Zie deze pagina Klik hier om meer te weten te komen
Waarom niet hier checken pillen-zonder-voorschrift.com
Home » Artikelen » Lerarenagenda 2013: betere begeleiding starters en samenwerking met bedrijfsleven

Lerarenagenda 2013: betere begeleiding starters en samenwerking met bedrijfsleven

Startende leraren gaan na de lerarenopleiding aan de slag als ‘juniorleraar’ en worden in hun eerste jaren intensief begeleid. Ook krijgen leraren meer mogelijkheden om te kiezen voor een bredere basis door het docentschap een aantal dagen per week te combineren met een baan in het bedrijfsleven. Dat staat in de Lerarenagenda 2013, die minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker vandaag presenteerden.
 
Doel van de Lerarenagenda is het beroep van leraar aantrekkelijker maken door betere begeleiding en meer ruimte voor groei en ontwikkeling. De agenda speelt in op afwisseling, brede ontwikkeling en brede inzetbaarheid.
Lerarenopleidingen gaan volgens de agenda beter onderwijs aanbieden en studenten strenger selecteren om studie-uitval terug te dringen en betere leraren op te leiden. Een succesvol begeleidingsprogramma voor startende leraren, waarbij universitaire lerarenopleidingen intensief samenwerken met scholen, wordt daarom uitgerold over de rest van het land. Ook start de lerarenopleiding van de hogeschool van Amsterdam binnenkort met de ‘juniorleraar’ die intensief begeleid wordt in de eerste jaren op school, een idee van pabo-studenten zelf.
Meer dan de helft van de leraren is voorstander van meer samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven. Er komen meer mogelijkheden om een baan in het onderwijs te combineren met een functie in het bedrijfsleven. Succesvolle programma’s als het traineeprogramma Eerst de Klas en initiatieven als de Hybride docent worden uitgebreid. Dat betekent dat meer jonge academici de kans krijgen te worden opgeleid tot topdocent en daarnaast mee te draaien in een leiderschapsprogramma van bedrijven als Ahold, Shell of Philips. Zo zouden nieuwe inzichten uit het bedrijfsleven nadrukkelijker een plek krijgen in de lessen.
 
Lerarenregister
Leraren krijgen tijd en ruimte om bij en na te scholen, aldus de onderwijsbewindslieden, en maken dat inzichtelijk in het lerarenregister. In 2017 moeten álle leraren opgenomen zijn in het register. Registratie is dan een voorwaarde om les te mogen geven.
 
De lerarenagenda is geïnspireerd op bestaande succesvolle initiatieven. Om een goed beeld te krijgen wat de agenda in praktijk betekent is het platform www.delerarenagenda.nl gelanceerd. Op dit platform zijn filmpjes, blogs en interviews terug te vinden van onderwijsprofessionals die een bijdrage hebben geleverd aan deze agenda. Meningen en suggesties over de lerarenagenda worden via #lerarenagenda op de sociale media (Twitter en Facebook) gevolgd en initiatieven die de onderwijskwaliteit verder verbeteren kunnen worden ingediend op het platform.

Downloads en links
Gepubliceerd op: 4 oktober 2013
Let op!
Dit artikel is meer dan vijf jaar geleden gepubliceerd en bevat wellicht incorrecte, onvolledige of ongeldige informatie.

Doelgroep(en)

Voortgezet onderwijs

 

Deel dit artikel

De jaartaak in het primair onderwijs (Nieuwe versie juni 2019)