Zie deze pagina Klik hier om meer te weten te komen
Waarom niet hier checken pillen-zonder-voorschrift.com
Home » Artikelen » ‘Kinderen horen bij kinderen’
Passend onderwijs

‘Kinderen horen bij kinderen’

Auteur: Vanja de Groot

Basisschool De Carrousel in Heerhugowaard huisvest sinds 2006 enkele kinderen met een (ernstige) meervoudige beperking. Wat begon als een goed idee, draait inmiddels in de praktijk boven verwachting.

“Een ouder uit onze MR, en tevens medewerker van orthopedagogisch dagcentrum De Klink, opperde dat de school een mooie dagopvanglocatie zou kunnen zijn. En wij hadden een lokaal over... Zo ontstond het plan om voor kinderen met een meervoudige beperking aansluiting te zoeken bij leeftijdsgenootjes zonder handicap”, vertelt schoolleider Maartje van der Linden. In de dependance van ODC De Klink op jenaplanschool De Carrousel worden vijf kinderen in de leeftijd van 4 tot 16 jaar begeleid en verzorgd. Sinds 2013 is het sfeervolle lokaal met financiële steun van schoolbestuur De Blauwe Loper, zorginstelling Esdégé- Reigersdaal en vooral de gemeente omgevormd tot een speciale aanbouw compleet met tilliften, vloerverwarming, badkamer, keuken, bedboxen en een snoezelruimte met lichteffecten en muziek. Van der Linden: “Veel kinderen – die het niveau hebben van baby tot kleuter – spelen op de grond, zijn bedlegerig of zitten in een rolstoel. We wilden niet dat het iets tijdelijks zou zijn. Kinderen horen bij kinderen.” Vanuit de aanbouw is de rest van de school goed toegankelijk. Grote ramen met schuifdeuren kijken direct uit op het aangrenzende schoolplein. “Zo kunnen de kinderen van De Klink meegenieten van het spel van de anderen.” Om de beurt halen bovenbouwleerlingen van De Carrousel hun maatjes van De Klink op om in de reguliere klassen samen aan de dag te beginnen en het kringgesprek, een muziekles of voorleestijd mee te maken. Tijdens de pauzes kunnen alle Carrouselleerlingen de aanbouw in- en uitlopen om te spelen, te assisteren bij de verzorging of therapie, of nemen ze de kinderen mee naar buiten. Ook de weeksluiting en feesten als sinterklaas, kerst en de Koningsspelen vieren ze samen. De kinderen van De Klink hebben verder een eigen programma. “Het heeft geen zin als ze bij de rekeninstructie zitten. Bovendien zou de hele dag bij elkaar te veel prikkels geven”, vertelt Van der Linden. De – gedeeltelijke – integratie is al vanaf het begin een groot succes. Van der Linden: “De kinderen van De Klink zijn veel alerter dan voorheen en reageren heel positief op alle reuring op school. Er is volop interactie. Ondanks dat ze vaak niet kunnen praten en motorisch zeer beperkt zijn, reageren ze wel op kinderstemmen en liedjes.” Ook de kinderen van De Carrousel zijn enthousiast. “Zelfs onze bovenbouwers beginnen spontaan ‘Klap-eens-in-je-handjes’ met ze te zingen als ze zien hoeveel blijdschap dit oplevert. Sociale en andere talenten worden beter zichtbaar.” CvB-voorzitter Elfred Bakker van schoolbestuur De Blauwe Loper: “Ik krijg van ouders terug dat leerlingen ook buiten school heel direct op de kinderen van De Klink afstappen. Bijvoorbeeld even een knuffel geven in het winkelcentrum. Burgerschap ten top!” Ontpoppen alle basisschoolleerlingen zich nu als een soort Moeder Theresa? Schoolleider Van der Linden: “Nee, de een heeft er meer mee dan de ander. En dat is prima. Niets moet!” De unieke samenwerkingsrelatie is volgens Bakker absoluut ook een visitekaartje voor de school. “Je moet er wel voor waken dat je niet het etiket ‘zorginstelling’ opgeplakt krijgt. Omgekeerd dient voor ouders duidelijk te zijn dat hun gehandicapte kind op een gewone school terecht komt, een externe locatie. Goede communicatie is een must.” Verder zijn gebouwtechnische aanpassingen noodzakelijk, goed vervoer en de nabijheid van voorzieningen van de zorginstelling. Van der Linden en Bakker hopen voor de toekomst dat de kinderen een soortgelijke dagopvang krijgen in het voortgezet onderwijs. Bakker: “Op een praktijkschool ofzo. Nu komen ze meestal weer terecht tussen de volwassenen in de zorginstelling, waaronder ook 60-plussers.” Van der Linden: “Het draait allemaal om de ontmoeting tussen de kinderen. Daar doe je het voor. Als je ziet hoe mooi dat contact is…”

Gepubliceerd op: 3 oktober 2015

Verschenen in

Doelgroep(en)

Primair onderwijs

 

Deel dit artikel

Naar andere schooltijden, en dan? (Herziene versie september 2018)