Zie deze pagina Klik hier om meer te weten te komen
Waarom niet hier checken pillen-zonder-voorschrift.com
Home » Artikelen » Fysiek actieve leerlingen beter op aandachtstaken

Fysiek actieve leerlingen beter op aandachtstaken

Fysiek actieve adolescenten presteren beter op aandachtstaken, maar halen geen hogere schoolcijfers. Meisjes die naar hun middelbare school lopen of fietsen presteren beter op school dan meisjes die met de auto of bus komen. Dat blijkt uit promotieonderzoek van Martin van Dijk (Open Universiteit).

Van Dijk promoveerde begin september op de relaties tussen lichamelijke activiteit en schoolprestaties, cognitieve prestaties en mentaal welbevinden. Hij deed objectief en observationeel onderzoek. Om het beweeggedrag te meten, kregen 440 proefpersonen uit de klassen 1 en 3 havo en vwo een week lang 24 uur per dag een bewegingsmeter op hun bovenbeen, en een jaar later nog een keer.
Van Dijk concludeert dat actieve leerlingen beter presteren op taken waarin ze zich goed moeten concentreren dan hun minder actieve leeftijdsgenoten. Toch is er voor de hele groep geen directe relatie gevonden tussen fysieke activiteit en schoolprestatie. De positieve invloed die bewegen heeft op aandachtstaken wordt teniet gedaan door andere factoren, bijvoorbeeld de mogelijkheid dat actieve adolescenten minder tijd aan huiswerk besteden.
Het onderzoek laat ook zien dat meisjes zich op school beter kunnen concentreren als ze naar school lopen of fietsen dan wanneer ze bijvoorbeeld met de auto worden gebracht. Een mogelijke uitleg voor dit verschil tussen jongens en meisjes is wellicht dat meisjes gevoeliger zijn voor stressvolle factoren op school, zoals toetsen.
Uit de metingen blijkt ook dat scholieren tussen de eerste en tweede klas van de middelbare school veel minder (20 procent) gaan bewegen. Daarnaast zijn adolescenten fysiek minder actief in het weekend dan op doordeweekse dagen, met name op zondag bewegen ze ver onder de Norm Gezond Bewegen.

Dit project is mogelijk gemaakt met financiering van het NWO regieorgaan voor hersenen en cognitie (NIHC).

Gepubliceerd op: 24 september 2015

Verschenen in

Doelgroep(en)

Voortgezet onderwijs

 

Deel dit artikel

Naar andere schooltijden, en dan? (Herziene versie september 2018)