banner-congres-2020-najaar.png

Transformaties op Jeelo-scholen







Workshop
 Vivian Berden , Dionne Donlou, Wilma van der Pol

Jeelo-schoolleiders hebben de transformatie voor de toekomst en de kinderen al ingezet.

Dit is hun uitgangspunt: kinderen ervaren de wereld als een geheel. Door samenhang in de leerstof aan te brengen en de maatschappij bij het leren te betrekken, leren leerlingen verbanden te leggen tussen wat ze leren op school en de wereld om hen heen. Scholen die dat doordacht doen, hebben een minder overladen curriculum. En meer tijd voor de begeleiding van leerlingen. Zo leren meer leerlingen meer.

Drie schoolleiders vertellen hoe zij het heft in handen hebben genomen en samen met hun team daadkrachtig een transformatie hebben ingezet.

Voorbeelden van transformaties die zij geven zijn:

  • van onbekende school naar middelpunt van de wijk;
  • van gesloten deuren naar open ruimtes;
  • van sturing door de leraar naar regie door de leerling;
  • van klassikaal naar groepsdoorbrekend werken;
  • van losse vakken naar integratie met samenhang;
  • van rapport naar ontwikkelinggericht en zichtbaar leren (in een portfolio);
  • van vragen op papier met lage denkvaardigheden naar interactie op hoge denkvaardigheden.

"Heel inspirerend, als jezelf ook een transformatie op school wilt!"




Vivian Berden is directeur van OBS De Graswinkel uit Weert. Dionne Donlou is directeur van basisschool St. Oda uit IJsselsteyn en De Lier uit Merselo, Wilma van der Pol is directeur van bs Willibrordus in Esch. www.jeelo.nl