Home » Artikelen » Waarom schoolleiders en leraren staken

Waarom schoolleiders en leraren staken

Voor de derde keer dit jaar gaan schoolleiders en leraren staken. Wat is de reden ook alweer? De Volkskrant zet de belangrijkste eisen op een rij. “Ook de werkdruk van schoolleiders moet omlaag”, zegt AVS-voorzitter Petra van Haren.

De belangrijkste drie eisen zijn:

  • Meer structurele investeringen
  • Minder werkdruk
  • Vergroten aantrekkingskracht beroep

Meer structurele investeringen
Vooral de loonkloof tussen het primair en voortgezet onderwijs moet gedicht worden.
 
Werkdrukverlaging
Zowel schoolleiders als leraren kampen met hoge werkdruk. AVS-voorzitter Petra van Haren zegt in de Volkskrant dat schoolleiders de klappen van de onderwijscrisis opvangen, door het regelen van vervangers en het voorkomen van overbelasting van leraren. “Schoolleiders zijn verantwoordelijk voor 32 beleidsgebieden, dat is niet te vergelijken met andere sectoren. Schoolleiders hebben teams van ruim 30 tot 50 mensen, maar vaak geen administratieve ondersteuning of conciërge.”
 
Aantrekkingskracht beroep
Om het lerarentekort te verminderen en meer nieuwe leerkrachten aan te trekken moet de status van het beroep omhoog. Dit heeft ook met het (te lage) salaris te maken. De vakbonden willen dat de salarisverschillen tussen primair en voortgezet onderwijs, en tussen onderwijs en andere sectoren, gelijkgetrokken worden.
 
 

Downloads en links
Gepubliceerd op: 30 januari 2020

Doelgroep(en)

Primair onderwijs

 

Deel dit artikel

Op naar een integrale aanpak (Ontschotting in het sociale domein)