Zie deze pagina Klik hier om meer te weten te komen
Waarom niet hier checken pillen-zonder-voorschrift.com
Home » Artikelen » Conferentie vrouwelijke schoolleiders - 2011 - Plezierig leiderschap, jij bent de bron

Conferentie vrouwelijke schoolleiders - 2011 - Plezierig leiderschap, jij bent de bron

Auteur: Winnie Lafeber

Op donderdag 10 november organiseerde de AVS, in samenwerking met schoolleider Henriëtte van der Voort, voor de achtste keer een conferentie voor vrouwelijke schoolleiders. Thema dit jaar was: ‘jij bent de bron’, over plezierig leiderschap. Hoewel wat minder bezoekers dan andere jaren, waren de stemming en sfeer prima. “De kleinschaligheid vind ik prettig. Je komt elkaar telkens tegen. De verbondenheid is groot. De locatie is prachtig en leent zich er ook goed voor.” Inhoudelijk viel er ook veel te halen in de workshops.

 

Louise van Nispen is de inleidende centrale spreker. Op haar 28e wordt zij al directeur van de evenemententak van Reed Business en leidt het grootste verandertraject binnen dit bedrijf. Bijzonder, omdat alle collega’s op haar niveau man en 40-plus zijn. Vanwege haar doorzettingsvermogen en enthousiasme ontving ze afgelopen jaar de Kridatie Jong Talent Trofee, een prijs voor jong, vrouwelijk managementtalent. Haar verhaal illustreert dat je met lef, optimisme en een beetje geluk ver kan komen. Haar weg is er een van vallen en opstaan. Nadat ze een zomer lang meedenkt over de toekomst van het bedrijf, wil ze heel graag aan het hoofd staan van de nieuwe organisatie. Hoewel ze getwijfeld heeft (als een vrouw), neemt ze – met lef - de stap (als een man). Een bedrijf leiden (als vrouw), is niet altijd even gemakkelijk (keihard werken, reorganisaties, politieke spelletjes) en soms wordt ze in het diepe gegooid en is het een harde leerschool. Haar bevallingsverlof is gedeeltelijk ook een bezinningsperiode, waarin ze nadenkt over wat er kan verbeteren. Na haar verlof heeft ze het geluk dat ze een nieuwe baas krijgt, die geen politieke spelletjes speelt. Ze krijgt het mandaat medewerkers te ontslaan die niet goed functioneren. Ze ontdekt ook weer het plezier in leiderschap. Via heldere doelstellingen, keuzes, taken en verantwoordelijkheden, duidelijke communicatie, waardering van initiatieven van medewerkers en het vieren van successen vindt ze de weg terug naar ‘love what you do’. Plezierig leiderschap is volgens de jonge leidinggevende “een baas die vertrouwen geeft, geen politieke spelletjes speelt, doet wat hij zegt en duidelijke keuzes maakt.” De trofee is de bevestiging dat ze op de goede weg is.

 

 

Na een korte pauze, waarin er al veel over en weer wordt gepraat tussen de deelnemers, gaan de conferentiegangers naar een van de drie workshops. Na de lunch volgen ze een tweede workshop (zie ‘de workshops’). De dag wordt afgesloten met het cabaretduo Amarant. Met een luchtig aan elkaar gepraat liedjesprogramma over ‘vrouwen met lef’, ‘vrouwenpraat, mannentaal’, ‘werkende (huis)vrouwen’  en ‘later als je groot bent..’ sluiten zij de dag toepasselijk af. Na afloop krijgen de deelnemers een ‘plezierig’  bloemetje.

 

     
     
     
     
     
     
     

 

Deelnemers over de dag

Karin Boon: 
“Vorig jaar was ik voor het eerst op deze conferentie. Het heeft wel wat, alleen vrouwen. Je gaat gemakkelijk met elkaar in gesprek. Het eerste contact gaat soepel en je hebt snel raakvlakken. Mijn keuze om te gaan, baseer ik op de inhoud van de workshops. De workshop over taal vond ik geweldig. Ik heb daar veel uitgehaald. Ik kijk nu met meer inzicht naar mijn teamleden. Ik ga boeken bestellen en me misschien meer verdiepen in deze theorie van Antwerpen.”

