Zie deze pagina Klik hier om meer te weten te komen
Waarom niet hier checken pillen-zonder-voorschrift.com
Home » Artikelen » Mensen met beperking helpen conciërge
Zo kan het ook! Good practice

Mensen met beperking helpen conciërge

Auteur: Astrid van de Weijenberg

Scholen voor funderend onderwijs lopen vaak tegen dezelfde uitdagingen aan. De aanpak kan bijzonder zijn en voor meerdere scholen nuttig. Deze maand in Zo kan het ook!: Hoe laat je kinderen kennismaken met een andere kant van de samenleving? Op het Gelders Integraal Kindcentrum De Bosmark ondersteunen mensen met een beperking de conciërge.

Als Helga ’s morgen binnenkomt begint ze meteen de vaatwasser uit te ruimen. Anderen vegen het plein, stofzuigen, brengen koffie rond en helpen soms in de klas. De medewerkers met een verstandelijke beperking zijn niet meer weg te denken in IKC De Bosmark in Dinxperlo, een samengaan van basisschool, kinderopvang en buitenschoolse opvang. Volgens Jan van der Horst, directeur van De Bosmark, ontstond het idee bij toeval. “Tijdens een volleybalwedstrijd zat ik naast een manager van Estinea, de regionale zorgorganisatie voor mensen met een beperking. Hij vertelde over de nieuwe Participatiewet en dat zijn mensen dichter bij huis aan de slag moeten. Dat houdt de vervoers- en huisvestingskosten laag, maar is vooral ook goed voor de integratie.” Met elkaar kwamen ze tot een oplossing. Sinds maart 2013 werkt een groep van zes mensen twee dagen in de week bij De Bosmark. De andere dagen hebben ze een andere dagbesteding. De leerlingen vinden het inmiddels heel gewoon dat de medewerkers van de zorgorganisatie rondlopen en klusjes doen, maar ook dat ze meedoen met speciale activiteiten, zoals de Sinterklaasviering of het schoolfeest. Soms volgen ze ook lessen. Van der Horst: “Zo is een van hen heel geïnteresseerd in Engels. De leerkracht van groep 7 vindt het geen probleem als zij meedoet. Dat gebeurt natuurlijk wel altijd in overleg. We zetten er niet zomaar iemand bij. Maar eigenlijk gaat het allemaal heel automatisch.” De groep heeft een eigen ruimte waarin mensen zich terug kunnen trekken. Om koffie te drinken, maar ook als het even niet meer gaat. Het voordeel van een IKC is dat er meer ruimtes zijn en meer werkzaamheden dan op een gewone school. “De medewerkers van Estinea zijn geen vervanging van de conciërge”, benadrukt Van der Horst. “Ze hebben ook begeleiding nodig, al doen ze steeds meer zelfstandig. En daar heeft de conciërge geen tijd voor.” Een vaste begeleider van Estinea is op De Bosmark aanwezig. De constructie vindt plaats met gesloten beurzen. De meeste medewerkers met een beperking komen uit het dorp of de omgeving. Kinderen kijken nu niet meer verbaasd om, maar roepen ‘Ha, Linda’. Problemen zijn er zelden. Een keer voelde iemand zich gepest omdat leerlingen zijn naam riepen. Dat werd opgelost doordat de kinderen voortaan naar hem toe liepen in plaats van over het plein te schreeuwen. Een keer bemoeide een van de mensen zich te veel met de les. Ze wilde zelf juf spelen. Ook dat is in harmonie opgelost. Bosmark-directeur Van der Horst ziet eigenlijk alleen maar voordelen. “We moeten alleen zorgen voor voldoende schone was, omdat we een liefhebber hebben voor het vouwen. Maar dat lukt wel.”

Ook een creatieve aanpak op uw school? Mail naar communicatie@avs.nl o.v.v. ‘Zo kan het ook’.

Gepubliceerd op: 1 december 2014

Verschenen in

Doelgroep(en)

Primair onderwijs

 

Deel dit artikel

Zicht op pensioen (Herziene versie maart 2018)