Zie deze pagina Klik hier om meer te weten te komen
Waarom niet hier checken pillen-zonder-voorschrift.com
Home » Artikelen » ‘Een heel mooie manier om aan te blijven sluiten op de maatschappij’
Zo kan het ook! Good practice

‘Een heel mooie manier om aan te blijven sluiten op de maatschappij’

Auteur: Daniëlla van ‘t Erve

Scholen voor funderend onderwijs lopen vaak tegen dezelfde uitdagingen aan. De aanpak kan bijzonder zijn en voor meerdere scholen nuttig. Deze maand in Zo kan het ook!: Basisschool Willibrordus in Esch werkt met Jeelo. Dit is schoolbreed projectonderwijs dat methodes vervangt en de maatschappij de klas in haalt.

Het vervangen van de geschiedenismethode bleek op basisschool Willibrordus in Esch drie jaar geleden de aanleiding voor een omslag naar projectonderwijs in de middag. “Het team had daar al wat positieve ervaring mee en dus ging daar de voorkeur naar uit”, vertelt directeur Wilma van der Pol. “In onze zoektocht stuitten we op Jeelo, waar we direct enthousiast over waren. Dat alle leerlingen tegelijk gedurende zes weken aan hetzelfde project werken, sprak ons erg aan.” 
Jeelo staat voor ‘Je eigen leeromgeving’ en is in 2008 bedacht als antwoord om goed in te kunnen spelen op de veranderende maatschappij. De digitale leeromgeving bevat content voor twaalf projecten voor groep 1 tot en met 8. Met Jeelo kan een school zes projecten per jaar doen, zoals ‘Omgaan met elkaar’, ‘Maken van je eigen product’ of ‘Veilig in het verkeer’. Samen dekken de projecten de kerndoelen voor ‘Oriëntatie op jezelf en de wereld’ af. 
“We hebben eerst gewerkt aan een duidelijke visie”, zegt directeur Van der Pol over de implementatie. “Op een moodboard presenteerden we binnen het team hoe we projectonderwijs zien en welke rol Jeelo hierin krijgt. We besloten rustig aan te beginnen. Eigen regie staat bij Jeelo hoog in het vaandel. Langzaamaan gieten we er steeds meer ons eigen sausje over door projecten aan te passen aan wat voor onze school belangrijk is, of aan leerlingen die iets extra’s nodig hebben. Elk jaar bespreken we hoe het gaat en welke stappen we willen zetten. Daardoor neem je het hele team mee in de verandering en voorkom je weerstand.”
Sterker nog, het team kreeg een ontzettende boost, aldus Van der Pol. “Dat iedereen met hetzelfde project bezig is, zorgt heel snel voor verbinding tussen leerkrachten. Ze bereiden de projecten samen voor, helpen elkaar en leren van elkaar. Er is dus een grotere betrokkenheid bij het onderwijs en bij elkaar. En dat werkt ook bij de leerlingen zo. Ze praten er thuis over en vullen elkaar aan. Doordat ze in andere klassen ook het thema zien, groeit hun nieuwsgierigheid. Er ontstaat een golfbeweging in de school waar ik trots op ben, en ook heel blij van word. Er is meer betrokkenheid van de leerlingen bij de les, van het team bij de lesstof en van de ouders bij de school.”
Jeelo biedt doorlopende ontwikkelingslijnen voor kennis, competenties, taal en rekenen. In de digitale leeromgeving kan de leerkracht voor elke leerling een leerroute op maat samenstellen. Zo kun je differentiëren naar interesse, niveau en tempo, en groepsdoorbrekend werken. Aan het eind wordt de lesstof getoetst. De Jeelo-organisatie zorgt ervoor dat de inhoud actueel blijft en laat scholen van elkaar leren. Van der Pol: “Het is een heel mooie manier om te blijven aansluiten op de maatschappij. Het is onderwijs dat leeft en beweegt en doordat kinderen leren door te ervaren, onthouden ze de inhoud beter. Wat ik ook sterk vind is dat je door Jeelo je leiderschap in de school praktisch kunt maken: duidelijk, dichtbij, delend en dynamisch. Ik kan dit elke school aanraden. Het zorgt voor een duidelijke visie, een andere mindset en we hebben zelf de regie in handen. Belangrijk is dat je het de tijd gunt om te mogen groeien.” _
 
Meer weten?
Wilma van der Pol verzorgt met twee andere schoolleiders een workshop over Jeelo binnen het thema ‘Dynamisch leiderschap’ tijdens het AVS-congres ‘Leiderschap in 4D’ op 15 maart 2019 in Nieuwegein. www.avs.nl/congres2019  
 
Ook een creatieve aanpak op je school? Mail naar communicatie@avs.nl o.v.v. ‘Zo kan het ook!’
 

Gepubliceerd op: 10 februari 2019

Verschenen in

Doelgroep(en)

Primair onderwijs

 

Deel dit artikel

Jaargids PO (2019-2020) (Met agenda en professionaliseringsaanbod)