Zie deze pagina Klik hier om meer te weten te komen
Waarom niet hier checken pillen-zonder-voorschrift.com
Home » Artikelen » Hoogleraar pleit voor formele erkenning van informeel leren

Hoogleraar pleit voor formele erkenning van informeel leren

Het informeel netwerkleren van leerkrachten moet formeel worden erkend als professionalisering. Daar pleitte hoogleraar Maarten de Laat van de Open Universiteit onlangs voor in zijn oratie ‘Enabling professional development networks. How connected are you?’

In de dagelijkse praktijk delen leerkrachten onderling kennis en gaan ze bij elkaar te rade om problemen op te lossen. De schoolleiding herkent hierin vaak niet de professionele ontwikkeling van de leerkrachten. De Laat pleit ervoor dit informele netwerkleren beter zichtbaar te maken, zodat het formeel kan worden erkend als professionalisering.

De hoogleraar heeft met zijn onderzoeksgroep diverse onderzoeksinstrumenten ontwikkeld voor scholen. Met deze tools kan de schoolleiding initiatieven van leerkrachten beter herkennen, erkennen en op waarde schatten. De leerkracht kan dan ook  aangemoedigd worden de oplossing die hij/zij heeft gevonden voor een probleem te delen met zijn/haar collega’s. De Laat benadrukt dat het formeel erkennen van informeel leren iets heel anders is dan het formaliseren van informeel leren. “Als de schoolleiding ontdekt dat netwerkleren interessant is en besluit dat de leerkrachten elke woensdag verplicht gaan netwerkleren, werkt het niet. Het moet bottom up en informeel blijven. Netwerkleren leer je door het te doen, niet via voorschriften.”

Meer informatie: www.look.ou.nl
 

Downloads en links
Gepubliceerd op: 11 december 2012
Let op!
Dit artikel is meer dan vijf jaar geleden gepubliceerd en bevat wellicht incorrecte, onvolledige of ongeldige informatie.

Doelgroep(en)

Primair onderwijs

 

Deel dit artikel

Jaargids PO (2019-2020) (Met agenda en professionaliseringsaanbod)