header-congres-2020-20191211.png

AVS Schoolleiderscongres 2020 - Kracht!

Kracht! Dat is het thema van het 25e AVS Schoolleiderscongres dat plaatsvindt op vrijdag 20 maart 2020 in het vertrouwde NBC in Nieuwegein. Voor schoolleiders dé gelegenheid om te genieten van uitdagende workshops en in gesprek te gaan over de toekomstagenda. Leer van praktijkvoorbeelden, proef aan onderzoeksresultaten, maak kennis met theorieën en ontmoet collega’s. Want bindkracht is voor velen de allerbelangrijkste reden om het AVS Schoolleiderscongres te bezoeken. Bovendien vieren we die dag het 25-jarige bestaan van de AVS door terug én vooral vooruit te kijken.

Het onderwijs is in ontwikkeling en beweging. Dat vraagt daad- en vindingskracht van schoolleiders. Innovatieve en toekomstgerichte leidinggevenden die een visie hebben op ontwikkeling, de strategische rol en positie van de schoolleider, en die van het team. De sector zoekt schoolleiders die het heft in handen nemen en met man-, slag- en innovatiekracht stappen durven te zetten. Voor de toekomst en voor de kinderen.

Schrijf je nu in voor het AVS Schoolleiderscongres!
 

Al 25 jaar verenigd
In 2020 bestaat de AVS 25 jaar. In die periode is de vereniging gegroeid tot een volwaardige beroepsorganisatie voor leidinggevenden in het basis- en voortgezet onderwijs. Midden jaren negentig, bij de start van de AVS, had niemand het over de schoolleider. Dat was een primus inter pares met vooral onderwijsinhoudelijke taken. Het onderwijs werd nog zwaar aangestuurd door het ministerie. Eind jaren negentig kregen schoolbesturen meer invloed en werd de schoolleider aangesproken op de kwaliteit van het onderwijs. Tijdens het congres staan we stil bij het 25-jarige bestaan van de AVS en wat er in die 25 jaar is bereikt voor schoolleiders. We kijken ook vooruit: we presenteren een nieuwe huisstijl en website. Lees verder...

Download de brochure:

conghres2020_brochure.PNG

Het AVS Schoolleiderscongres 2020 wordt mede mogelijk gemaakt door:
 

 

B&T_0.png Driessen-groot_0.png  
Onderwijsmaakjesamen_1.png Presikhaaf.png Vervangingsfonds_0.png Onderwijsadvies_0.png SchoolleiderreigsterPO_0.png

Programma

Dagindeling
Het congres biedt een breed scala aan workshops en sessies waar je bij inschrijving uit kunt kiezen. Een belangrijk deel van de dag is ingevuld met rondetafelgesprekken. Hierbij ga je, na een inspirerende inleiding van trendwatcher Farid Tabarki, met je collega-schoolleiders in gesprek over thema’s die jou als schoolleider bezighouden (zie Toekomstagenda Schoolleiders). Een moderator bewaakt het proces. Je leert van elkaar en inspireert elkaar. Ga het gesprek aan en maak nieuwe verbindingen voor de toekomst.
 
Bij aanmelden geef je je voorkeur aan voor een workshop en/of sessie. In de lunchtijd is er, naast onderling netwerken, de informatiemarkt bezoeken en van een heerlijke lunch genieten, ook nog gelegenheid om prikkelende pitches bij te wonen. Deze prikkelende pitches sluiten bij actuele thema’s, nieuwe ontwikkelingen en initiatieven aan. In het tijdschema zie je hoe je deze dag verder kunt indelen.

AVS Congres 2020 dagprogramma

Veel ruimte voor netwerken
De rijk gevulde informatiemarkt, met vele voor het onderwijs relevante diensten en producten, vind je in de Grand Hall. Breng ook een bezoek aan de AVS-stand, waar je het AVS-bestuur, de ledenraadsleden en de medewerkers van de AVS kunt ontmoeten. Daar kun je ook je vragen stellen aan vertegenwoordigers van diverse AVS-commissies (commissies Duurzaam Vitaal, Onderwijs en Personeelsbeleid & arbeidsvoorwaarden). Het NBC beschikt over een vrij wifi-netwerk.

