Zie deze pagina Klik hier om meer te weten te komen
Waarom niet hier checken pillen-zonder-voorschrift.com
Home » Artikelen » Water als eye opener
Zo kan het ook - Good practice

Water als eye opener

Auteur: Susan de Boer

Scholen voor funderend onderwijs lopen vaak tegen dezelfde uitdagingen aan. De aanpak kan bijzonder zijn en voor meerdere scholen nuttig. Deze maand in Zo kan het ook!: Leerlingen van het Calvijn College in Tholen voerden een eTwinning-project uit met scholen in Italië, Griekenland en Turkije over de invloed van water. Goed voor hun Engels én voor een bredere blik op de samenleving. “Vooroordelen worden ontkracht.”

“Op mijn vorige school had ik al kennisgemaakt met Erasmus+ en internationaliseringsprogramma’s, zo kende ik de website eTwinning.net”, vertelt Nelleke Krijger, docent Engels op het Calvijn College in Tholen. Zij voert op deze school met haar leerlingen van de tweede klas van de theoretische en gemengde leerweg van het vmbo het eTwinning project ‘Alice in Waterland’ uit. “Met eTwinning kun je aan internationalisering doen zonder dat je reisjes hoeft te organiseren. Via de website kun je voor je eigen doelgroep een project zoeken, in mijn geval leerlingen van 13 tot 15 jaar. Je kunt ook zien welke scholen nog meer hebben gereageerd op het project. Het project ‘Alice in Waterland’ is ontworpen door een lerares op Kreta en er doen scholen uit Turkije, Griekenland en Italië aan mee. Het onderwerp sprak me aan, omdat ook in Zeeland water belangrijk is.” De Nederlandse en buitenlandse leerlingen maken op hun eigen school presentaties over de aardrijkskundige, economische en culturele aspecten van water. “In Zeeland hebben we natuurlijk de Deltawerken, de watersnoodramp, het toerisme, de watersport. De presentaties van onze leerlingen hierover zetten we op de eTwinning-site en we bekijken met elkaar die van de leerlingen uit Turkije, Italië en Griekenland. De leerlingen moeten vervolgens reageren, elkaar vragen stellen en onderdelen uitleggen.” Oorspronkelijk was het doel van Krijger om leerlingen te helpen beter in het Engels te communiceren. Gaandeweg maakte de relevantie voor het vak Engels plaats voor meer overstijgende doelen als burgerschapszin en kennis van de samenleving. “Wat ze leren in de les kunnen ze direct inzetten en dat motiveert, dat blijft belangrijk. Daarnaast hebben ze rechtstreeks contact met leerlingen uit andere landen. Het verbreedt hun blik, vooroordelen worden ontkracht. Ze zien dat Turkse, Griekse en Italiaanse leerlingen hetzelfde doen en kunnen als zij, en soms zelfs beter zijn in bijvoorbeeld videofilmpjes maken. Dat onderlinge begrip, de overeenkomsten en verschillen leren zien, dat is een steeds belangrijker doel geworden.” Ook Krijger zelf leert van de eTwinningprojecten. “We geven elkaar als leraren onderling tips over ict-programma’s, maar ook over hoe je bepaalde opdrachten in je klas kunt uitvoeren. Ik heb veel respect gekregen voor de Turkse, Italiaanse en Griekse leraren, voor de manier waarop zij vormgeven aan burgerschapsvorming en openstaan voor andere culturen. Ook hun energie en inzet is inspirerend. De uitwisseling van ervaringen is voor mij een belangrijk onderdeel.” Een project met eTwinning is goed in te passen in het curriculum. “Samen opdrachten uitvoeren en vooral presentaties bekijken en beoordelen kost gemiddeld anderhalf uur per week. Dat lukt wel binnen de lestijd, dan laat ik een DVD minder zien. Scholen die met eTwinning willen beginnen zou ik adviseren eerst met een klein project ervaring op te doen, zoals kerstkaarten versturen.” Krijger gaat het komende schooljaar ook zeker weer meedoen aan een project. “Sterker nog: ik word ambassadeur, dus ik ga actief het etwinnen promoten op andere scholen.”

Meer weten? www.etwinning.net, www.etwinning.nl

Gepubliceerd op: 4 september 2017

Verschenen in

Doelgroep(en)

Primair onderwijs

 

Deel dit artikel

De jaartaak in het primair onderwijs (Nieuwe versie juni 2019)