Zie deze pagina Klik hier om meer te weten te komen
Waarom niet hier checken pillen-zonder-voorschrift.com
Home » Artikelen » Leraren benutten specifieke mogelijkheden ict te weinig

Leraren benutten specifieke mogelijkheden ict te weinig

Leraren zetten ict vooral klassikaal in of laten hun leerlingen, zeker in het primair onderwijs, met oefensoftware werken. Sociale media worden nauwelijks gebruikt en ict toepassen voor samenwerking gebeurt heel weinig. In het vo maken leraren en leerlingen meer gebruik van internet dan in het po, vooral om informatie op te zoeken. Dat blijkt uit een onderzoek van onder andere de universiteit van Amsterdam.

Van primair onderwijs tot hbo gebruiken leraren en docenten ict grotendeels voor dezelfde doeleinden: voor klassikale instructie en om leerlingen en studenten zelfstandig te laten leren. In de 616 onderzochte cases van ict-inzet – onder 279 leraren in po, vo en mbo/hbo - kwamen maar weinig gevallen van vernieuwend ict-gebruik voor. Oefen- en evaluatiesoftware wordt in het primair onderwijs het meest gebruikt, in het vo en mbo/hbo is dat informatie- en presentatiesoftware.
De verwachtingen van leraren over het gebruik van ict zijn erg algemeen, blijkt verder uit het onderzoek. “Ze vinden dat ict leerlingen motiveert, de leerprestaties verbetert, het lesgeven efficiënter maakt en dat de lesstof beter aansluit bij de beleving van de leerlingen”, aldus onderzoeker Joke Voogt van de Universiteit van Amsterdam. Leraren noemen de karakteristieken van bepaalde software niet als reden voor gebruik. Zo kan het voorkomen dat ze evaluatiesoftware gebruiken, maar niet vanwege de feedback op maat of om leerlingen op hun eigen niveau te laten werken.

Volgens Voogt gebruiken weinig leraren de communicatiemogelijkheden van ict. “Terwijl ict daarvoor juist zo geschikt is, bijvoorbeeld om leerlingen uit andere landen samen te laten werken in het kader van het taalonderwijs.” Ook betrekken de leraren nauwelijks de ervaringen van andere collega’s bij het uiten van hun mening over ict.
Voogt adviseert ict op een professionele en verantwoorde manier in te zetten in het onderwijs: “Je moet bewust zijn van je eigen argumenten om ict te gebruiken en deze redeneringen verbeteren. Uit onderzoek is bekend voor welke doelen bepaalde software goed werkt. Als leraren meer gebruikmaken van die kennis, kunnen zij ict beter benutten”.
 
 

Downloads en links
Gepubliceerd op: 26 mei 2016

Thema's

Doelgroep(en)

Primair onderwijs, Speciaal onderwijs, Voortgezet onderwijs

 

Deel dit artikel

Integrale Kindcentra, handboek voor directeuren en bestuurders