Prikkelende pitches
In de ruime lunchtijd is het mogelijk een of meerdere prikkelende pitches van nieuwe of niche organisaties te volgen in de Grand Hall (meteen links bij binnenkomst, bij de trap). In een ‘silent disco-concept’ kunnen toehoorders een koptelefoon opzetten en meeluisteren. Na de pitch kun je verder van gedachten wisselen met de betreffende spreker. Diverse thema’s vanuit de praktijk passeren de revue. Doel is elkaar te inspireren! Voor deze presentaties hoef je je niet van tevoren op te geven: het programma staat vermeld op diverse plekken in het NBC.

Toekomstagenda Schoolleiders

Wat heb jij, als schoolleider, nodig om jouw vak aantrekkelijk, beheersbaar, leuk, afwisselend en inspirerend te maken en te houden? Dat is de centrale vraag in een groot project: De Leiderschapsagenda. Schoolleiders gaan onderling het gesprek aan en delen ideeën en ontwikkelingen. Deze input vormt gezamenlijk de Toekomstagenda Schoolleiders waarmee schoolleiders meer invloed uit kunnen oefenen op het beleid. In rondetafelgesprekken, na een inleiding van trendwatcher Farid Tabarki, verzamelen we hiervoor input. Kijk ook op www.deleiderschapsagenda.nl Denk mee over de toekomst van je vak!
 

Meest innovatieve schoolleider van het jaar 2020


Om goede initiatieven van schoolleiders te verzamelen en te belonen, organiseert de AVS in 2020 de verkiezing ‘Innovatieve Schoolleider van het Jaar’. Leerlingen, leraren, bestuurders en andere schoolleiders konden tot 21 januari hun schoolleiders nomineren. Uit de nominaties heeft een vakjury een top 7 samengesteld, deze zijn gepubliceerd op de website (www.avs.nl/verkiezing) en in Kader Primair. Tijdens het AVS Schoolleiderscongres op 20 maart 2020 stemmen de aanwezige schoolleiders zelf op een van de drie laatste genomineerden. 

 Charles Wood
Inleiding

We vragen leraren om tegemoet te komen aan individuele behoeften van leerlingen, maar rusten we hen uit met de juiste hulpmiddelen om te slagen? Hoe kan het gebruik van geavanceerde technologie leraren helpen bij het maken van intelligente interventies? Charles vertelt over de werking van kunstmatige intelligentie en hoe het systeem van CenturyTech is ontwikkeld. CenturyTech is een platform dat gebruikmaakt van kunstmatige intelligentie, neurowetenschap en learning analytics om leerprestaties te verbeteren en werkdruk voor leraren te verminderen. Het systeem ‘weet’ hoe de leerling het... [lees verder]


Charles Wood (Verenigd Koninkrijk) heeft een groot deel van zijn carrière in het buitenland besteed aan onderwijsontwikkeling. Hij is medeoprichter van Impact Education, dat in Hong Kong Engelse taalcursussen verzorgt voor studenten en internationale scholen. Zijn passie voor techniekonderwijs bracht hem naar New York waar hij heeft gewerkt voor de American Youth Literacy Foundation. Hij ontwikkelde daar een leerplan dat door middel van een app analfabetisering bij volwassenen tegengaat. Momenteel is Charles eindverantwoordelijk voor alle internationale samenwerkingsverbanden van CENTURY Tech.

www.century.tech




 Farid Tabarki
Inleiding

Wat heb jij, als schoolleider, nodig om jouw vak aantrekkelijk, beheersbaar, leuk, afwisselend en inspirerend te maken en te houden? Dat is de centrale vraag in een groot project, De Leiderschapsagenda. Schoolleiders gaan, onderling, het gesprek aan en delen ideeën en ontwikkelingen. Deze input vormt gezamenlijk de Toekomstagenda Schoolleiders waarmee schoolleiders meer invloed uit kunnen oefenen op het beleid. In rondetafelgesprekken na een inleiding van trendwatcher Farid Tabarki verzamelen we hiervoor input.

