Zie deze pagina Klik hier om meer te weten te komen
Waarom niet hier checken pillen-zonder-voorschrift.com
Home » Artikelen » Fietsen naar school goed voor concentratie
Onderzoek Open Universiteit

Fietsen naar school goed voor concentratie

Leerlingen die veel bewegen presteren beter op taken waarbij ze zich goed moeten concentreren en niet laten afleiden. Recent onderzoek van de Open Universiteit bevestigt het verband tussen lichamelijke activiteit en schoolprestaties. Wel is opvallend dat actieve leerlingen geen hogere schoolcijfers halen dan minder beweeglijke leerlingen.

Onderzoekers van het Welten-instituut van de Open Universiteit hebben een groot onderzoek uitgevoerd onder vo-scholieren naar het verband tussen lichamelijke activiteit en schoolprestaties: het Grootschalig Onderzoek naar Activiteiten van Limburgse Scholieren (GOALS-studie). 440 middelbare scholieren droegen een week lang, 24 uur per dag, een bewegingsmeter op het bovenbeen. Die bewegingsmeter registreerde hoeveel ze bewogen, wanneer ze bewogen en hoe intensief ze bewogen. Daarnaast maakten de scholieren een aantal cognitieve testen en werd gekeken naar de schoolcijfers.

Meer bewegen, minder tijd
Uit de resultaten blijkt dat leerlingen die veel bewegen beter presteren op taken waarbij ze zich aandachtig moeten concentreren en storende factoren moeten negeren. Deze actieve leerlingen zijn minder snel afgeleid bij bijvoorbeeld het maken van een toets.

Opmerkelijk genoeg blijkt echter dat de actieve leerlingen geen hogere schoolcijfers halen dan de minder actieve leerlingen. De onderzoekers vermoeden dat dit te maken kan hebben met de hoeveelheid tijd die de scholieren besteden aan het maken van huiswerk. Hoe meer ze bewegen, hoe minder tijd ze lijken te besteden aan hun huiswerk, en dat is natuurlijk niet bevorderlijk voor het behalen van hogere schoolcijfers.
De onderzoekers keken ook naar het effect van actief forenzen (fietsen of lopen), dat 30 procent van de wekelijkse lichaamsbeweging inneemt. Zij concluderen dat meisjes die actief forenzen naar school beter scoren op concentratietaken en minder snel zijn afgeleid. Een verband dat bij jongens niet gevonden is. Dit komt waarschijnlijk doordat meisjes gevoeliger zijn voor stressvolle factoren op school als toetsen en hun relatie tot docenten. De lichamelijke inspanning voorafgaand aan school zorgt voor ontspanning, wat het cognitief functioneren verbetert.

Gepubliceerd op: 1 september 2014
Let op!
Dit artikel is meer dan vijf jaar geleden gepubliceerd en bevat wellicht incorrecte, onvolledige of ongeldige informatie.

Verschenen in

Doelgroep(en)

Primair onderwijs, Voortgezet onderwijs

 

Deel dit artikel

Goed onderwijs, goede MR (8e herziene uitgave september 2019)