kan de invulling regelen naar eigen inzicht en er hoeft alleen verantwoording achteraf plaats te vinden. Er is dan ook tijd voor bijvoorbeeld individuele professionalisering.
Onderliggende documenten, aanvullende informatie en verwijzingen kunt u verkrijgen via de AVS Helpdesk. De helpdesk is alle werkdagen bereikbaar van 9.00 tot 17.00 uur via tel. 030-2361010 of helpdesk@avs.nl. Vermeld altijd uw lidmaatschapsnummer wanneer u contact opneemt. Veelgestelde vragen en antwoorden daarop staan ook op www.avs.nl/helpdesk.

Meer veelgestelde vragen

Download


Kader Primair behoort tot de beste en meestgelezen maandbladen voor het schoolmanagement in Nederland. En daar zijn we trots op. Kader Primair besteedt zowel aandacht aan de activiteiten van de AVS, als aan de belangrijkste ontwikkelingen in het onderwijsbeleid en op het vakgebied van de schoolleider. Vooral de praktijkgerichte insteek van het blad wordt door schoolleiders bijzonder gewaardeerd.


Leden van de AVS ontvangen de Kader Primair tien keer per jaar per post. De nieuwste Kader Primair is altijd 1 maand na verschijnen hier te downloaden.