Zie deze pagina Klik hier om meer te weten te komen
Waarom niet hier checken pillen-zonder-voorschrift.com
Home » Artikelen » Tabletgebruik onder 1-jarigen fors toegenomen

Tabletgebruik onder 1-jarigen fors toegenomen

Een op de drie 1-jarige kinderen speelt geregeld of vaak op een tablet. In 2012 was dit nog een op de acht. Bij de driejarigen is dit zelfs al meer dan de helft van de kinderen, blijkt uit onderzoek onder duizend ouders met kinderen tussen 0 en 7 jaar, verricht door stichting Mijn Kind Online in opdracht van Mediawijzer.net.

Twee op de drie peuters weet al precies wat ze moeten doen om geluidjes of bewegingen op het scherm van de tablet te krijgen. En vier op de tien tweejarigen weet al hoe ze een computer moeten opstarten of afsluiten of hoe ze met een mobiele telefoon moeten bellen. Ruim één op de drie kinderen speelt vaak met een smartphone als die in het gezin aanwezig is.

De meeste ouders zijn positief over het mediagebruik van hun kinderen. Ze zeggen dat het goed is voor de ontwikkeling van hun kind en voor later op school. Vooral educatieve spelletjes, geheugenspelletjes en filmpjes zijn populair. Vaders vinden het zelf belangrijker dan moeders om samen met hun kinderen op digitale media te spelen. Opvallend is dat meer dan een derde van de ondervraagde ouders media inzet als rustmoment voor zichzelf of tegen verveling van het kind, terwijl ze liever hebben dat hun kind met iets anders bezig is dan met digitale media. Vooral moeders geven de voorkeur aan gewoon speelgoed boven digitale media. Vaders hebben er minder problemen mee.

In het kader van de Media Ukkie Dagen is de brochure ‘104 leerzame apps en sites voor kinderen van 2 tot 8 jaar’ verschenen, dat gratis te downloaden is en aan te vragen door scholen, kinderopvang en ouders.

Downloads en links
Gepubliceerd op: 9 april 2013
Let op!
Dit artikel is meer dan vijf jaar geleden gepubliceerd en bevat wellicht incorrecte, onvolledige of ongeldige informatie.

Verschenen in

Thema's

Doelgroep(en)

Primair onderwijs

 

Deel dit artikel

Op naar een integrale aanpak (Ontschotting in het sociale domein)