Zie deze pagina Klik hier om meer te weten te komen
Waarom niet hier checken pillen-zonder-voorschrift.com
Home » Artikelen » Thuiszitter neemt regie via robot

Thuiszitter neemt regie via robot

Auteur: Irene Hemels

Onderwijs op afstand als oplossing voor leerlingen die (nog) niet in de klas aanwezig kunnen zijn. Samenwerkingsverband RSV Breda en omstreken zet daarvoor sinds vorig jaar het robotje Avatar in. Met Avatar in de klas kan de afwezige leerling rondkijken, meepraten en meeluisteren zonder zelf gezien te worden. Dit laatste is een wezenlijk verschil met de al langer bestaande variant in de vorm van een tv-schermpje. Directeur Claartje Bierkens van s(v)o De Kei: “Het is een goed hulpmiddel, maar het moet wel passen bij het kind.”

De gemeente Breda schafte vorig jaar vijf robots aan om leerlingen met psychische problemen of een ernstige ziekte toch te laten meedraaien op school. Een meisje met kanker kon dankzij robot Avatar haar klasgenoten blijven zien tussen de behandelingen door en een hoog sensitieve leerling leerde weer langzaam naar school te gaan. Op De Kei, een school voor speciaal (voortgezet) onderwijs in Breda, was een slimme jongen (13) ‘die in een groep lastig kan aarden’ de eerste gebruiker met als doel de overstap van zorgboerderij naar school te vergemakkelijken.
Claartje Bierkens, directeur van De Kei: “We zijn er als school heel enthousiast ingestapt en zeiden tegen elkaar: we gaan het gewoon proberen. Deze jongen vond het razend interessant. Hij had contact met klasgenoten en vond dat ook echt leuk, maar al snel ontwikkelde hij weerstand. Het is van tevoren voor een kind moeilijk te beseffen wat het precies inhoudt. Hij realiseerde zich opeens: o, dan horen ze mij en o, dan ben ik echt onderdeel van de klas. Straks moet ik ook echt naar school en zien ze mij ook. Dat greep hem zo aan dat hij daarvan in de stress schoot. We hebben Avatar toen bij hem weggehaald en gas teruggenomen. We hebben geleerd dat we nog scherper de kaders moeten aangeven en van tevoren goede afspraken moeten maken. Maar het is een geweldige tool erbij om onderwijs op maat te realiseren en we blijven ermee doorgaan, want je zet het kind wel in de regie en dat vinden we belangrijk.”
Bierkens over de risico’s: “Je moet niet te snel te veel willen en voorkomen dat een kind het robotje zo veilig vindt dat de stap (terug) naar school juist groter wordt. Op dit moment gebruikt een meisje met angst- en paniekstoornissen het robotje. Zij logt eenmaal per dag in. Binnenkort tweemaal. We bouwen het langzaam op en dat gaat goed. Zij ervaart dat het minder spanning met zich meebrengt dan ze dacht.”

De robot is draadloos en gekoppeld aan een app. De afwezige leerling bestuurt het robotje zelf met een smartphone of tablet. Via een camera die 360 graden kan draaien, ziet en hoort de leerling wat er in de klas gebeurt. De klas ziet de medeleerling niet. Bierkens: “Dat de gebruikers nog even onzichtbaar zijn, vinden ze heel prettig. Dat geeft hen veiligheid.” Wanneer een kind zich niet goed genoeg voelt om mee te doen met de klas, kan het aangeven passief mee te willen luisteren. Dan gaat een blauw licht aan op de robot. Een wit licht gaat knipperen als het kind aangeeft iets te willen zeggen.
De voordelen zijn groot, zegt Bierkens. “We zien dat contacten met leraren en medeleerlingen hierdoor verbeteren. Je moet niet bang zijn het te gebruiken, maar het wel bewust en doordacht doen en goed nadenken over hoe je het toepast. Past het bij het kind en hoe doen het we het? Dat vereist constante afstemming.” 

Kosten

Avatar, ofwel AV1, is ontwikkeld door het Noorse bedrijf No Isolation. Margarida van Wijk van No Isolation: “We hebben AV1 samen met kinderen ontwikkeld om een eind te maken aan eenzaamheid van jonge langdurig zieken. Het robotje kan ook buiten het klaslokaal gebruikt worden. In Nederland zijn op dit moment bijna vijftig robots actief, waarvan de meesten via samenwerkingsverbanden zijn aangeschaft.” De aanschafprijs is 2.600 euro. De jaarlijkse servicekosten voor bijvoorbeeld 4G datagebruik, software updates, verzekering en vervanging zijn 500 euro. “Dat is niet veel geld als je kijkt wat je ervoor terugkrijgt”, zegt schooldirecteur Claartje Bierkens. “Je kunt het bijvoorbeeld een half jaar inzetten voor een leerling en daarna doorschuiven naar een andere leerling. Dat kan zo heel lang doorgaan. Als je het afzet tegen een leraar, zijn de kosten niet zo hoog.”

Gepubliceerd op: 14 juni 2018

Verschenen in

Doelgroep(en)

Primair onderwijs

 

Deel dit artikel

Naar andere schooltijden, en dan? (Herziene versie september 2019)