Zie deze pagina Klik hier om meer te weten te komen
Waarom niet hier checken pillen-zonder-voorschrift.com
Home » Artikelen » Kabinet houdt vast aan herziening arbeidsvoorwaarden leerkrachten

Kabinet houdt vast aan herziening arbeidsvoorwaarden leerkrachten

De minister en staatssecretaris van Onderwijs hebben opnieuw in de Tweede Kamer gehamerd op ‘modernisering’ van de arbeidsvoorwaarden van de leerkracht.

Jet Bussemaker en Sander Dekker willen dat de arbeidsvoorwaarden voor leerkrachten worden herzien, zo bleek tijdens het Kamerdebat op 27 maart. Als het aan het kabinet ligt zullen vooral oudere leerkrachten een deel van hun rechten moeten inleveren. Het geld dat dit oplevert zal geïnvesteerd worden in de kwaliteit van leerkrachten. Dekker: "Vier procent van de loonsom gaat nu op aan leraren die thuis zitten. Terwijl deze leraren heel waardevol kunnen zijn. Niet alleen voor de klas, maar ook voor de begeleiding van jonge leraren." Dit meldt Nu.nl op haar site.

Op dit moment wordt er in de onderwijssector overleg gepleegd over een Nationaal Onderwijsakkoord. De vormgeving van nieuwe arbeidsvoorwaarden zal hier ook in opgenomen worden. Heet hangijzer blijft de nullijn, waar onder andere de AVS zeer kritisch tegenover staat. Bussemaker zegt daarover op de nieuwssite: “Ik besef dat de nullijn het niet makkelijker maakt, wij staan ook niet te juichen. Maar dat heeft alles te maken met de pijnlijke financiële situatie. Het akkoord moet zorgen voor een stip aan de horizon."

Onder het motto ‘Mijn werk,  onze scholen’ willen vakbonden en werkgevers met zoveel mogelijk mensen uit het primair onderwijs van gedachten wisselen over hun wensen voor een nieuwe cao. Tussen 8 en 20 april zijn er door het hele land bijeenkomsten. De gesprekken moeten bouwstenen opleveren met vernieuwende gedachten voor een stevige cao voor 2014.

Data en plaatsen van de discussieronde ‘ Mijn werk, onze scholen’ zijn te vinden op www.avs.nl/agenda

Gepubliceerd op: 3 april 2013
Let op!
Dit artikel is meer dan vijf jaar geleden gepubliceerd en bevat wellicht incorrecte, onvolledige of ongeldige informatie.

Verschenen in

Doelgroep(en)

Primair onderwijs

 

Deel dit artikel

Goed onderwijs, goede MR (8e herziene uitgave september 2019)