[lees verder]


Inzicht in de economische, sociale en technologische realiteit om je heen is noodzakelijk om tot nieuwe inzichten en verandering ook voor je eigen functie te komen. De samenleving verandert en wordt complexer. Farid Tabarki onderzoekt als oprichter van Studio Zeitgeist de veranderende tijdgeest. Kijk ook op www.deleiderschapsagenda.nl.




 Foppe de Haan
Afsluiting

Foppe de Haan is een van de meest ervaren voetbaltrainers van Nederland. Als succesvolle coach weet hij veel van motivatie, teambuilding en samenwerking.

Een goede leidinggevende houdt koers en maakt medewerkers ‘medeplichtig’. Echte aandacht voor het team en de dag of week even nabespreken, zijn daarbij cruciaal. Als je leiding geeft moet je visie duidelijk zijn. Als het met de prestaties minder gaat, dan bespreek je dat met de teamleden.
 
Als het team zich betrokken voelt, dan loop je met zijn allen achter hetzelfde doel aan.  Een goed team is een veilig team, waarin... [lees verder]


Foppe de Haan bracht SC Heerenveen naar de eredivisie-subtop, behaalde kampioenschappen met Jong Oranje en stond de Oranje Leeuwinnen bij tijdens het gewonnen Europees Kampioenschap in 2017. De Haan gaf als twintiger gymles op basisscholen in Enschede en Akkrum. Later was hij docent aan het Cios in Heerenveen.




 Loes van Wessum
Workshop

Toekomstbehendig onderwijs betekent niet alleen het vernieuwen van het curriculum, maar ook leerlingen begeleiden en stimuleren bij de groei die nodig is om ze voor te bereiden op hun toekomst.

Toekomstbehendig onderwijs vraagt om lerende leraren. Wat is er bekend over het begeleiden en stimuleren van professionele groei van leraren om toekomstbehendig onderwijs te realiseren? Op welke wijze kan de schoolleider het leren van de leraar onderzoeken, begeleiden en stimuleren? Hoe kan de schoolleiding bijdragen aan onderwijsinnovatie en de ontwikkeling van een lerende cultuur? Hoe leert... [lees verder]


Loes van Wessum is associate Lector Leiderschap in Onderwijs en Opvoeding bij Windesheim Flevoland. www.windesheimflevoland.nl




 Hans Hoornstra
Workshop

Binnen toekomstgericht onderwijs spelen 21e-eeuwse vaardigheden een belangrijke rol. Het model van 11 vaardigheden van SLO|Kennisnet is algemeen bekend. Curriculum.nu stelt digitale geletterdheid als zelfstandig leergebied voor, waarbinnen de overige zogenoemde brede vaardigheden worden ondergebracht. Het wordt er niet overzichtelijker op. Het onderwijs worstelt ermee. Er is behoefte aan een overzichtelijk en werkbaar model.

In het boek Digitale Intelligentie beschrijft auteur Hans Hoornstra, samen met coauteur Wijnand van Lieshout, een samenhangend model van 21e-eeuwse vaardigheden... [lees verder]


Hans Hoornstra is voorzitter van de stichting Digitale Overheid. www.digitaleoverheid.org




 Koos Stienstra
Workshop

Anders kijken, anders denken en anders durven doen!
Tijdens deze interactieve inspiratieworkshop neemt Intraverte je mee op reis richting Positief onderwijs: onderwijs in lijn met de ontwikkelingen in deze samenleving.

WHY: Kinderen zijn de toekomst. Daarom is het van belang dat wij het onderwijs en de zorg bieden die zij nodig hebben en die aansluit bij de toekomst waar zij voor staan. Hoe kunnen wij kinderen het beste helpen bij de groei en ontwikkeling die zij nodig hebben en ze dat laten doen waar ze aan toe zijn?

