Zie deze pagina Klik hier om meer te weten te komen
Waarom niet hier checken pillen-zonder-voorschrift.com
Home » Artikelen » Politieke column - Prinsjesdag

Politieke column - Prinsjesdag

Politici laten in Kader Primair hun licht schijnen op de gebeurtenissen in onderwijsland. Deze maand het woord aan Boris van der Ham, woordvoerder Onderwijs namens D66 in de Tweede Kamer.Even geleden was het weer zover: met mijn beste stropdas aan nam ik plaats in de Ridderzaal voor de Troonrede. Ik hoorde de majesteit namens het demissionaire kabinet beloven dat het onderwijs zou worden ‘ontzien’. Een magere boodschap voor een kabinet dat ooit zijn mond vol had van de internationale top 5 der kenniseconomieën. De gouden koets was de hoek nog niet om of rekenmeesters uit alle hoeken van het onderwijsland trokken een heel andere conclusie: het kabinet bezuinigt wel degelijk op het onderwijs!Door beloofde investeringen in de nieuwe begroting niet na te komen – de zogenaamde enveloppen – kunnen allerlei verbeteringen van ons onderwijs plots niet doorgaan. Dat is tekenend voor de ambities van dit kabinet. Geen extra geld om het lerarentekort terug te dringen. Geen geld voor meer kopklassen of zomerscholen. Uit de onderhandelingen over een nieuwe rechtse coalitie* komen ook geen positieve geluiden: bezuinigen, conserveren maar vooral niet investeren in de toekomst.De vrouwelijke ministers van het kabinet droegen geen hoedjes om uiting te geven aan hun sobere demissionaire status. Volgens mij is het eerder een teken van gebrek aan creatieve oplossingen: wat de investeringen in het onderwijs betreft hadden de hoedjes al vier jaar in de kast kunnen blijven.Ook D66 wil bezuinigen om toekomstige generaties niet met onze schulden op te zadelen. Maar dan wel op een slimme manier. Door niet alleen te bezuinigen, maar ook te hervormen en te investeren. Neem bijvoorbeeld de kinderopvang, waarop het kabinet meer dan t 200 miljoen bezuinigt. Wat D66 betreft moeten we die juist hervormen. Bijvoorbeeld door ieder kind vanaf 2,5 jaar een leerrecht te geven. Dat is een effectieve maatregel voor zowel kwalitatieve kinderopvang als het vroeg signaleren en herstellen van achterstanden. Ook investeringen in brede scholen leveren op die manier hun rendement op. Sinds juni van dit jaar beheer ik namens D66 de gehele onderwijsportefeuille. Dat betekent dat ik te maken krijg met een breed scala aan vraagstukken: van de leerrechten voor kleuters tot aan onze ideeën om meer promovendi hun onderzoek te laten doen. Misschien zou het onderwijs ook zo moeten werken: samen op zoek naar slimme oplossingen. D66 heeft al aangekondigd 2,5 miljard in het onderwijs te willen investeren als het hele onderwijs samen kan besluiten waaraan zij dat geld het beste kan besteden. Vertrouwen in de professional. Maar niet zonder verantwoordelijkheid. Ik verwacht daar resultaat voor terug: minder schooluitval, meer aandacht voor excellentie en aandacht voor het vak leerkracht. Laten we elkaar niet ontzien, maar juist opzoeken. Do we have a deal?* Deze column is geschreven voordat het nieuwe regeerakkoord bekend werd

Gepubliceerd op: 7 oktober 2010
Let op!
Dit artikel is meer dan vijf jaar geleden gepubliceerd en bevat wellicht incorrecte, onvolledige of ongeldige informatie.

Verschenen in

Doelgroep(en)

Primair onderwijs

 

Deel dit artikel

De jaartaak in het primair onderwijs (Nieuwe versie juni 2019)