Zie deze pagina Klik hier om meer te weten te komen
Waarom niet hier checken pillen-zonder-voorschrift.com

Geslaagd AVS-congres op 15 maart

Honderden schoolleiders en andere belangstellenden bezochten vrijdag 15 maart het jaarlijkse AVS-congres in Nieuwegein. De dag startte anders dan gebruikelijk, omdat schoolleiders hun stem konden laten horen in het kader van de nieuwe actie ‘#wijschoolleiders drukken onze stempel‘. Een goed inhoudelijk programma, een volle informatiemarkt, een enerverende afsluiting en de mogelijkheid om ideeën uit te wisselen en te netwerken, zorgden voor een geslaagde dag.

AVS Congres 2019-007.jpgAVS Congres 2019-011.jpg

Vroege congresgangers konden meedoen aan een live peiling. Op een actiewand lieten schoolleiders weten wat zij wél nodig hebben om hun werk goed te kunnen doen. De meeste krokodillenstickers werden beplakt bij het onderwerp 'loon naar werken: een eerlijk en passend salaris'. Bij een videopraatpaal konden schoolleiders in dertig seconden hun boodschap aan de politiek doorgeven.

Op het podium, na een film met een overzicht van de diverse #wijschoolleidersacties van het afgelopen half jaar, konden deelnemers ook aangeven of ze het met stellingen eens zijn die gaan over de aanleiding van de acties. Alle stellingen kregen, onder luid klepperende rode klaphandjes, veel bijval van de aanwezige schoolleiders.

AVS Congres 2019-023.jpgAVS Congres 2019-047.jpg

Na dit actiemoment licht AVS-voorzitter Petra van Haren het thema Leiderschap in 4D toe. Die D’s staan voor Duidelijk, Dichtbij, Delend en Dynamisch. De Leidse universitair docenten Maarten Lamers en Peter van der Putten legden vervolgens de relatie tussen robots en mensen uit, en wat het onderwijs daarmee kan doen. Vervolgens gingen de deelnemers uiteen naar een van de plenaire sessies (van Jeroen Driessen, Arnold Jonk, Antoon Sturkenboom en Zachary Walker/John Amaechi). In de ruime lunchtijd was het mogelijk ‘prikkelende pitches’ te volgen via een koptelefoon en de informatiemarkt te bezoeken.

Ernst-Jan Stigter, directeur van Microsoft Nederland, ging in de centrale afsluiting in op de positie van het onderwijs in het maatschappelijke en sociale domein. Dit eindigde in een tweegesprek met Roelf Willemstein, onder leiding van Job Christians, directeur/eigenaar van Onderwijs Maak Je Samen. Tevens markeerde dit het afscheid van Roelf Willemstein, die na meer dan twintig jaar bestuurder en directeur bij de AVS en het AVS Centrum Educatief Leiderschap geweest te zijn, nu met pensioen gaat. Symbolisch werd hij uit deze functie ‘gesmeten’ door ex-topjudoka Ziggy Tabacznik. Bij de ‘Drinks & Bites’, met muzikale omlijsting door een walking dj, namen veel (ex-)collega’s en andere bekenden afscheid van Roelf Willemstein.

AVS Congres 2019-088.jpgAVS Congres 2019-139.jpg
Tekst: Winnie Lafeber, Foto's: Hans Roggen

4D-leiderschap kern van jaarrede Petra van Haren

“Onderwijs leidt onze leerlingen op tot kritische burgers en geeft ze de geweldloze en democratische instrumenten om te gebruiken.” AVS-voorzitter Petra van Haren begint haar jaarrede met de scholierenstaking, en legt de verbinding met de rol van schoolleiders. “Uw uitgesproken visie in het hier en nu bepaalt de koers op weg naar de toekomst.” Lees de volledige jaarrede.