WHAT: Positief... [lees verder]


Koos Stienstra is medeoprichteren directeur van Intraverte. www.intraverte.nl




 Andrea van de Rozenberg
Workshop

Er wordt een grote werkdruk ervaren in het onderwijs. De gesprekken met ouders behoren tot de grootste stressoren. In toenemende mate ervaart men ouders als lastig, veeleisend en dwingend. De behoefte groeit om in oudergesprekken duidelijker te kunnen zijn en grenzen te kunnen stellen. ‘Gedoe’ komt altijd voort uit gevoelens van onmacht en die gevoelens leven niet alleen bij de leerkrachten, maar ook zeker bij de ouders. Iedereen heeft de neiging om elkaar te spiegelen in relaties. Als schoolleiders en leerkrachten uitgaan van de beste intenties van ouders, worden deze van henzelf beter... [lees verder]


Andrea van de Rozenberg is organisatiecoach/trainer bij Drives@School. drivesatschool.nl




 Maike Pollaert
Workshop

Hoe kan het dat je in het theater een avondlang geboeid kunt kijken of luisteren naar een voorstelling, terwijl het bij een presentatie vaak moeilijk is om langer dan tien minuten de aandacht erbij te houden? In deze workshop leer je gebruik te maken van theatertechnieken en formules van TedTalks, zodat het ook jou lukt om een aula vol ouders te boeien én betrokken te maken bij jouw onderwerp.

Na deze workshop heb je een aantal inzichten en technieken gekregen die je morgen kunt toepassen in een presentatie.

"Aan een presentatie die er makkelijk uitziet, is meestal erg... [lees verder]


Maike Pollaert is directeur, trainer en coach van PEPP-R. pepp-r.nl




 Marius Berendse
Workshop

Zeven schoolleiders aan het roer van onderwijsvernieuwing met als centrale gedachte: we moeten leren anders organiseren. Waarom stellen ze de oude vertrouwde leerstofjaarklassenorganisatie ter discussie? Hoe krijgen ze hun teams mee? Wat is het resultaat van deze inzet?

Je wordt uitgedaagd te reflecteren op je eigen werkpraktijk. Je krijgt zicht en grip op je potentiële veranderkundige krachten. De gepresenteerde ervaringen laten zien dat een veranderkundige beweging wordt ingezet via eigenschappen, focus en handelen van de schoolleiding. De schoolleiding oefent specifieke invloed... [lees verder]


Marius Berendse  is onderwijsvernieuwer en bestuurder bij Slim Fit Onderwijs. www.innovatieimpulsonderwijs.nl






 Marcel Bogaarts, Peter Pijl
Workshop

Het bewijs dat samenwerking over het algemeen zowel leerlingen als leraren ten goede komt, is haast onweerlegbaar. Als leraren samenwerken, gaan de prestaties van leerlingen omhoog, blijven leraren langer aan een school verbonden en verbetert de implementatie van onderwijsverbeteringen. Het punt is dus niet óf leraren moeten samenwerken. Het punt is hoe en hoe goed leraren en andere onderwijsprofessionals samenwerken.

Hoe zorg je dan voor een hoge kwaliteit van samenwerking? Andy Hargreaves deed (en doet) internationaal onderzoek naar samenwerkende professionals. Een belangrijke... [lees verder]


Peter Pijl en Marcel Bogaarts zijn trainers bij Bazalt Groep. www.bazaltgroep.nl




 Joana Oliveira
Workshop

Het NOVA Tienercollege werkt volgens het principe: nieuwsgierig, onderzoekend, verantwoordelijk en ambitieus. Zowel een soepele overgang van po naar vo als een toekomstgerichte houding op het onderwijs zijn de pijlers van deze tienerschool. Hoe zorgen we voor een leven lang willen leren? Je krijgt:
- tips voor het opzetten van een plan voor een tienerschool
- inspiratie voor het vormen van een eigen onderwijsvisie
- praktische voorbeelden uit de onderwijspraktijk.

