Home » Artikelen » ‘Een schooldirecteur met een plus’
Leergang Interim-management

‘Een schooldirecteur met een plus’

Probleemoplosser, operationeel manager, fusiebegeleider, ‘opdewinkelpasser’: de uitdagingen van een interimmanager zijn divers. Je moet heel wat in huis hebben en over veel kwaliteiten en kennis beschikken. Tijdens de leergang Interimmanagement
krijgen deelnemers een duidelijk beeld van wat deze functie inhoudt. AVSadviseur Tom Roetert verzorgt de leergang al vijf jaar. “Interimmanagement is meer dan alleen op de winkel passen.”

“Ik wilde een goed beeld krijgen van hoe interim-management in elkaar steekt en wat daarbij komt kijken. Ik was benieuwd: is dit wat voor mij? Het antwoord is ja. Ik ben ervan overtuigd dat ik hier in de toekomst mee aan de slag wil. Ik heb veel uit de leergang gehaald”, aldus po-schooldirecteur André Wiesman, die de leergang Interim-management van de AVS onlangs voltooide. 

‘Er even bij doen’
Krimp, ontslagen, fusies: er zijn veel redenen waarom een interimmanager (tijdelijk) gewenst is. AVS-adviseur Tom Roetert, die zelf ook schoolleider en interim-manager was: “Vaak wordt aan directeuren gevraagd of ze een school ‘er even bij kunnen doen’. De huidige school van de schoolleider draait immers goed. Meestal krijgt de schoolleider een onduidelijke opdracht en geen extra beloning. Geen goede ontwikkeling.” Krimp vergroot de markt voor interimmanagement juist. Sommige werknemers van rond de 60 jaar zoeken meer afwisseling en spanning en willen nog een paar jaar interim-manager zijn. En veel grote stichtingen willen eigen interimmanagers in dienst hebben. Dit verklaart waarom de leergang al vijf jaar achter elkaar vol zit.

Roetert: “Interim-management is meer dan ‘op de winkel passen’. Soms moet je een veranderplan maken, een opvolger zoeken of een fusie of opheffing begeleiden. Een interim-manager is een schooldirecteur met een plus.” Hij/zij moet over veel (levens) ervaring beschikken, hard willen werken en over meer dan gemiddelde kennis beschikken. “Zo verwacht je dat hij of zij meerdere onderwijskundige concepten heeft gezien en daar ervaring mee heeft.” Integer, representatief, communicatief vaardig, actiegericht en doortastend zijn enkele kwaliteiten waar een interim-manager over moet beschikken. “Je moet onafhankelijk kunnen werken en het is daardoor ook wel een eenzaam vak.” Wiesman: “Niet elke klus is geschikt voor iedereen. Het hangt af van je eigen vaardigheid, persoonlijkheid en aanpak hoe je ergens inkleuring aan geeft. Het instrument Management Drives gaf veel duidelijkheid over of je kwaliteiten matchen met een bepaalde opdracht.” 

Vakmanschap
De leergang, die bedoeld is voor ervaren schoolleiders, bestuurders en bovenschools managers in het po en vo en mede wordt ontwikkeld door andere bureaus (zoals De Roo), richt zich op het vakmanschap en de praktijk van de interim-manager. Ook komen meesterlijk coachen en conflicthantering aan bod. Roetert: “Het handboek ‘Interim-management: het vak’ van Jacques Reijniers staat centraal. We kijken naar stijlen van leidinggeven, persoonlijke uitstraling, gesprekstechnieken en praktische zaken. We behandelen ook een casus van een interimmer: van het maken van een offerte, een plan van aanpak tot het afronden van een opdracht. Verder nodigen we gastsprekers uit die instrumenten meenemen.” Wiesman: “Iedere studiedag was er iemand vanuit het veld aanwezig, zeer nuttig. We doorliepen diverse casussen met acteurs en interimmers uit de praktijk. Zo’n rollenspel vergroot het inzicht in een bepaalde situatie en hoe je deze kan benaderen. De  analyseinstrumenten waren zeer bruikbaar. Veel praktische zaken werden goed uitgelegd. Waar moet je rekening mee houden als je wordt ingehuurd? Ook het uurloon, een buffer creëren, verzekeren en
pensioenopbouw kwamen aan de orde.”

Tijdens de leergang zijn er vier intervisiebijeenkomsten waarbij de deelnemers bij elkaar op bezoek gaan. Het persoonlijk portfolio waarover de deelnemer na afloop beschikt, geeft een beeld over je geschiktheid als interim-manager. Roetert: “Uit de ervaring van de afgelopen jaren blijkt dat een derde van de cursisten besluit interim-manager te worden, een derde wordt zelfstandige en een derde concludeert dat interim-manager niets voor hem of haar is. Deze laatste groep heeft desondanks veel aan de leergang gehad. Iedereen heeft na afloop een duidelijk beeld van wat deze functie inhoudt.” Wiesman: “En we blijven elkaar minimaal een keer per jaar zien, zodat we dilemma’s kunnen bespreken en intervisie mogelijk is.”

Data: 22 en 23 januari, 13 maart, 29 mei, 10 en 11 september en 5 en 6 november 2015
Meer informatie en inschrijven: www.avs.nl/.../leerganginterimmanagementietsvooru 

Gepubliceerd op: 1 december 2014
Let op!
Dit artikel is meer dan vijf jaar geleden gepubliceerd en bevat wellicht incorrecte, onvolledige of ongeldige informatie.

Verschenen in

Doelgroep(en)

Primair onderwijs

 

Deel dit artikel

Integrale Kindcentra, handboek voor directeuren en bestuurders