Zie deze pagina Klik hier om meer te weten te komen
Waarom niet hier checken pillen-zonder-voorschrift.com
Home » Artikelen » ‘Je versterkt elkaar in de praktijk’
Leergangen regionaal of incompany volgen

‘Je versterkt elkaar in de praktijk’

Auteur: Winnie Lafeber

Het AVS Centrum Educatief Leiderschap biedt inmiddels 26 opleidingen en leergangen aan. Deze kunnen bijna allemaal ook regionaal of incompany gevolgd worden. Twee schoolleiders vertellen waarom ze voor zo’n traject kozen en hoe dit beviel.

“Je werkt veel intensiever samen met directeuren uit je eigen regio, je leert elkaar beter kennen. Je bent gelijkgestemden, spreekt dezelfde taal”, zegt Marcel van As, directeur van Archipelschool De Leeuwenburch in Middelburg. Hij volgde vorig schooljaar met ongeveer veertig schooldirecteuren en managers van kinderdagverblijven uit de regio Zeeland de leergang Directeur IKC. Ook de manager kinderopvang en de directeur van de andere basisschool die in zijn brede school gehuisvest zijn namen deel. “Het mes snijdt aan twee kanten: je wordt samen verrijkt met dezelfde input en je kunt gelijk met zijn drieën aan de slag in de praktijk.”

Loek Iedema, directeur van cbs De Burcht in Heerenveen, volgde afgelopen schooljaar de leergang Strategische communicatie & PR incompany. “Samen met alle zestien directeuren en de bestuurder van Stichting CBO Meilan onderzochten we de leervraag: hoe communiceer je handig, zowel in- als extern? We wilden ons richten op teamleren, samen leren en bouwen. Verder professionaliseren. We zochten een praktische leergang. Communicatie-expert en kerndocent Noud Cornelissen is een trekker. Door de mooie locatie aan het water kom je los van je eigen school. Ook zijn we bij elkaar op schoolbezoek geweest.”

Voordelen

Iedema ziet veel voordelen van samen een incompany-traject volgen: “Door de ontmoeting kun je elkaar versterken, beïnvloeden en beter maken. Je zoomt in op elkaars situatie en krijgt direct feedback. Dat werkt inspirerend. Je volgt dezelfde onderdelen, zoals mediatraining, positionering van je school, digitale communicatie, privacywetgeving, persoonlijk leiderschap, en werkt aan je eigen communicatieframe of plan op maat. Door de strength finders test krijg je ook inzicht in elkaars talenten, binnen je school en je stichting. Ons visietraject ‘Samen is beter’ is nu beter zichtbaar in de school.”

Van As koos voor het regionale IKC-traject omdat zijn brede school wil toewerken naar een optimale samenwerking tussen de twee scholen en het kinderdagverblijf. ”Welke stappen moeten we nemen? Welke koers willen we varen? De opbrengst van het traject was een zelf vormgegeven koersplan waarin staat dat wij voor onze wijk dé school willen zijn. Daarvoor hebben we een onderzoek onder ouders gedaan naar de vrijetijdsbesteding van hun kinderen. We hadden veel tijd om hier samen over te praten in een hotel in Renesse, helemaal los van de waan van de dag. De (bestuursoverstijgende) film die we samen maakten, laat de visie van alle Middelburgse scholen en kinderdagverblijven zien. Tijdens een excursiedag hebben we diverse IKC’s bezocht. Je leert veel van de keuzes die anderen maken. Door de leergang zijn we ook met de gemeente in gesprek gegaan over gebouwaanpassingen. Een voorbeeld van ontschotting door het creëren van ontmoeting.”

Concurrentiegevoel opzij zetten

De Middelburgse schoolleider vindt dat je bij zo’n regionaal traject je ‘concurrentiegevoel’ opzij moet zetten. “Je moet je kwetsbaar durven opstellen, dan wordt je vertrouwen niet beschaamd. Alles is nu transparanter, onze isolatie is doorbroken: ik heb meer vertrouwen in collega’s van andere schoolbesturen.” Collega Iedema uit Heerenveen: “Je moet je wel veilig voelen in een incompany-traject. Bij ons was dat vertrouwde gevoel er. Een ander nadeel kan zijn dat je je externe netwerk niet vergroot, maar daar staat tegenover dat je je interne netwerk verbetert.” Beide schoolleiders kunnen een regionaal of incompany-traject aan andere scholen en besturen aanraden. Van As: “Alle vanzelfsprekendheden worden doorbroken. Waarom doen we de dingen die we doen? En dat de communicatielijntjes nu korter zijn, werkt door in de dagelijkse praktijk.”

Bijna alle opleidingen en leergangen van het AVS Centrum Educatief Leiderschap kunnen ook regionaal of incompany gevolgd worden.

Gepubliceerd op: 1 september 2018

AVS Centrum Educatief Leiderschap

Het AVS Centrum Educatief Leiderschap biedt een samenhangend, modern en actueel professionaliseringsaanbod voor elk niveau van leiderschap en ten aanzien van diverse thematiek (governance, organisatie- en leiderschapsontwikkeling, bedrijfsvoering, financiën, personeelsbeleid, communicatie, schoolomgeving en Passend onderwijs).

Meer informatie over ons aanbod

Verschenen in

Doelgroep(en)

Primair onderwijs

 

Deel dit artikel

Jaargids PO (2019-2020) (Met agenda en professionaliseringsaanbod)