Zie deze pagina Klik hier om meer te weten te komen
Waarom niet hier checken pillen-zonder-voorschrift.com
Home » Artikelen » ‘Je voelt je soms in een spagaat zitten’
Training Mediationvaardigheden voor schoolleiders

‘Je voelt je soms in een spagaat zitten’

Auteur: Winnie Lafeber

Schoolleiders hebben bijna dagelijks te maken met mondige ouders, leerlingen en leraren. Soms dreigt er een conflict te ontstaan en staat de schoolleider tussen twee partijen in. Welke positie neem je in en hoe ga je een constructief gesprek aan? Of belangrijker, hoe voorkom je dat er een conflict ontstaat? In twee eendaagsen leren schoolleiders de fijne kneepjes.

“Voor ouders en leraren wil je er zijn, maar je voelt je soms in een spagaat zitten. Ik heb geleerd om duidelijk mijn rol en verwachtingen aan te geven voordat ik een gesprek in ga”, zegt Marlou van Bussel, directeur van basisschool De Molenwiek in Woerden. Deelneemster Bertje Doeser van de Fortgensschool in Voorschoten: “Als directeur word je tegenwoordig snel aangevallen op je rol. Het aantal, vaak hoogopgeleide, ouders dat minder respect toont of verbaal agressief is, neemt toe. Ik moet me meer bewijzen in een gesprek.” Ruud de Sain, ervaren mediator en senior adviseur bij de AVS, zette de training op met Jan Plevier, mediator, adviseur en trainer (onder andere bij The Lime Tree). De Sain merkt ook dat de communicatie met ouders en leraren complexer wordt. “Ouders hebben bijvoorbeeld met meerdere leraren en leidinggevenden in de school te maken. Als het even niet naar wens is, wordt de eindverantwoordelijke directeur er al gauw bij geroepen.”

Faciliterende rol
“De schoolleider zit als mediator of conflictbemiddelaar tussen twee partijen in, bijvoorbeeld tussen ouder (als klant) en leraar (als ondergeschikt), maar is tegelijkertijd ook zelf een partij. Bij mediation of bemiddeling zoek je naar wat de ander beweegt”, aldus De Sain, die regelmatig ingehuurd wordt als mediator tussen verschillende partijen, zoals besturen, Raden van Toezicht, directeuren, leraren en ouders. “Je hebt een faciliterende rol. Je doel is de verschillende standpunten te verenigen in een gezamenlijk belang. Je faciliteert door te luisteren en vragen te stellen en laat de gesprekspartners zelf tot een oplossing komen. Dat laatste is lastig voor schoolleiders, omdat zij vaak meteen oplossingsgericht denken en daarop aansturen in de vraagstelling.”

‘Doe-dagen’
De training richt zich op drie pijlers: kennis, vaardigheden en attitude. Plevier kan in de training veel uit zijn ervaring als mediator en advocaat voor diverse instanties en het bedrijfsleven putten. “Bij kennis draait het om de techniek en opbouw van een gesprek, hoe een conflict ontstaat en wat de rol en functionaliteit is van (heftige) emoties van gesprekspartners. Je benoemt ze. Bij vaardigheden oefen je met goede vragen stellen, luisteren, ruimte geven aan ongenoegen, samenvatten en teruggeven, in verbinding komen met de andere partij. Bij attitude spelen non-verbale communicatie en een luisterende en niet-oordelende houding een rol.” Het zijn vooral ‘doe-dagen’. Plevier vervolgt: “Het gaat om erkenning en vertrouwen, relatie en communicatie zijn belangrijk. Spreek dingen uit, erken het leed van de ander. Sorry zeggen werkt alleen als je het oprecht meent. Erkennen dat je het niet bij het rechte eind had en toegeven dat er iets niet goed gegaan is, herstelt de relatie.” De schoolleider leert zo zelf actie te ondernemen bij conflicten in de eigen organisatie, maar ontwikkelt ook voelsprieten om conflicten te voorkomen. De Sain: “Zodra de schoolleider spanning ruikt, kan hij of zij al het gesprek aangaan.”

Training mediationvaardigheden voor schoolleiders

Gepubliceerd op: 31 oktober 2014

Verschenen in

Doelgroep(en)

Primair onderwijs, Voortgezet onderwijs

 

Deel dit artikel

Integrale Kindcentra, handboek voor directeuren en bestuurders