Zie deze pagina Klik hier om meer te weten te komen
Waarom niet hier checken pillen-zonder-voorschrift.com
Home » Artikelen » ‘Nu voel ik wat het vak inhoudt’
Leergang Oriëntatie op bestuurlijk leiderschap

‘Nu voel ik wat het vak inhoudt’

Auteur: Winnie Lafeber

Hoe ziet een bestuurlijk profiel eruit en past bestuurlijk leiderschap bij mij? Deze vragen staan centraal in de leergang ‘Oriëntatie op bestuurlijk leiderschap’ van het AVS Centrum Educatief Leiderschap. Twee deelnemers vertellen over hun ervaringen. “Ik heb geleerd hoe een bestuurder werkt en denkt.”

“De leergang is een verdieping op mijn schoolleiderschap. Als schoolleider ben ik er sterker en beter van geworden”, zegt Sylvia Pronk, interim-directeur in dienst van De Haagse Scholen. “Ik ambieer een functie die tussen bestuur en schooldirecteuren valt. Ik wilde weten wat bestuurlijk leiderschap en governance inhouden.” Pronk volgde de leergang van oktober 2018 tot afgelopen maart. Mede-deelnemer Mirelle Schuurman, directeur van basisschool Het Galjoen in Wierden, was toe aan iets anders. “In de afgelopen negen jaar als directeur heb ik er veel (bovenschoolse) taken bijgekregen. Ik wilde onderzoeken of de stap richting bestuurder wat voor mij is.” Beide deelnemers vonden de leergang van goed niveau, met een doordachte opzet en prettige interactie. Pronk: “Ik heb veel geleerd van de gastdocenten. En alles was strak georganiseerd.”

Beter leidinggeven
Pronk: “De leergang heeft me handvatten gegeven om beter leiding te geven. Ik heb ontdekt dat ik als leidinggevende de laatste twee jaar, als interimmer, ben veranderd. Door het onderdeel ‘Spiral dynamics’ leer je jezelf goed kennen. De persoonlijke reflectie (intervisie) is ook heel leerzaam. Je gaat met concrete antwoorden naar huis. Deze manier van ‘strakke organisatie’ hanteer ik nu ook bij mijn intervisie met startende directeuren. Ook door oefeningen als aan elkaar je levensweg vertellen, leer je veel over jezelf. Dat verklaart bijvoorbeeld hoe (aanvallend of verdedigend) je een gesprek in gaat met iemand.” Schuurman is ook enthousiast over deze onderdelen: “De individuele waardentest geeft inzicht in je manier van leidinggeven. Welke waarde staat dichtbij je en welke is minder zichtbaar? De intervisiemethode van de leergang pas ik nu ook binnen mijn bestuur toe.”

Schuurman vervolgt: “Het vak van bestuurder kan op veel manieren uitgevoerd worden. Er zijn diverse rollen en je ontdekt welke bij jou passen. De symbolische en richtinggevende rollen passen meer bij mij dan de technisch-uitvoerende. Ik wil graag netwerken, ondernemen, mensen in beweging krijgen en onderwijsinhoudelijk bezig zijn. Andere zaken, zoals facilitair en financiën, besteed ik liever uit.” Pronk vult aan: “Sommige rollen krijg je nu eenmaal. Maar je kunt wel hulp inschakelen van andere deskundigen.”

Meelopen met bestuurder
Tussen elke leergangbijeenkomst lopen de deelnemers een dag stage. Ook komen gastbestuurders op bezoek in de leergang. Schuurman: “Ik ben zelf bij twee bestuurders geweest. Je neemt dan een gerichte opdracht mee, gekoppeld aan de volgende scholingsdag. Door hun open houding heb ik inzicht gekregen in wat het werk nu echt inhoudt. Ik ontdekte dat ook bestuurders soms twijfelen en moeten omgaan met onzekerheden.” Pronk: “Het meelopen met een bestuurder geeft een breed beeld van het vak. Ik had iets anders voor ogen, namelijk dat van een politiek geëngageerde en voorname bestuurder van een groot bestuur. De bestuurders van kleinere onderwijsorganisaties die ik ontmoette, gaven me een ander perspectief. Het is belangrijk dat je het vak op je eigen manier invult en uitgaat van je eigen kwaliteiten. Ik ben nu aan het verkennen of een stap naar de functie van bestuurder van een middelgroot bestuur iets voor mij is. Bovendien heb ik als schoolleider nu meer kijk op en begrip voor de bestuurdersfunctie. Dit leidt tot betere samenwerking. Ik kan de leergang daarom zeker aanraden.” Schuurman: “Aan het eind van deze persoonlijke reis weet ik beter of de functie bij me past. En ja, ik wil die rol wel vervullen. Als er een geschikte functie voorbijkomt, ga ik solliciteren!” 

 

Gepubliceerd op: 11 mei 2019

AVS Centrum Educatief Leiderschap

Het AVS Centrum Educatief Leiderschap biedt een samenhangend, modern en actueel professionaliseringsaanbod voor elk niveau van leiderschap en ten aanzien van diverse thematiek (governance, organisatie- en leiderschapsontwikkeling, bedrijfsvoering, financiën, personeelsbeleid, communicatie, schoolomgeving en Passend onderwijs).

Meer informatie over ons aanbod

Verschenen in

Doelgroep(en)

Primair onderwijs

 

Deel dit artikel

De jaartaak in het primair onderwijs (Nieuwe versie juni 2019)