Zie deze pagina Klik hier om meer te weten te komen
Waarom niet hier checken pillen-zonder-voorschrift.com
Home » Artikelen » Ongewoon goed vergaderen
Boekbespreking van 'Ongewoon goed vergaderen' van Rob de Haas

Ongewoon goed vergaderen

Auteur: Marleen Huisman

Het boek ‘Ongewoon goed vergaderen’ van Rob de Haas belooft een revolutie in vergaderland. Vullen we in het onderwijs onze vergaderingen al goed in? Waar ligt de verantwoordelijkheid daarvoor? Hoe belangrijk is het dat we elkaar blijven vinden na schooltijd? Nieuwsgierig lees ik als directeur of het gedachtengoed in de uitgave echt zo revolutionair is als belooft.

De eerste hoofdstukken van het boek beschrijven het vergaderleed. Om te laten zien hoeveel effectiviteit er verloren gaat. Bovendien wil de auteur zijn persoonlijke ervaringen met nutteloze overleggen zonder inspiratie delen. Die maakten dat hij zich serieus inspant om iets te veranderen. Voor mij had dit gedeelte korter gemogen; de boodschap is duidelijk. In vergaderingen zien we een hang naar zekerheid. Dezelfde mensen hebben wel of niet het woord en het gevoel van betrokkenheid is niet altijd groot. We zien dat deelnemers zich niet voorbereiden, te laat komen of niet eens hun mond open doen. Allemaal herkenbare verhalen die ik liever niet wil lezen, omdat het toch wel confronterend is. Het lijstje met vergaderfrustraties ken ik namelijk ook.

Goede vergaderingen ontstaan niet zomaar, die moet je ontwerpen. Mensen gericht en actief laten meedenken moet het doel zijn. Maar hoe doe je dat? Hoe zorg je ervoor dat je rijker uit een vergadering komt dan dat je erin ging? Dat je het gevoel krijgt dat je hebt bijgedragen aan een goed gesprek dat aan de basis staat van een beslissing of oplossing?

Rob de Haas introduceert een vergadermethode waarmee de collectieve denkkracht van mensen optimaal wordt benut. Ongewoon goed vergaderen werkt vanuit de principes ‘structuur bepaalt het gedrag’, ‘collectieve denkkracht moet je organiseren’ en ‘vergaderen als een te leren vaardigheid’. Ze bieden gezamenlijk de theoretische context voor de weg naar ongewoon goede vergaderingen. De manier waarop De Haas deze methode beschrijft is heel helder. Je hebt meteen de goede vragen bij de hand om het proces binnen je eigen school te starten. Het boek inspireert met ideeën, technieken en checklijsten. De verhalen vanuit de eigen ervaring van De Haas maken dat je de uitgave heel gemakkelijk leest en vooral weer terugpakt. Er zit ongelooflijk veel creatieve denkkracht van de auteur zelf in.

Het functionele hart van het (werk)boek is een vijfstappenplan, waarmee je elk agendapunt kunt voorbereiden. Je gebruikt hiervoor vergaderkaarten die je helpen de vergadering te ontwerpen. Elke vergaderkaart staat voor een zelfstandige denkactie. De kracht van de vijf stappen zit ‘m in de onderlinge samenhang. Als je ze integraal toepast, versterken ze elkaar. Als je de stappen leest, klinkt het haast te simpel. Dat is het echter niet! Het vraagt vooral een goede voorbereiding van de vergadering en een leider die vanuit een sterk ontwikkeld moreel kompas deze manier van vergaderen begeleidt.

De titel ‘Ongewoon goed vergaderen’ is wat het is, maar ook weer niet. Als je de principes uit het boek gaat gebruiken, gebeurt er namelijk nog veel meer dan dat je vergaderingen beter gaan lopen. Je versterkt je organisatie in een succesvol, creatief en doelgericht team. Je moet daarvoor wel met z’n allen uit de comfortzone. Het is namelijk enkel je eigen gedrag dat je tegenhoudt. De aanpak van De Haas wordt zo een heel concreet instrument voor het verbeteren van teamprestaties. Het perspectief is dat meer dan waard!

Marleen Huisman is directeur Onderwijs bij SKOH in Haaren.

Gepubliceerd op: 1 juni 2016

Verschenen in

Doelgroep(en)

Primair onderwijs

 

Deel dit artikel

Integrale Kindcentra, handboek voor directeuren en bestuurders