Zie deze pagina Klik hier om meer te weten te komen
Waarom niet hier checken pillen-zonder-voorschrift.com
Home » Artikelen » Survivalkit voor schoolleiders
Boekbespreking

Survivalkit voor schoolleiders

Auteur: Paul van den Heuvel

In ‘Survivalkit voor de schoolleider’ gaat basisschooldirecteur en hogeschoolgastdocent Annemarie Vandoninck in op de – steeds veeleisendere – rol van de schoolleider en hoe deze ‘bedreigde soort’ zijn voorname en verantwoordelijke job kan overleven. Een extra boost, vaak door gewoonweg even anders te denken.
 
“Je krijgt de kans om dag in dag uit te doen waar je altijd al van droomde. Coördineren en leidinggeven in het onderwijs. Heel wat studies bevestigen dat leraren ervoor kiezen om directeur te worden omdat ze hopen een verschil te kunnen maken in het leven van kinderen. Ze willen hun carrière uitbouwen als schoolleider om samen met een team aan een pedagogisch project te kunnen werken.”
Na deze positieve woorden op respectievelijk de achterflap en in het eerste hoofdstuk(je) ‘Waarom word je directeur’ van deel 1 (Theorie) gaat auteur – en schoolleider op een Belgische basisschool – Annemarie Vandoninck nog op dezelfde pagina in op de knelpunten in het beroep. Om na acht bladzijden over te gaan op ‘Waarom stopt een directeur er op een bepaald moment mee?’ Daarna gaat ze gelukkig toch over naar ‘Wat maakt dat een directeur het wel volhoudt?’ Want we waren immers begonnen met een droom... Het is echter niet slecht dat Vandoninck even een kijkje in de keuken geeft waarom het ook niet zou kunnen lukken als schoolleider. In het hoofdstuk over volhouden bespreekt de auteur de competenties die een schoolleider nodig heeft: niet alleen pedagogische en management skills, maar ook bepaalde persoonskenmerken. Al deze competenties samen zorgen voor het welbevinden van de schoolleider.
In deel 2 (De survivalkit) behandelt Vandoninck in vier ‘compartimenten’ de benodigdheden die niet mogen ontbreken in de rugzak van de schoolleider:
•                  Pedagogisch leiderschap. Over hoe je teamleden meekrijgt met jouw visie.
•                  People management. Over mensen motiveren en inspireren. Hoe krijg je collega’s op één lijn, hoe communiceer je, hoe ontwikkel je competenties, et cetera.
•                  Time management. Een kort hoofdstuk over wat wel te doen, wat niet en de valkuilen.
•                  Zelfmanagement. Over zelfzorg en relativeren.
Het derde en laatste deel van het boek bestaat uit een zeer praktische toolkit. Want hoe goed je al het voorgaande ook gelezen en begrepen hebt; hoe breng je het in de praktijk en hoe houd je het allemaal vol? De toolkit beschrijft werkvormen om effectief op weg te gaan met de inhoud van de vier rugzakcompartimenten. De auteur reikt daarbij oude maar ook nieuwe werkvormen aan, die nog niet eerder zijn uitgeprobeerd. Soms (bijna letterlijk) uitgeschreven of in de vorm van een verwijzing naar gerelateerde literatuur of internet. Het toolkitgedeelte sluit af met zestien tips om tot rust te komen na een drukke dag. Deze sluiten overigens prachtig aan bij een uitspraak van AVS-vicevoorzitter Ingrid Doornbos: Gun elke schoolleider dagelijks tien minuten uit het raam staren” (zie Kader Primair 1, september 2017).
 
‘Survivalkit voor de schoolleider’ is een geweldig leuk en prettig leesbaar boek boordevol informatie en tips. Op enkele typisch Belgische zaken na is de publicatie van Van Vandonink prima toepasbaar in de vergelijkbare Nederlandse schoolleiderspraktijk. Het is geen uitgave om in een keer uit te lezen, maar meer een naslagwerk op je bureau dat je er regelmatig bij pakt. Een soort almanak, net als het rode boekje van Mao Zedong. Zou de survivalkit daarom een rode kaft hebben? 
 
Vandoninck is sinds 2008 directeur van vrije basisschool De Toren in Mol-Achterbos (België). Daarnaast is zij ook gastdocent aan diverse hoge hogescholen.
 
Survivalkit voor de schoolleider, Anne-marie Vandoninck, Pelckmans Pro, 2017, ISBN 9789463370295, www.uitgeverijpica.nl (bestellen vanuit Nederland)
 

Gepubliceerd op: 2 december 2017

Verschenen in

Doelgroep(en)

Primair onderwijs, Voortgezet onderwijs

 

Deel dit artikel

Zicht op pensioen (Herziene versie maart 2018)