Ik heb de afgelopen tijd weer veel collega’s mogen spreken. En de gezichten van schoolleiders in diverse uitdrukkingen mogen aanschouwen, al naar gelang welke thema’s de revue passeerden.
Ik heb de afgelopen tijd weer veel collega’s mogen spreken. En de gezichten van schoolleiders in diverse uitdrukkingen mogen aanschouwen, al naar gelang welke thema’s de revue passeerden.
Het gezicht van de schoolleider: een thema dat voor veel interpretaties vatbaar is. Gaan we voor het collectieve beeld, de persoonlijke stijl, de uitstraling, de individuele verschillen, de visie of juist het zelfbeeld? De kern van de titel van het AVS-congres 2016 op 18 maart aanstaande is voor ons juist dat we geen keuze maken. Alles is mogelijk; gewoon omdat het kan. We laten zien hoe divers het beeld is: schoolleiders als personen, visionairs, beleidsmakers, beleidsvolgers, leiders en bron van inspiratie. En wat er mogelijk is: waar(op) kan de schoolleider zich ontwikkelen?
Leden van de AVS kunnen de Helpdesk bellen met uiteenlopende vragen over vakgerelateerde zaken en hun eigen rechtspositie.
Iedere maand wordt één vraag beantwoord in Kader Primair.
De regeling duurzame inzetbaarheid is vanaf 1 oktober 2015 van kracht. In hoofdstuk 8A worden diverse mogelijkheden beschreven over hoe het verlof kan worden ingevuld. Eén van de regelingen heeft betrekking op het verlof voor personeelsleden van 57 jaar en ouder. Deze personeelsleden kunnen het bijzonder budget – naast het basisbudget duurzame inzetbaarheid voor iedere werknemer (40 uur op jaarbasis bij werktijdfactor 1) – inzetten voor peerreview, studieverlof, coaching, oriëntatie op mobiliteit en niet plaats- en/of tijdgebonden werkzaamheden. Ook kunnen er met de werkgever andere afspraken worden gemaakt. Verder is het mogelijk om de uren als verlof in te zetten voor een sabbatical, extra zorgverlof of recuperatieverlof. Het is een misverstand dat de uren bijzonder budget voor oudere werknemers ingevuld moeten worden. Het is aan de medewerker zelf of hij hiervan gebruik maakt. Randvoorwaarde is dat er binnen de school ruimte is om bepaalde werkzaamheden, zoals eerder genoemd, te kunnen uitvoeren. Zo kan een personeelslid aangeven dat hij graag de uren wil gebruiken om te coachen, maar dan moet er ook behoefte zijn aan coachingswerkzaamheden. Voor de eigen bijdrage van 50 procent geldt het volgende. Als het personeelslid maar een gedeelte van de uren wil gebruiken voor verlof, dan betaalt hij over alle uren van het verlof 50 procent. In de toelichting staat namelijk vermeld dat alleen bij opname van de volledige uren, de ‘40 uren basisbudget 0 procent eigen bijdrage’ kan worden toegepast. Bij de overgangsregeling BAPO gelden andere regels.