Home » Artikelen » ‘Zzp’er in onderwijs op lange termijn een valkuil’

‘Zzp’er in onderwijs op lange termijn een valkuil’

Er werken steeds meer zzp-docenten in het onderwijs. Dit kan uitkomst bieden in tijden van een nijpend lerarentekort, maar op lange termijn zijn er ook nadelen. AVS-voorzitter Petra van Haren in de Telegraaf: “De toename van het aantal zzp’ers in het onderwijs is op de lange termijn een absolute vuilkuil.”

Het aantal zelfstandige leraren is in 15 jaar tijd meer dan verdubbeld. Momenteel werken er bijna 60.000 zzp’ers in het onderwijs, volgens het CBS. De AVS deed in 2019 onderzoek naar de inzet van zzp-docenten. Hieruit bleek dat 22 procent van de scholen regelmatig gebruikmaakt van zzp’ers. Ook kwam naar voren dat 36 procent van de scholen een beroep op uitzendbureaus of headhunters doet om een vacature in te vullen.

AVS-voorzitter Van Haren erkent dat het soms nodig is om een tijdelijke kracht in te zetten, bijvoorbeeld als een leraar ziek wordt. Volgens haar kan dat op korte termijn ‘ellende’ besparen, “zoals kinderen noodgedwongen naar huis sturen.” Toch vindt ze de toename van zzp’ers in het onderwijs “op de lange termijn een absolute valkuil”. Ze stelt onder meer dat zzp-docenten de school soms wel het dubbele van een normale leerkracht kosten. “Bovendien doen ze niet mee aan vergaderingen en oudergesprekken.”

Downloads en links
Gepubliceerd op: 30 januari 2020

Doelgroep(en)

Primair onderwijs

 

Deel dit artikel

Jaargids PO (2019-2020) (Met agenda en professionaliseringsaanbod)