Zie deze pagina Klik hier om meer te weten te komen
Waarom niet hier checken pillen-zonder-voorschrift.com
Home » Artikelen » Leidinggeven op basis van je talenten geeft energie en mooie opbrengsten
Leergang Talentvol leiderschap

Leidinggeven op basis van je talenten geeft energie en mooie opbrengsten

Auteur: Winnie Lafeber

Wat is er mooier dan dagelijks datgene te doen waar je goed in bent én waar je energie van krijgt? Door onderzoek naar je eigen zingeving, waarden en talenten en die van je team, floreer je niet alleen zelf, maar ook je team en je organisatie floreren. De leergang Talentvol leiderschap – voorheen Persoonlijk leiderschap – van het AVS Centrum Educatief Leiderschap biedt deze ontdekkingstocht en ook het antwoord op de vraag of je nog op je plek bent in je huidige baan, vertellen oud-deelnemers.

“De leergang heeft mij veel inzicht gegeven in wat ik wil en waar mijn talenten liggen. Welke taken geven je plezier en energie, en welke niet? Hoe is je leiderschapsstijl en waar ben je sterk in? Door bezig te zijn met deze zingevingsvragen ben ik erachter gekomen dat ik niet helemaal op mijn plek zat in mijn baan. Ik ben dan ook van werkgever veranderd.” Tot dit besluit kwam Rolf Tuinman, inmiddels directeur van kbs De Kring in Lelystad, na het volgen van de leergang Talentvol leiderschap in 2016/2017 (toen nog Persoonlijk leiderschap, red.). Tuinman volgt nu een vergelijkbaar maatwerktraject met het hele team. “Hierdoor krijgen we meer inzicht in elkaars talenten en kunnen we deze ook gerichter inzetten in de organisatie.”

(Interim-)directeur Maartje van der Linden, deelnemer van de lichting in 2017/2018, volgde de leergang met alle (acht) directeuren van haar stichting. Destijds was ze nog schooldirecteur in Heerhugowaard, maar sinds kort is ze interim-directeur en coach. Een keuze die overigens niet direct voortkwam uit de leergang. “Ik heb meer opleidingen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling gevolgd en deed al wat interim-werk. Het was nuttig om als directeurengroep van dezelfde stichting in de leergang dezelfde ontwikkeling door te maken en elkaar beter te leren kennen. Zo brachten we elkaars talenten in kaart en ontdekten we welke talenten we nog misten. Het doen van de Talentenscan met mijn managementteam op school had ook als resultaat dat we bij de taakverdeling meer gingen letten op elkaars talenten.”

Ook Tuinman nam dit najaar een talententest (Sterke Puntenbenadering) bij zijn collega’s af. “Ik weet nu wie waar sterk in is. De ‘klimaatvragen’ (zingevings- en cultuurvragen) zullen ook aan mijn team gesteld worden. Zoals: ‘Weet je wat er van je verwacht wordt? Kun je je werk goed doen?’. Deze vragen en jobcrafting (op eigen initiatief aanpassingen doen in je werk, waardoor het beter aansluit bij wie je bent, wat je wil en kan) geven inzicht in de vraag of je het nog naar je zin hebt in je baan.” Van der Linden: “Je ontdekt wat je echt belangrijk vindt, wat je waarden zijn, waar je energie uit haalt. Ik gebruik de opgedane inzichten in talentontwikkeling ook tijdens functioneringsgesprekken.”

Cadeautje

De leergang heeft beide deelnemers veel gebracht. Van der Linden: “Je kon elkaar bevragen en veel sparren en delen. Na de leergang hebben we als directeurengroep besloten bepaalde zaken anders aan te pakken, zoals de invulling van werkgroepen. Ook van de andere deelnemers heb ik veel geleerd. Ik heb meer inzicht in mijn eigen werkwijze en leiderschapsstijl en weet waar ik goed in ben.” Tuinman: “De diversiteit en hechtheid van de groep heeft me veel opgeleverd. In de intervisie zijn diverse zingevingsvragen besproken. Ik heb veel geleerd over mezelf en mijn manier van leidinggeven. Dit heeft meer inzicht in mijn talenten opgeleverd. Ik ben me er meer van bewust dat je met plezier je werk moet doen. De leergang was echt een cadeautje voor mezelf.”

Downloads en links
Gepubliceerd op: 1 december 2018

AVS Centrum Educatief Leiderschap

Het AVS Centrum Educatief Leiderschap biedt een samenhangend, modern en actueel professionaliseringsaanbod voor elk niveau van leiderschap en ten aanzien van diverse thematiek (governance, organisatie- en leiderschapsontwikkeling, bedrijfsvoering, financiën, personeelsbeleid, communicatie, schoolomgeving en Passend onderwijs).

Meer informatie over ons aanbod

Verschenen in

Doelgroep(en)

Primair onderwijs

 

Deel dit artikel

Naar andere schooltijden, en dan? (Herziene versie september 2018)