Zie deze pagina Klik hier om meer te weten te komen
Waarom niet hier checken pillen-zonder-voorschrift.com
Home » Artikelen » ‘Geef meester Simon meer geld en hij is een superheld!’
Ouders, leerlingen, schoolleider en team WSV staken samen:

‘Geef meester Simon meer geld en hij is een superheld!’

Auteur: Larissa Pans

In de Watergraafsmeer kwamen vanochtend vroeg niet alleen schoolteams, maar ook ouders en leerlingen in actie. En dat voelt goed, schrijft Kader Primair-auteur Larissa Pans, die met dochter Thirza en haar vriendinnetje Samin schoolleider Hanneke Kampen en haar team kwam steunen. “Ook wij horen bij de school.”

Het voelt aanvankelijk nog een beetje onwennig, met spandoeken op het schoolplein van de Watergraafsmeerse School Vereniging (WSV) in Amsterdam: dit is het verzamelpunt van stakende docenten, maar óók van stakende ouders en leerlingen zoals mijn kinderen en ik. Met spandoeken met: ‘Aap, noot, money!’ ‘Geef meester Simon meer geld en hij is een superheld!’ En: ‘We hebben geen traktors,  maar we zijn wel boos!!’
 
Noodmailtjes
“Wij maken ons zorgen maken over de toekomst van uw kind. Deze zorgen worden breed gedeeld door een groot deel van de Amsterdamse schoolbesturen”, schreef schoolleider Hanneke Kampen van de Amsterdamse basisschool WSV een week geleden aan ouders en leerlingen. Met de oproep om mee te staken met de docenten. Twee van mijn kinderen zitten nu op de WSV, de derde is net naar de brugklas. Al jaren schrijf ik als freelance-medewerker voor AVS-maandblad Kader Primair over schoolleiders en wat hen bezighoudt. Nu wordt ons ouders om betrokkenheid en actie gevraagd, samen met onze kinderen, en dat voelt goed. Ook wij horen bij de school. De WSV is een prima school, met betrokken docenten, mooie tradities als een groots Sinterklaasfeest, vele toneelstukken en zomerfeesten op het plein. Maar ook wij ouders merkten de afgelopen twee jaar dat er groepen samengevoegd moesten worden zodra een juf of meester ziek was, dat er noodmailtjes aan ouders kwamen om mee te denken over manieren om de school aan nieuwe leerkrachten te helpen en dat het voor het team al een paar jaar een grote puzzel was om de formatie rond te krijgen.

 IMG_6354 X.jpg

Juf en knutselaar
Dus ja, ook wij en vele andere ouders en leerlingen voelen de nood en zien dat de stakingen geen overbodige luxe zijn. We verzamelen karton en stokken en maken een spandoek, leerlingen maken actiebriefjes in de klas: ze schrijven wat ze later willen worden (‘juf en knutselaar’, schrijft mijn vijfjarige dochter op) en dat hun meester en juf er écht geld bij moeten krijgen. Bloem erbij en het enorme boeket met briefjes wordt  aan Marjolein Moorman overhandigd, is het idee.

Lang lint door Oost
Scholen uit de buurt hebben zich aangesloten bij de WSV-staking: delegaties van basisscholen De Kraal, Linnaeusschool, De Lidwina en de Nelson Mandela school zijn ook present. PvdA-leider Lodewijk Asscher spreekt op het WSV-schoolplein ouders en kinderen toe en zegt ‘onwijs trots’ op ons te zijn. Daarna gaat het in een lang lint door Oost, op naar het stadsdeelkantoor. Voor de letters IAmsterdam stroomt het vol, wethouder Onderwijs Marjolein Moorman wordt bedolven onder de bloemen en briefjes en laat een flinke steunbetuiging horen. Ook zij pleit voor structureel meer geld bij het onderwijs. De actie-rap (‘Wij willen les, van juf en meester, voor onze toekomst’) wordt ingezet door de leerlingen, ouder Anoeshka Sankatsing uit namens alle ouders en leerlingen ook haar zorgen en laat weten dat wij onze docenten met deze actie een hart onder de riem willen steken.

IMG_0654 X.JPG
 
Wél topprioriteit
Het is zoals wethouder van onderwijs in Amsterdam, Marjolein Moorman, het eerder treffend verwoordde toen afgelopen vrijdag opeens dat onverwachte ‘cadeautje’ van eenmalig 460 miljoen euro uitgedeeld werd door minister-president Rutte: “Fijn dat er extra geld komt. Echt. Maar het is incidenteel geld. En het probleem is niet incidenteel maar structureel. Leraren werken niet incidenteel. Salaris is niet incidenteel. De loonkloof is niet incidenteel. Het lerarentekort is niet incidenteel”.
 
De Dam stroomt vol met stakende docenten op het moment dat ouders, leerlingen en docenten weer teruglopen naar school. Hier gaan de meesters en juffen gewoon nog even voor de klas staan. Ouders, leerlingen en docenten, schoolleiders: dit was onze poging om aan de politiek duidelijk te amken dat voor ons onderwijs wél een topprioriteit is. Aap, noot, money, nietwaar?  

Gepubliceerd op: 6 november 2019

Thema's

Doelgroep(en)

Primair onderwijs

 

Deel dit artikel

Goed onderwijs, goede MR (8e herziene uitgave september 2019)