Tienerscholen komen steeds vaker voor, maar is iedereen hetzelfde wiel aan het uitvinden? Het delen... [lees verder]


Joana Oliveira is projectleider bij het NOVA Tienercollege. www.nova-tienercollege.nl






 Frank Simons, Hanneke Dekker
Sessie

In deze sessie bekijken we positief leiderschap niet als een vorm waarin we meer optimistisch zijn, maar als een zelfbewuste aanpak om de beste versie van onszelf te worden. De inhoud van positief leiderschap is gebaseerd op vele wetenschappelijke bronnen en inzichten en uitgewerkt naar het factor 10-programma, een programma met prestatieverhogende interventies voor duurzaam succes en voldoening. De elementen Kracht, Welzijn, Aandacht, Relatie en Doelbewustheid vervullen daarin een belangrijke rol.

Je krijgt zicht op een positievere leiderschapsrol waarbij je als leider de... [lees verder]


Frank Simons is onderwijsadviseur en docent van de schoolleidersopleiding bij Onderwijs Maak Je Samen. www.onderwijsmaakjesamen.nl






 Laura Struijk, Josefien Kemper
Workshop

Wil je het teampotentieel vergroten, zodat alle krachten worden benut?

Uit onderzoek komt naar voren dat psychologische veiligheid de succesfactor is van high performance teams. In deze workshop krijg je praktische handvatten om als schoolleider te bouwen aan veiligheid en vertrouwen in je team.

Je krijgt inzicht in wat de sleutel is voor het creëren van meer betrokkenheid en eigenaarschap binnen je team, door te bouwen aan psychologische veiligheid. Je neemt minimaal twee concrete werkvormen mee naar huis, die je kan inzetten in je team om dit te stimuleren.

... [lees verder]


Laura Struijk & Josefien Kemper zijn trainer en psycholoog bij Inspiratiebureau Struijk & Kemper. www.struijkenkemper.nl






 Pia Umans, Gonnie Joosten
Workshop

Deze workshop geeft je inzicht in hoe om te gaan met de dagelijkse complexiteit en met steeds terugkerende probleemsituaties waar geen oplossing voor lijkt te komen. Door de hectiek van de dag en invloeden van buitenaf (ontwikkelingen vanuit de politiek, brede ontwikkelingen in het onderwijsveld, invloed van ouders) kan het zijn dat beslissingen teveel vanuit de bovenstroom (ad hoc) genomen worden, waardoor er weinig duurzame doelen worden gesteld en gerealiseerd.

Hoe blijf je als leider staan in de voortdurend in beweging zijnde werkomgeving? Hoe blijf je bij jezelf? Hoe kan je... [lees verder]


Pia Umans is directeur en trainer bij Plata Opleidingen en Gonnie Joosten is zelfstandig ondernemer. www.plataopleidingen.nl en www.joostenconsult.nl





 Carola Riemens, Marije Heijdendijk
Workshop

Vaak organiseren we de verbetering van onderwijs. En als het daarbij blijft, missen we de boot. Onderwijsverbetering vraagt focus op het leren van leraren en leidinggevenden. Durf je de check te maken? Organiseer je jouw onderwijsverbeteringen of zijn het ook leerprocessen voor leraren, leerlingen en schoolleiding, waarbij het leren van leerlingen centraal staat?

In deze workshop houden we onszelf tegen het licht om te zien in welke mate ons veranderproces doordrongen is van leren. Aan de hand van een casus over de invoering van Kagan coöperatief leren lichten we het (team)leren als... [lees verder]


Carola Riemens en Marije Heijdenrijk zijn projectleiders Kagan Cooperatief Leren Bazalt www.bazalt.nl/kagan-cooperatief-leren




 Teus de Vries
Workshop

Hoe kun je de ruimte van jou en je team(leden) beter benutten en effectiever werken aan de bedoeling? Hoe neem je weerstand weg en creeër je draagvlak, ook bij besluiten die niet populair zijn? Hoe ga jij, gaan wij, doen wat de bedoeling is?
Een oefening met vaardigheden uit waardevolle methodes, die inzetbaar zijn op individueel, team- en organisatieniveau.

"Stop met onzin en doe wat de bedoeling is."

