Zie deze pagina Klik hier om meer te weten te komen
Waarom niet hier checken pillen-zonder-voorschrift.com
Home » Artikelen » Rondlopen op een vulkaan
Zo kan het ook - Good practice

Rondlopen op een vulkaan

Auteur: Andrea Holwerda

Scholen voor funderend onderwijs lopen vaak tegen dezelfde uitdagingen aan. De aanpak kan bijzonder zijn en voor meerdere scholen nuttig. Deze maand in Zo kan het ook!: Door gebruik te maken van virtual reality (vr), weet docent Britt van Dort van het Mondial College in Nijmegen meer leerlingen te prikkelen om met bepaalde lesstof aan de slag te gaan.

Samen met een aantal collega’s wil docent Britt van Dort ict een stevige plek geven in het onderwijs op de vmbo-locatie van het Mondial College. Toen ze twee jaar geleden tijdens de zomervakantie aan het kijken was naar nieuwe toepassingen voor haar lessen aardrijkskunde, rekenen en ict, stuitte ze op het gebruik van virtual reality. “Ik merkte hoe gaaf ik het zelf al vond om met de Street View app ergens te kunnen rondlopen waar ik nog nooit was geweest. Toen ben ik gaan kijken welke apps er nog meer waren. Zo vond ik onder andere een app waarmee je kunt rondlopen op een vulkaan.” Ze zag direct de voordelen voor haar aardrijkskundelessen. “Met name voor de leerlingen die echte beelddenkers zijn.” Die leerlingen heb je, zo is Van Dorts ervaring, veel op het vmbo. “Die vinden het niks om in een boek te lezen over vulkanisme. Ze pikken dan ook weinig op. Ik geloofde ze te kunnen prikkelen als ze zelf een vulkaan zouden kunnen bekijken. Dat ze kunnen zien hoe die er van binnen uitziet, enzovoort.” Van Dort zag dat voor het rondlopen op de vulkaan niet per se een virtual reality-bril nodig is, maar dat dit ook met een iPad kan. Toch kocht ze zelf ook een aantal kartonnen – deze zijn voor een paar euro te koop – brillen, waarin een mobieltje met daarop de app kan (als een viewmaster).Met zo’n bril op lijkt alles veel echter. “Lastig is dan weer wel dat leerlingen dan hun telefoon op zak moeten hebben, terwijl dat bij ons op school eigenlijk niet de bedoeling is.” Verder dacht de docent goed na over hoe de les vorm te geven. “Je kunt natuurlijk niet tegen je leerlingen zeggen: ga lekker rondlopen en veel plezier. Daar leren ze niets van.” Ook is het volgens haar slim stil te staan bij hoe een en ander te organiseren in je klas. “Eén brilletje per vier of vijf leerlingen kan goed. De apps zijn veelal gratis te downloaden. Leerlingen kunnen dan bijvoorbeeld om de beurt kijken en samen verschillende vragen beantwoorden.” Het kost uiteindelijk vooral tijd om alles goed voor jezelf uit te zoeken, concludeert Van Dort. “Maar als de leerlingen dan aan het werk zijn, zie je dat het ze echt heel erg aanspreekt. Je kunt ze van alles vertellen, maar als ze het zelf zien…” Verstandig is wel te letten op leerlingen die zich ‘grappig’ gaan voelen. “Van het lopen met de bril op kunnen ze misselijk worden.” Ook is het volgens Van Dort goed ervoor te waken dat leerlingen te veel in de beelden opgaan. Scholen die het ook wat vinden, moeten het gewoon een keer proberen, stelt ze. Al merkt ze dat collega’s nog wat terughoudend zijn. “Ze maken zich bijvoorbeeld zorgen over dat de wifi het opeens niet doet.” Daarnaast is het zo dat virtual reality vooral goed in te zetten is bij vakken als aardrijkskunde, geschiedenis, biologie. Het volgens Van Dort mooi zijn als een educatieve uitgever met apps zou komen over onderwerpen die bij de verschillende vakken aan bod komen.

Meer weten?
www.kn.nu/virtualreality
www.kennisnet.nl/artikel/virtual-reality-in-het-onderwijs

Ook een creatieve aanpak op uw school? Mail naar communicatie@avs.nl o.v.v. ?meer>

Gepubliceerd op: 27 oktober 2016

Verschenen in

Doelgroep(en)

Primair onderwijs

 

Deel dit artikel

Jaargids PO (2019-2020) (Met agenda en professionaliseringsaanbod)