Zie deze pagina Klik hier om meer te weten te komen
Waarom niet hier checken pillen-zonder-voorschrift.com
Home » Artikelen » René Peeters spreker op het Symposium 'Schoolleiders van de toekomst'

René Peeters spreker op het Symposium 'Schoolleiders van de toekomst'

Auteur: Winnie Lafeber

De ‘Toekomstagenda Schoolleiders’ staat centraal tijdens het symposium ‘Schoolleiders van de toekomst’ dat plaatsvindt op 16 januari in de Brabanthallen in Den Bosch tijdens de KindVak. Een van de sprekers is landelijk bestuurlijk aanjager en voormalig wethouder én basisschooldirecteur René Peeters.
 
René Peeters spreekt over de noodzakelijk verbinding in het eco-systeem van kinderen. We stelden hem vier vragen.

Rene Peeters-web.jpgWaarom heb je ‘ja’  gezegd om op te treden tijdens het symposium ‘Schoolleiders van de Toekomst’? Wat is je boodschap?
“Goede schoolleiders zijn de vertalers van de maatschappelijke actualiteit in actuele onderwijskwaliteit. Een niet te onderschatten positie.”
 
De samenwerking tussen onderwijs, kinderopvang en zorg… welke rol hebben schoolleiders daarin?
“Schoolleiders weten hoe belangrijk het is dat het jonge kind (0-4) zich goed ontwikkelt, ze weten ook wat er op school gebeurt als dat niet het geval is. Schoolleiders kunnen op locatieniveau stimuleren dat er een doorgaande lijn 0-12 of 0,5-12 jaar of 2-12 jaar komt. En zij weten dat hun leerkrachten vaak zaken moeten doen waarvoor ze helemaal niet opgeleid zijn. Om die reden moeten zij roepen om ’andere ogen’ in hun team.”
 
Wat is volgens jou belangrijk voor de toekomst van het (leidinggeven in het) onderwijs? Welke rol spelen schoolleiders hierin?
“Zicht op de maatschappelijke werkelijkheid hebben en die kunnen vertalen in visie en praktische uitvoering van het onderwijs. Een schoolleider moet een persoonlijk verinnerlijkte visie op kind, onderwijs en maatschappij hebben. Dan is weerstand geen probleem.”
 
Wat hebben schoolleiders en leraren volgens jou nodig om hun vak goed te kunnen uitoefenen? Wat mag er op de toekomstagenda voor schoolleiders niet ontbreken?
“Schoolleiders moeten lef hebben, weerstand niet te persoonlijk opvatten, durven doorzetten, empathie en strengheid kunnen afwisselen. Mijn persoonlijke motto is: DOE, DURF, DRAM.”

Toekomstagenda schoolleiders
Doel van het symposium is inspiratie en taal aanreiken voor de school van de toekomst en daarmee de Toekomstagenda schoolleiders en de politieke agenda te vullen. Andere sprekers zijn: Microsoft-ceo Ernst-Jan Stigter (over het belang vanuit ondernemend Nederland en co-creatie met het bedrijfsleven) en inspirator Koos Stienstra, oprichter van Intraverte (over positief onderwijs, een tool die helpt om in het sociale domein de verbinding te zoeken tussen de diverse kinddiensten). Na plenaire inleidingen werk je in groepen aan een Toekomstagenda voor schoolleiders.
 
Rondetafelgesprekken
In de middag zijn er diverse rondetafelgesprekken over de ontwikkeling van onderwijs, het leren van kinderen en de toekomst van schoolleiders.
 
Kindersymposium
Parallel aan dit symposium dat plaatsvindt tijdens de KindVak is er een Kindersymposium onder het motto: vraag het de kinderen zelf. De kinderen hebben een eigen programma waar zij de vraag oppakken over de toekomst, de toekomst van de school en wat zij verwachten van een leraar en hun leidinggevende. Deze input koppelen de kinderen daarna terug aan de professionals en experts. Voorvechter van kinderemancipatie Prinses Laurentien gaat in gesprek met juf Daisy Mertens, die afgelopen jaar werd genomineerd voor de titel ‘Beste docent van de wereld’ en die kinderemancipatie dagelijks met haar leerlingen in praktijk brengt.
 

Downloads en links
Gepubliceerd op: 2 december 2019

Doelgroep(en)

Primair onderwijs, Voortgezet onderwijs

 

Deel dit artikel

De jaartaak in het primair onderwijs (Nieuwe versie juni 2019)