[lees verder]


Teus de Vries is partner bij de Roo. www.deroo.nl




 Fred Verboon
Sessie

Tijdens deze co-creation lab ervaar je hoe je mensen kunt motiveren om verantwoordelijkheid te nemen voor een bepaalde uitdaging. Het is een sessie waarin je energie krijgt, nieuwe mensen ontmoet en actief bijdraagt aan een sociaal maatschappelijk probleem (bijvoorbeeld in je wijk). Welk probleem dat is, bepaal jij! Samen werk je toe aan een oplossing. In de praktijk zijn dat: docenten, ouders en leerlingen.

Je krijgt de gereedschappen om faciliterend maar toch doelgericht leiderschap uit te oefenen.

[lees verder]


Fred Verboon is directeur bij European School Heads Association (ESHA). www.esha.org




 Hartger Wassink
Workshop

In deze workshop gaan we praktisch aan de slag met de vraag hoe je een krachtig voorbeeld kunt zijn als leider. Dit gaat paradoxaal genoeg over het laten zien van je twijfel. Daarvoor moet je jezelf kunnen ‘onderbreken’, juist op momenten dat je twijfel voelt. Dat is wat tegennatuurlijk, omdat het lijkt alsof je uit je rol stapt. Maar juist het laten zien van die twijfel en hoe je ermee omgaat, is een krachtig voorbeeld voor anderen. Zij kunnen dan ook hun twijfel laten zien, zodat er een open gesprek ontstaat, waarin samen oplossingen ontwikkeld worden.

Door hiermee te oefenen,... [lees verder]


Hartger Wassink is adviseur bij De Professionele Dialoog. www.hartgerwassink.nl/professionele-dialoog




 Jan Jutten
Workshop

‘Mindless action is even worse than an actionless mind’ (Otto Scharmer)

De toenemende complexiteit van onze samenleving kent vele uitdagingen en problemen. Dat geldt ook voor het onderwijs: een tekort aan leraren, toenemende werkdruk, grote uitdagingen rond Passend onderwijs en het bieden van gelijke kansen. Naarmate de problemen groter worden, neemt de roep om meer daadkracht toe. “Wanneer gaan we nu iets doen?”

Vanzelfsprekend is het nodig actie te ondernemen. Met alleen reflecteren en blijven nadenken, gebeurt er niets. We hebben echter niet alleen daadkracht... [lees verder]


Jan Jutten is onderwijsadviseur bij Natuurlijk Leren BV. www.natuurlijkleren.org




 Pien Hoogenboom
Workshop

Wie herkent het niet? In onze dagelijkse praktijk komen we regelmatig (potentiële) geschillen en conflicten tegen. Als professionals hebben we vaak de neiging ons eigen oplossend vermogen hierbij in te zetten. Zeker als gaat om een conflict van bijvoorbeeld een docent, ouder of leerling, of een organisatie. We gaan adviseren, sturen en indien nodig treden we directief op. In de praktijk blijken deze oplossingen vaak minder duurzaam dan wanneer partijen zelf tot een oplossing zouden zijn gekomen. Maar hoe doen die partijen dat en wat zou jouw rol als bemiddelaar kunnen zijn? Mediation is... [lees verder]


Pien Hoogenboom is Hoofd mediation & Training van The Lime Tree. www.thelimetree.nl






 Claudia Smit, Noud Cornelissen
Workshop

In deze workshop krijg je praktische handreikingen om van je onderwijsinstelling een sterk merk te maken dat zowel in- als extern onderscheidend is. Hierin komen onder andere de kracht van storytelling en de rol van internal en employer branding aan de orde.

In een interactieve opzet gaan we met de deelnemers in op de vraag hoe je als school of schoolbestuur je eigen unieke verhaal helder kunt formuleren en hoe dit sturend werkt voor alles wat je als organisatie doet, zowel intern als extern. Door consistent te zijn in de wijze waarop je je identiteit uitdraagt, creëer je ‘... [lees verder]


Claudia Smit is directeur van B&T Communicatiecollectief. www.vbent.org, Noud Cornelissen is eigenaar van Cornelissen Communicatie www.coco.nl




 Dick Middelhoek
Workshop

Hoe om te gaan met de waan van de dag? Hoe kom je tot de kern van je eigen visie op goed en duurzaam onderwijs? En hoe leer je afgewogen besluiten te nemen, die recht doen aan jouw waarden? Op welk moreel kompas vaar je eigenlijk als het gaat over dilemma’s? Wat wil, moet en mag je werkelijk? En hoe houd je je werk overzichtelijk en de werkdrukte behapbaar?