Thema's

Het AVS-congres ‘Leiderschap in 4D’ is onderverdeeld in vier thema’s:

   
Duidelijk leiderschap Thema 1: Duidelijk leiderschap
Duidelijk leiderschap is te vinden in een visie en een heldere koers op weg naar de toekomst. Heldere communicatie en verantwoording afleggen zijn hierbij vanzelfsprekend. Maar ook duidelijkheid creëren voor je personeel en open staan voor vernieuwing en ontwikkeling: maak je medewerkers gelukkig, dan presteren ze beter. Wat levert investeren in een Gelukkige School op? Hoe kun je met elkaar de koers van de school bepalen? Is de inrichting van je onderwijs ‘passend’ voor de toekomst? Hoe maak je keuzes in het onderwijs en ga je om met tijd, energie en drukte? En hoe maak je een duidelijk beleid op gebied van cyberpesten en hoe zorg je voor positief gedrag? Wat kan jouw rol als bemiddelaar zijn in een conflict?
   
2-Dichtbij.png Thema 2: Dichtbij leiderschap
Samen werken, leren en leven in een leergemeenschap waar de leiders betrokken zijn bij de mensen en hun werkzaamheden. Dat is de kern van dichtbij leiderschap. Nauw verbonden met je team en door gebruik van moderne media blijf je altijd op de hoogte en betrokken en geef je samen vorm aan de schoolgemeenschap. Hoe zorg je voor een goed werkklimaat. Hoe kun je als schoolleider de stress bij teamleden reduceren en hen op een goede manier leren omgaan met veranderingen en tegenslagen? Hoe open sta je als leider met je eigen intuïtieve weten tegenover de tegenspraak en de kijk van de ander? En vanuit welke morele overtuigingen geef je leiding? Hoe ga je de dialoog aan met teams, ouders en leerlingen? Hoe kun je ouders actief anders inzetten?
   
Thema 3: Delend leiderschap
In een netwerk dat aanzet tot samenwerking, creatie en innovatie is sprake van delend leiderschap. Het gaat om het opbouwen en in stand houden van netwerken waarbinnen vernieuwing en creatie alle ruimte krijgen. Hoe stimuleer je samenwerking en feedback met gamification? Schoolleiders hebben de taak om leerkrachten met elkaar te verbinden zodat ze met en van elkaar leren. Richt je je bij onderwijsvernieuwing op je eigen leerprocessen, en die van je leerkrachten én leerlingen? Steeds meer scholen gaan over tot het ‘anders organiseren’ van hun onderwijs. Wat betekent dit voor de inhoud van het werk, de taken en verantwoordelijkheden van het personeel op school? En wat kun je van elkaar leren, bijvoorbeeld over het bevorderen van doeldenken op je school? 
   
Thema 4: Dynamisch leiderschap
De basis van dynamisch leiderschap is lerend leiderschap. Er is continu verandering en aanpassing nodig in een steeds veranderende setting, om tot een nieuw perspectief te komen. Ben je je bewust van de emotionele structuur die onder veranderingsprocessen liggen? Bij elke veranderpraktijk geldt: wees consequent in taalgebruik en in te zetten interventies. Scholen werken binnen de Jeelo-community aan permanente ontwikkeling van het onderwijs. Wat kunnen we daarvan leren? En hoe kunnen we bewegend leren in plaats van zittend leren voor kinderen stimuleren? Wat kunnen we, ten slotte, leren van Google en wat kan Google betekenen voor het leren en de ontwikkeling van kinderen?

 

 


Mede mogelijk gemaakt door:

ProQualis.png
bazalt-groep-avscongres2019.png

En:
Presikhaaf Schoolmeubelen
 
omjs-logo-handtekening.png
 

Download de brochure

Brochure AVS-congres 2019

 

10 redenen om het AVS-congres te bezoeken

  1. Netwerken, interessante discussies aangaan en informatie uitwisselen
  2. Collegiale ontmoetingen
  3. Boeiende sprekers en interessante workshops
  4. Energie en inspiratie opdoen
  5. Aandacht schenken aan professionele en persoonlijke ontwikkeling
  6. Goede voorbeelden en ideeën opdoen: leren van collega’s
  7. Informatie over actuele ontwikkelingen, visies en modellen op onderwijsinhoudelijk en leidinggevend gebied
  8. Uitgebreide informatiemarkt met de nieuwste diensten en producten
  9. Een smakelijke lunch en ‘Drinks&Bites’ voor alle congresgangers
  10. Weer weten waarom u leidinggevende bent geworden

Schoolleidersregister PO
Het AVS-congres is aangemerkt als bron voor informeel leren.
Je ontvangt een digitaal bewijs van deelname.
 

Volg het congres #avscongres

linkedin icon facebook icon twitter icon