Zie deze pagina Klik hier om meer te weten te komen
Waarom niet hier checken pillen-zonder-voorschrift.com
Home » Artikelen » Nederland op 8e plek op LHBT-beleid in onderwijs

Nederland op 8e plek op LHBT-beleid in onderwijs

Nederland staat op de 8e plaats met 68 procent bij de landenvergelijking op gebied van de uitvoering van het recht op onderwijs voor lesbische, homo, biseksuele, transseksuele en interseksuele (LHBTI) leerlingen. Ierland scoort het hoogst met 74 procent. Dit blijkt uit onderzoek van Global Alliance for LGBT Education (GALE).

Van alle landen die tot nu toe zijn onderzocht, is 9,5 procent ondersteunend voor LHBTI-leerlingen. Bijna een kwart (24 procent) doet niets aan LHBTI-rechten voor leerlingen, terwijl 21,5 procent van de landen nogal dubbelzinnig is. GALE baseert de resultaten op gegevens uit 55 procent van alle landen. Enkele landen uit Afrika, Midden-Oosten, kleine eilandstaten in het Caribische gebied en de Stille Oceaan zijn niet onderzocht.

GALE wijst erop dat het recht op onderwijs niet is vastgelegd in één bepaalde wet, omdat er vaak sprake is van een ingewikkelde combinatie van internationale verdragen, nationale en federale richtlijnen en beleid op lokaal niveau, op schoolbestuursniveau en op het beleid per schoollocatie. Volgens GALE worden in veel landen, waaronder Nederland, scholen nauwelijks geleid door richtlijnen over sociale veiligheid en integratie. Daardoor is er nog voldoende vrijheid om LHBTI-pesten toe te staan. In formeel beleid is er te weinig aandacht voor seksuele diversiteit.

GALE onderzoekt sinds 2012 de uitvoering van het recht op onderwijs voor LHBTI-leerlingen. Ze ontwikkelde een checklist met 15 belangrijke thema’s –waarover de meeste lidstaten van de VN het eens zijn - van het hoe het recht op onderwijs wordt uitgevoerd in het betreffende land.

Downloads en links
Gepubliceerd op: 19 mei 2015

Doelgroep(en)

Primair onderwijs, Voortgezet onderwijs

 

Deel dit artikel

De jaartaak in het primair onderwijs (Nieuwe versie juni 2019)