 

 

Tonnie Pothoven: 
“Mijn collega wilde hier niet heen, omdat het alleen voor vrouwen is. Dat vind ik juist wel leuk, dan voel ik nog meer (h)erkenning. Dan denk ik ‘wat fijn, dat ik niet de enige ben.’ De inleiding van Louise van Nispen sprak me erg aan. Wat een jonge meid met lef. Ik herken ook wel dingen, zoals macht en politieke spelletjes. De locatie is prachtig en gezellig. Leuk dat je na afloop een bloemetje krijgt. Dit was de derde keer dat ik geweest ben.”

 

Irene Jansen:
“Dit is de eerste keer dat ik naar deze conferentie ga. De herkenning, de sfeer, en toegankelijkheid zijn heel prettig. Door de kleinschaligheid kom je telkens bekende gezichten tegen. Het thema sprak me ook erg aan. Ik ben erg geïnspireerd geraakt door deze dag en heb weer veel nieuwe ideeën opgedaan.”

 

De workshops

 

Workshop 1
Taal: veel meer dan praten
Andra Koolhof
Andra Koolhof, zelfstandig onderwijsadviseur, geeft een workshop over de complexiteit van communicatie, vanuit systeemtheoretisch perspectief. Dit is gebaseerd op de Interactieacademie in Antwerpen. Ze geeft veel voorbeelden van vertaalmisverstanden (miscommunicatie) en de deelnemers oefenen hiermee. Over ‘inzet’ (een fundamentele behoefte van de mens), het verschil tussen bedoeling en effect, het begrip ‘invloed’, ‘ sociale perspectieven’ (zienswijzen, achtergronden en invalshoeken van individuen), ‘loyaliteit’ en het stellen van de juiste vragen. Vragen stellen helpt om de dieperliggende gedachte van medewerkers te ontdekken en de communicatie te verbeteren.

 

Reacties op deze workshop:
Lion Breuer: “Het bruist weer. Sommige onderdelen komen me bekend voor, maar het is weer wat op de voorgrond gebracht. Het is fijn om actief deel te nemen aan zo’n ‘levendige’ workshop. Er is veel interactie en de workshop is goed te volgen, alleen jammer dat de tijd altijd te kort is voor zo’n boeiend onderwerp. De observatievragen zijn zeer interessant: met welke achtergrond kijk ik zelf naar bepaalde zaken en hoe kijken anderen naar mij? Het roept vragen op, je wilt er verder mee. Ik heb weer andere gezichtspunten gekregen.”

 

Bertje Doeser: “De workshop geeft je een moment van reflectie op je eigen situatie. Ik realiseer me nu dat de inzet van leerkrachten heel belangrijk is en gewaardeerd moet worden. Ik heb dingen geleerd over vertaalmisverstanden, hoe er soms miscommunicatie is vanwege verkeerde aannames. Ook de rol van de ‘binnenkant’ (je levenservaring, gedachten etc.) en de ‘buitenkant’ (wat we waarnemen, het handelen) zet je op scherp niet te snel te oordelen. Het is belangrijk regelmatig te vragen wat iemand op dit moment beweegt, waar hij of zij tegenaanloopt. Intermenselijke relaties vloeiend houden, zodat de ander zich erkend weet, daar draait het om. In openheid vragen stellen, rekening houden met iemands loyaliteit zijn voorwaardes om met elkaar verder te komen in een gesprek. Het is goed dit te beseffen.”

workshop 1_taal, veel meer dan praten.pdf

 

Workshop 2
Opbrengstgericht systeemleiderschap
Marjolein van der Klooster

 