Organiseer kalmte en ruimte met behulp van oefening, goed denken, nieuwe inzichten en praktische filosofie. Met gebruik van klassieke ideeën en een paar oefeningen helpen we je op weg. We stoppen het in een praktisch jasje, want... [lees verder]


Dick Middelhoek is trainer bij Bureau Overleren en Internationale School voor Wijsbegeerte (ISVW) www.overleren.nl en www.isvw.nl




 Dolf van Veen, Hans Fuchs
Workshop

In Nederland wordt de roep om inclusiever onderwijs steeds luider. Maar wat vraagt dat van scholen en de schoolleider in het bijzonder? Deze workshop richt zich op schoolleiders in het primair en voortgezet onderwijs die willen werken aan inclusiever onderwijs of zich hierop oriënteren en die met ontwerp- en invoeringsvragen zitten.

Workshopdeelnemers kunnen hun vragen voorleggen aan twee schoolleiders (po en vo) die al enige tijd werken aan inclusiever onderwijs. Ook spiegelen we deze vraagstukken en de reacties daarop aan de bevindingen uit onderzoek en ervaringen elders.

... [lees verder]


Dolf van Veen is directeur en bijzonder hoogleraar bij het Nederlands Centrum Onderwijs en Jeugdzorg (NCOJ). www.ncoj.nl.
Hans Fuchs is bestuurder bij Openbare Basisscholen Helmond.








 Vivian Berden , Dionne Donlou, Wilma van der Pol
Workshop

Jeelo-schoolleiders hebben de transformatie voor de toekomst en de kinderen al ingezet.

Dit is hun uitgangspunt: kinderen ervaren de wereld als een geheel. Door samenhang in de leerstof aan te brengen en de maatschappij bij het leren te betrekken, leren leerlingen verbanden te leggen tussen wat ze leren op school en de wereld om hen heen. Scholen die dat doordacht doen, hebben een minder overladen curriculum. En meer tijd voor de begeleiding van leerlingen. Zo leren meer leerlingen meer.

Drie schoolleiders vertellen hoe zij het heft in handen hebben genomen en samen met hun... [lees verder]


Vivian Berden is directeur van OBS De Graswinkel uit Weert. Dionne Donlou is directeur van basisschool St. Oda uit IJsselsteyn en De Lier uit Merselo, Wilma van der Pol is directeur van bs Willibrordus in Esch. www.jeelo.nl






 Jeroen van Huizen, Nienke Pol
Workshop

Ben je verantwoordelijk voor de kwaliteitszorg in je organisatie? Om goed te reflecteren op onderwijskwaliteit is het nodig om een helder beeld te hebben wat onder kwaliteit wordt verstaan en dit beeld met enige regelmaat te toetsen aan de realiteit. De volgende stap is ook anderen uit te nodigen mee te kijken met en te reflecteren op de onderwijskwaliteit. In deze interactieve workshop maak je kennis met verschillende vormen van reflectie: de audit, review en visitatie. Je leert welk reflectiesysteem de meest krachtige bijdrage levert binnen je onderwijsorganisatie.

[lees verder]


Jeroen van Huizen en Nienke Pol zijn senior adviseurs bij B&T. www.vbent.org




 Robert Biemans
Workshop

Hoe ga je nu en in de toekomst als leider om met kansen en uitdagingen? Voldoet je zelfkennis aan het vereiste niveau om invulling te geven aan je verantwoordelijkheden als leider en welke rol kan je team daarbij vervullen? 

