Zie deze pagina Klik hier om meer te weten te komen
Waarom niet hier checken pillen-zonder-voorschrift.com
Home » Artikelen » Scholen kunnen zich meer verdiepen in tweelingbeleid, vinden meerlingouders

Scholen kunnen zich meer verdiepen in tweelingbeleid, vinden meerlingouders

Tweelingen moet je niet altijd op jonge leeftijd al in aparte klassen zetten. Het scheiden kan leiden tot slechtere resultaten en het leidt vaker tot angst, onzekerheid en verdriet. Bijna 40 procent van de meerlingouders vindt dat de school zich onvoldoende verdiept in het meerlingzijn. Dat stelt ontwikkelingspsycholoog drs. Coks Feenstra, auteur van Het grote tweelingenboek, in een artikel in het Meerlingen

Magazine.
Uit een enquête die het magazine afnam onder 603 meerlingouders van kinderen op de basisschool bleek dat 30 procent van hen vindt dat de school zich onvoldoende heeft verdiept in het meerlingzijn. En 36 procent van de geënquêteerde ouders gaf aan dat er geen meerlingenbeleid is vastgelegd.

Scheiding negatief
Het idee achter scheiden, wat veel scholen doen, is dat je de meerlingen helpt met hun eigen identiteit. “Maar tweelingen hebben ook een wij-identiteit”, schrijft Feenstra in de onderwijsspecial van het Meerlingen Magazine. “Je kunt een tweeling niet vergelijken met een eenling. De impact van negen maanden lang samen ontwikkelen blijkt veel grotere dan we dachten.” Bij een tweelingkind is sprake van een ‘dubbele scheiding’ als hij of zij gescheiden wordt van zowel ouders als broertje of zusje als hij naar school gaat. Op jonge leeftijd werkt scheiding negatief: het leidt tot slechtere resultaten en je ziet vaker angst, onzekerheid en verdriet, aldus de ontwikkelingspsycholoog.
 
Wel scheiden
Feenstra geeft aan dat het over het algemeen goed is een tweeling samen aan de basisschool te laten beginnen. Maar er zijn ook uitzonderingen, bijvoorbeeld als het meisje dominant is over het jongetje en het ‘moedert’ (bij jongetje/meisje tweeling).
Zo rond hun zevende zijn tweelingen over het algemeen aan scheiden toe. Dat kan positieve resultaten opleveren: bijvoorbeeld doordat de taalbeheersing van een jongetje bij een jongen-meisje tweeling vooruitschiet.
 
Tips
Feenstra geeft enkele tips voor scholen:

  1. Sta open voor het idee dat tweelingen echt specifieker behoeften hebben, dat ze anders zijn dan eenlingen.
  2. Luister naar de ouders. “Scholen moeten niet pretenderen deskundig te zijn, want dat is gewoon niet zo.”
  3. Nodig eens iemand uit die komt vertellen over meerlingen. Het zou ook goed zijn als de pabo’s lessen over meerlingen zouden opnemen in het curriculum.
  4. Wees flexibel. Een kind van vier kan heel afhankelijk zijn, maar dat kan met tien jaar volledig anders zijn. Als een tweeling in één klas begint, kan het goed zijn hen halverwege de basisschool te scheiden. 
Gepubliceerd op: 18 december 2015

Verschenen in

Doelgroep(en)

Primair onderwijs

 

Deel dit artikel

De jaartaak in het primair onderwijs (Nieuwe versie februari 2018)