Zie deze pagina Klik hier om meer te weten te komen
Waarom niet hier checken pillen-zonder-voorschrift.com
Home » Artikelen » ‘Het kan een opstapje betekenen’
Leergang middenkader

‘Het kan een opstapje betekenen’

Auteur: Winnie Lafeber

Al tien jaar verzorgt het AVS Centrum Educatief Leiderschap de leergang Middenkader. Deelnemer Fred van Nassau, leerkracht van groep 7 en 8 en ict-coördinator op De Windroos in Alphen aan de Rijn, volgt de leergang vanaf maart 2016. “Een aanrader, bijvoorbeeld ook voor startende bouwcoördinatoren. Het is voor mij een basis en kan een opstapje betekenen naar een andere taak of functie.”

“Ik wilde weten of mijn rol in de klas ligt of dat ik een managementrol kan vervullen. Je begint met een zoektocht naar jezelf: waar liggen je kernwaarden? Met hulp van 360 graden feedback ga je op zoek naar wie je bent als persoon en wat bij je past. Daarna kijk je naar je school en of deze bij je past. Eerst kwam naar voren dat ik meer een manager (uitvoerder) ben dan een leider. In de loop van de leergang ontwikkelde mijn denkproces zich meer richting leiderschap en hoe daar te komen. Het persoonlijk statuut is voor mij een eyeopener: hoe sta ik in het onderwijs en hoe in mijn privéleven? Er is een overlap, met name in waarden en normen. Je hebt bepaalde verwachtingen van je team, en die heb je thuis ook. Ook vind ik de uitspraak ‘eerst begrijpen, dan begrepen worden’ een sterke. Het is belangrijk goed te luisteren naar de ander

Actieonderzoek
Ik heb veel geleerd over leiderschap (Covey) en veranderingsprocessen (Kotter). Een onderdeel waar je veel aan hebt, is het actieonderzoek dat je binnen je eigen school verricht. Ik ben bezig wetenschap- en techniekonderwijs op te zetten en geef leiding aan een speciaal hiervoor samengestelde werkgroep. Tijdens de laatste bijeenkomst in november presenteer ik het onderzoek.

Openhartige sfeer
Er heerst een goede, openhartige sfeer in de groep. De trainer, Bob Ravelli, vertelt veel anekdotes over zijn eigen ervaringen. We kunnen vragen stellen via onze Whatsapp-groep en documenten delen via Dropbox. Deze leergang is voor mij een basis en kan een opstapje betekenen naar een andere taak of functie. Of dat binnen een werkgroep is of het managementteam, daar ben ik nog niet uit. Het is een aanrader, bijvoorbeeld ook voor startende bouwcoördinatoren. Ik heb tot nu toe veel inspiratie opgedaan.”

Leergang middenkader
Startdatum: 9 november 2016
Doelgroep: leidinggevenden in het po zonder eindverantwoordelijkheid (bouwcoördinatoren, adjunct-directeuren, afdelingsleiders) of werknemers in het po met de ambitie om een dergelijke leidinggevende positie te gaan vervullen. Met minimaal drie jaar ervaring als onderwijsgevende of in een onderwijsondersteunende functie (OOP).
Duur: 1 tweedaagse, 6 eendaagsen
Meer informatie: www.avs.nl/cel/mk

Gepubliceerd op: 1 september 2016

Verschenen in

Doelgroep(en)

Primair onderwijs, Voortgezet onderwijs

 

Deel dit artikel

Goed onderwijs, goede MR (7e herziene uitgave september 2018)