Home » Artikelen » Regionale benadering essentieel voor verbeteren overgang po-vo

Regionale benadering essentieel voor verbeteren overgang po-vo

Een regionale benadering met het betrekken van leidinggevenden uit het funderend onderwijs, waaronder schoolleiders en besturen, is essentieel voor een verbetering van de overgang van po naar vo. Dat schrijft AVS-voorzitter Petra van Haren in een brief aan de commissie Onderwijs van de Tweede Kamer.

De AVS signaleert dat er vele succesvolle en minder succesvolle initiatieven genomen zijn in het land, maar die staan vaak op zichzelf en missen veelal een verankering in landelijk of regionaal onderwijsbeleid. Belangrijke factoren die een rol spelen bij de overgang van po naar vo behoeven nog een enorme kwaliteitsimpuls. Het gaat om de pedagogische relatie, het bieden van perspectieven aan de leerling door de leraar, afstemming met ouders en voorbereiding van leerling en ouders op de overgang. Bij het verbeteren van deze zaken dienen schoolleiders en besturen nadrukkelijk betrokken te worden met name door het versterken van hun professionaliteit en leiderschap.

De overgang po-vo wordt binnenkort in de Tweede Kamer besproken.

Downloads en links
Gepubliceerd op: 23 september 2014
Let op!
Dit artikel is meer dan vijf jaar geleden gepubliceerd en bevat wellicht incorrecte, onvolledige of ongeldige informatie.

Thema's

Doelgroep(en)

Primair onderwijs, Voortgezet onderwijs

 

Deel dit artikel

Zicht op pensioen (Herziene versie maart 2018)