Zie deze pagina Klik hier om meer te weten te komen
Waarom niet hier checken pillen-zonder-voorschrift.com
Home » Artikelen » Ruim een derde schoolleiders ziet pedagogisch-didactische kansen mobieltjes

Ruim een derde schoolleiders ziet pedagogisch-didactische kansen mobieltjes

Scholen maken uiteenlopende keuzes in de omgang met mobieltjes in de klas. Een op de vijf schoolleiders is tegen het verbieden van communicatiemiddelen van leerlingen (po 16 procent, vo 50 procent). Ruim een op drie ziet pedagogisch-didactische kansen. Dat blijkt uit een peiling van Verus, de vereniging voor christelijk onderwijs, onder ruim 600 basis- en middelbare scholen.

In Frankrijk is er een algeheel mobieltjesverbod op scholen. De meeste Nederlandse scholen voelen niets voor een landelijk verbod. Zij mogen zelf bepalen hoe zij omgaan met mobieltjes in de klas. Uit de peiling blijkt dat 20 procent tegen het verbieden van mobieltjes op school is en 36 procent ziet pedagogisch-didactische kansen.

De AVS herkent het gemengde beeld van de peiling. Voorzitter Petra van Haren in Trouw: “Wij zien dat scholen ermee worstelen. Er gebeuren twee dingen: aan de ene kant is het bring your own device-onderwijs in opkomst, waarbij leerlingen tablets en laptops gebruiken voor de les. Soms ook mobieltjes. Maar als leerlingen elkaar of docenten gaan filmen en hun telefoon voor privédingen gebruiken in de klas, is dat een probleem.”
 
Uit CBS-onderzoek van dit jaar bleek dat maar liefst een op de zes jongeren zegt verslaafd te zijn aan sociale media. Toch vindt de AVS, net als het merendeel van de respondenten, een landelijk verbod op scholen niet wenselijk. Van Haren geeft in Trouw aan dat een mobieltje een ‘ prima instrument’ kan zijn om in de les te gebruiken. Als voorbeeld noemt Van Haren Kahoot, een app waarmee docenten de voorkennis van leerlingen kunnen testen met een quiz. “Dat is een leuke spelvorm die veel wordt gebruikt”.
 
 “Het is juist belangrijk dat leerlingen leren omgaan met wat bijna het belangrijkste in hun leven is en soms hoort daar ook de afspraak bij dat en mobieltje niet is toegestaan. Die diversiteit is toch veel mooier dan een landelijk verbod!? Het is aan scholen om te doen wat in het belang is van de ontwikkeling van de leerling in relatie tot medeleerlingen en omgeving”, zegt Cor Clarijs, voorzitter van Verus. Hij raadt scholen aan om in samenspraak met ouders en leerlingen één lijn te trekken en per vak afspraken te maken.

Uit de peiling van Verus blijkt dat tweederde van de respondenten aangeeft dat er geen weerstand is tegen de afspraken over het gebruik van mobieltjes, tablets en notebooks op school. De vo-respondenten geven aan dat 31 procent van de leerlingen en 26 procent van de leraren moeite heeft met de afspraken over het gebruik van own devices.

Een grote meerderheid van 85 procent is het eens met de stelling dat mobieltjes, tablets en notebooks een hulpmiddel zijn bij het leren, terwijl 82 procent vindt dat perioden zonder beeldscherm goed zijn voor het welzijn van de leerlingen.

Downloads en links
Gepubliceerd op: 13 december 2018

Doelgroep(en)

Primair onderwijs, Voortgezet onderwijs

 

Deel dit artikel

Jaargids PO (2019-2020) (Met agenda en professionaliseringsaanbod)