Zie deze pagina Klik hier om meer te weten te komen
Waarom niet hier checken pillen-zonder-voorschrift.com
Home » Artikelen » Engelse les vanaf kleuterklas vooral goed voor spreekvaardigheid

Engelse les vanaf kleuterklas vooral goed voor spreekvaardigheid

Leerlingen die al vanaf groep 1 Engelse les hebben, spreken in groep 8 beter Engels dan leerlingen die met Engelse les starten in groep 7. Op de vaardigheden lezen, luisteren, schrijven en woordenschat heeft het vroeg starten met Engels uiteindelijk geen of nauwelijks effect. Dat blijkt uit onderzoek van Cito.

Scholen besteden de meeste aandacht aan luisteren en daarna pas aan spreken. Dat vroeg beginnen met Engelse les vooral invloed heeft op de spreekvaardigheid van leerlingen en minder invloed op de andere vaardigheden lezen, luisteren, schrijven en woordenschat, is daarom verrassend te noemen.
Verder blijkt uit het onderzoek van Cito dat het gemiddelde niveau van de leerlingen iets is gestegen vergeleken met de vorige peiling in 2006. Voor spreken en luisteren liggen de prestaties op hetzelfde niveau, voor lezen en woordenschat zijn ze verbeterd. Vergeleken met 2006 besteden scholen in groep 8 20 procent meer tijd aan Engelse les. Gemiddeld komt dit neer op 54 minuten per week, 36 weken lang. De meest gebruikte methoden zijn Hello World, Real English (Let’s Do It) en Take it Easy. Daarnaast gebruikt drie kwart van de leerkrachten Engelstalig beeld- en geluidsmateriaal van radio, tv, cd, dvd of internet. De meeste huiswerktijd besteden leerlingen aan hun woordenschat. Ook constateert Cito grote verschillen in het aantal uren Engels dat per school gegeven wordt. De lestijd varieert van zeven tot negentig uur in groep 8. De tijd die basisscholen aan Engels besteden per leerling in totaal loopt uiteen van 60 tot meer dan 500 uur. Scholen die met Engels starten in groep 1 geven ook in groep 8 meer uren Engels. Cito voerde voor de vierde keer een peilingsonderzoek Engels uit in groep 8 van het basisonderwijs in opdracht van het ministerie van OCW.

Ook de AVS stelt dat het belangrijk is dat er spelenderwijs al vroeg gestart wordt met het leren van Engels op de basisschool. Ton Duif op BNR Nieuwsradio: “Het leren van een vreemde taal is iets waar je je leven lang profijt van hebt en jonge kinderen pakken het ongelooflijk snel op.” De AVS-voorzitter wijst wel op het belang van vaardige leerkrachten. “Goede schrijf- en spreekvaardigheid bij de leerkrachten is van uiterst belang. Daar zie ik nog een manco in de pabo-opleiding.” 

Het onderzoek ‘Balans van het Engels aan het einde van de basisschool 4’ is te downloaden via de AVS-website.

Meer informatie: www.cito.nl

Downloads en links
Gepubliceerd op: 10 september 2013
Let op!
Dit artikel is meer dan vijf jaar geleden gepubliceerd en bevat wellicht incorrecte, onvolledige of ongeldige informatie.

Verschenen in

Thema's

Doelgroep(en)

Primair onderwijs

 

Deel dit artikel

Integrale Kindcentra, handboek voor directeuren en bestuurders