Zie deze pagina Klik hier om meer te weten te komen
Waarom niet hier checken pillen-zonder-voorschrift.com
Home » Artikelen » Wortelmuffins en broccolikoekjes bakken
Zo kan het ook! Good practice

Wortelmuffins en broccolikoekjes bakken

Auteur: Larissa Pans

Ouders van nieuwe leerlingen stuiten bij de ingang van basisschool De Regenboog in Malden (120 leerlingen, vijf groepen) op de grote moestuin die grenst aan de achterzijde van het speelplein. In de school heeft elke groep een eigen kookplek in de gang, bestaande uit een fornuis met oven en werkblad. Tuinieren en koken maken een essentieel onderdeel uit van het Freinetonderwijs, vertelt directeur Judith Smetsers.

De Regenboog organiseert dan ook om de maand een overblijfrestaurant. Leerlingen koken in de ochtend een twee- of driegangenmenu voor de eigen klas, de hulpouders en voor de overblijvers met producten die grotendeels uit de schoolmoestuin komen. En wekelijks staat er in een van de groepen een gezonde snack op het programma, zoals een broccolikoekje, wortelmuffin of bladerdeegflapje met groenten. Die maken de leerlingen zelf onder begeleiding van enkele ouders. Dat is dan meteen het ‘tienuurtje’. Alle snacks en gerechten zijn vegetarisch. Dat begint al in groep 1. In de hogere groepen kunnen leerlingen vaak al zonder begeleiding hun gezonde snack bereiden. Zij worden aangesproken op andere vaardigheden. Bijvoorbeeld zelf in de moestuin kijken wat er groeit, hier een snack bij bedenken, bepalen welke ingrediënten hiervoor nodig zijn en de kosten berekenen.

“We vinden een breed aanbod belangrijk en koken is één van de Freinettechnieken, dus met onze moestuin op het plein is de koppeling snel gemaakt”, zegt Smetsers. Zij is sinds anderhalf jaar directeur, haar voorganger Anjo Mooren was de motor achter het overblijfrestaurant. Een GGD-medewerker ondersteunt de school daarbij van het begin af aan (mede mogelijk gemaakt door de gemeente) en helpt gezonde menu’s samen te stellen. Smetsers: “Er waren geen problemen met overgewicht van leerlingen, koken is voor ons gewoon een zinvol onderdeel van ons onderwijs. Leerlingen leren meten en wegen, een recept (begrijpend) lezen, samenwerken. En ze zien wat ze kunnen doen met de planten en kruiden die buiten groeien. Het is leren in een breder verband.”

Om de maand opent het overblijfrestaurant op De Regenboog en komen er tafelkleden en vaasjes bloemen op de tafels in de klas. Steeds kookt een andere groep. Het menu is afgestemd op wat er wordt geoogst, aangevuld met een paar ingrediënten uit de supermarkt. Het voorgerecht bestaat meestal uit twee soorten soep, waarvan leerlingen er in ieder geval eentje moeten proeven. Ook groenten waarmee kinderen niet veelvuldig mee in aanraking komen, zoals pastinaak of snijbiet, worden verwerkt in een gerecht. Leerlingen leggen uit wat ze hebben gekookt en alles wordt geproefd. Smetsers: “De praktijk is gelukkig zien eten doet eten.” Tijdens het eten wordt ook besproken wat leerlingen lekker vonden en wat minder lekker. Belangrijke voorwaarde voor het welslagen is de hulp van ouders. “Zij zijn de drijvende krachten die helpen met aanvullende boodschappen en groepjes begeleiden met het koken.” De ambitie? Dat buurtgenoten ook kunnen mee-eten in het overblijfrestaurant. “Ons restaurant ontwikkelt door.”

 

 

Meer weten?

De GGD Gelderland-Zuid heeft een handboek Overheerlijk Overblijven gemaakt, waarin een checklist staat en een visie is geformuleerd op duurzaam voedselbeleid.

 

Ook een creatieve aanpak op uw school? Mail naar communicatie@avs.nl o.v.v. ‘Zo kan het ook’.

Gepubliceerd op: 9 maart 2019

Verschenen in

Doelgroep(en)

Primair onderwijs

 

Deel dit artikel

Zicht op pensioen (Herziene versie maart 2018)