"Een verbeterd zelfinzicht en het effect daarvan op teams"

[lees verder]


Dr. Robert Biemans is directeur/internationaal adviseur voor leiderschapsontwikkeling bij IntSource BV. www.intsource.nl






 Mariska Cornelissen, Brunhilde van der Sluijs
Workshop

Kwetsbaarheid is een bijzondere invalshoek van Kracht. We associëren het met onzekerheid en risico’s. In deze workshop leiden we je langs een aantal kernthema’s die te maken hebben met de kracht van kwetsbaarheid. Dit doen we vanuit het gedachtegoed van Brené Brown. Het gaat over kwetsbaarheid en moed, schaamte en empathie en perfectionisme en compassie.

Vaak lopen we weg voor het bespreekbaar maken van dergelijke thema’s. We vertonen ‘pantsergedrag’. Dit staat een goede communicatie en samenwerking in de weg.

Wij geven je handreikingen om vanuit menselijkheid en moed met je... [lees verder]


Mariska Cornelissen is eigenaar van ‘In de moed met Maris’. Brunhilde van der Sluijs is eigenaar van EduGroei. www.indemoedmetmaris.nl en www.edugroei.nl




 Charles Wood
Workshop

We vragen leraren om tegemoet te komen aan individuele behoeften, maar rusten we hen uit met de juiste hulpmiddelen om te slagen? In deze workshop onderzoeken we hoe het gebruik van geavanceerde technologie leraren kan helpen bij het maken van intelligente interventies. CenturyTech is een platform dat gebruikmaakt van kunstmatige intelligentie, neurowetenschap en learning analytics om leerprestaties te verbeteren en werkdruk voor leraren te verminderen. Interventie is geen tijdrovend proces meer!

[lees verder]


Charles Wood is directeur van Century Tech. www.century.tech



Driessen<br />
SLO - Nationaal Expertisecentrum leerplanontwikkelingPresikhaaf SchoolmeubelenB&TOnderwijs maak je samene-WiseFontysOnderwijsadviesSchoolleidersregister POVervangingsfonds Participatiefonds

Algemene informatie

Toegangsprijzen
Leden: € 270,-
Niet-leden: € 570,--

Introducé
Als lid van de AVS kan je een introducé mee nemen vóór € 295. Maximaal 1 per lid. Dit kan je aangeven bij de inschrijving.

AVS-stand en informatiemarkt
De goed gevulde informatiemarkt (in de Grand Hall) is ieder jaar weer een trekpleister. Ook vindt je hier de AVS-stand, waar het bestuur, de ledenraad en AVS-adviseurs en medewerkers jouw vragen kunnen beantwoorden. We horen graag hoe je over bepaalde in- of externe ontwikkelingen denkt. De hele dag is het mogelijk via wifi tweets te versturen (#wijschoolleiders en #avscongres).

‘Drinks&Bites’ en muziek
Tijdens de Drinks&Bites aan het einde van de middag is er volop gelegenheid om te netwerken. De muziek wordt verzorgd door de Platenbakker, een Utrechts collectief dat rondreist door Nederland met een omgebouwde bakfiets als mobiele DJ act. Zie: www.platenbakker.nl

Locatie
Het NBC is prima bereikbaar met het openbaar vervoer en de auto. Adres: Blokhoeve 1, 3438 LC Nieuwegein. Telefoon: 030-6026900. Routebeschrijving: www.nbccongrescentrum.nl/bezoekers-informatie.

Meer informatie
Voor meer informatie kun je contact opnemen met de AVS, telefoon 030-2361010 of mail congres@avs.nl

Annuleringsvoorwaarden
Je ontvangt een bevestiging van je aanmelding. Annulering dient schriftelijk te gebeuren. Bij annulering meer dan tien werkdagen voor het congres brengt de AVS 45 euro administratiekosten in rekening. Bij annulering minder dan tien werkdagen voor het congres, is geen restitutie mogelijk. Je kunt je wel door een collega laten vervangen. Als annuleringsdatum geldt de datum waarop de annulering bij de AVS binnenkomt. De AVS behoudt zich het recht voor het congres te annuleren of te verplaatsen naar een andere datum en/of locatie. Workshops gaan alleen door bij voldoende belangstelling.

Volg het congres #avscongres
 

linkedin icon facebook icon twitter icon