Hoe creëer je als leider een context (het systeem) waarin leerkrachten het gedrag laten zien dat nodig is om tot opbrengstgericht werken te komen? Marjolein van der Klooster van Natuurlijk Leren – leerkracht van het jaar - weet er alles van. Als ‘Jannie’ Jutten legt ze aan de hand van de hoberman sphere (zie foto) het systeemleiderschap uit: alle onderdelen hebben invloed op de totale organisatie, alles heeft met alles te maken. Werken vanuit samenhang is de kerntaak van een (systeem)leider. Bij opbrengstgericht werken werk je aan het maximaliseren van prestaties en gebruik je data om het onderwijs en de opbrengsten daarvan te verbeteren. Je gaat niet meer uit van ‘wat gaan we vandaag doen?, maar van ‘wat gaan we vandaag leren?’

 

Reacties op deze workshop:
Een deelneemster: “Ik vond de hoberman sphere heel mooi: de tevredenheid of betrokkenheid van de ouders, het enthousiasme van het team, de competentie van de leidinggevende, de opbrengsten van de kinderen, het zijn geen op zichzelf staande elementen. Het heeft allemaal met elkaar te maken en invloed op elkaar. Ga niet op elk afzonderlijk project zitten, maar neem je afstand, dat sprak me aan. Doe geen solo-activiteit zonder te bedenken wat het betekent voor de hele organisatie. De praktijkopdracht van de cirkels van Fullan (werkende wielen) was ook heel interessant. Daarbij gaat het niet om zoveel mogelijk innovaties tot stand te brengen, maar de samenhang van de veranderingen. Hier wil ik mee verder in mijn school. “

 

Karin Boon: “Deze workshop heeft me van het begin tot het eind geboeid. Onze school heeft niet voor dit concept van natuurlijk (boeiend) leren gekozen, maar toch haal ik er dingen uit voor mijn eigen leiderschap. De piramide van Daniel Kim is een perfecte manier om terug te gaan naar de bron, de centrale waarden en identiteit, om vanuit verschillende niveaus bij je uiteindelijke activiteiten (handelen) uit te komen. Het is goed om je te realiseren, dat als je een ding verandert in de school, dat effect heeft op andere dingen. Als je bijvoorbeeld een continurooster invoert, heeft dit invloed op hoe de kinderen na de lunch de school ingaan, wat weer invloed kan hebben op de schoolresultaten.”

 

Workshop 3
Energie(k) op je werk
Judith den Haan
Personal coach Judith den Haan gaat in op energiemanagement, meditatie, timemanagement en vrouwelijke leiderschapskwaliteiten. Zijn de workshopdeelnemers in balans? Hoe voorkom je stress (of burn-out)? Gebaseerd op haar eigen ervaringen benadrukt Den Haan het belang van energie hebben en houden en emotioneel in balans zijn. Enkele tips: wissel sociale, mentale en fysieke activiteiten af, na 2 uur werken 15 minuten rusten, prioriteiten stellen, in het ‘nu’ leven, stoppen met multitasken. Het is belangrijk terug te gaan naar je bron (intuϊtie), wat je door stilte of meditatie bijkomt. Tijdens de workshop zijn er stiltemomenten (tijdens het thee drinken), meditatiemomenten en fysieke activiteiten (voeten masseren, schouderklopjes).

 

Reacties op deze workshop:
Ellen Rouwenhorst: “Voor mij is ook dit weer erg herkenbaar. Ik ben me al erg bewust van hoe ik in het leven sta en met bepaalde zaken omga, maar ik zou nog veel meer op mijn intuϊtie willen afgaan. In de praktijk lukt dat niet altijd. Het is altijd keidruk in het onderwijs. Deze workshop gunde ik mezelf. Ik ga elk jaar naar het congres voor vrouwelijke schoolleiders, allemaal vrouwen met dezelfde baan, dat geeft verbintenis.”

 

Irene Jansen: “Stress is heel persoonlijk. Ik vraag medewerkers wat ze er zelf aan gaan/willen doen. De workshop heeft me weer meer inzichten gegeven, ik sta op scherp. Ik ben hier voor het eerst, maar ik vind het nu al leuker dan het AVS-congres, waar ik ook heel graag naartoe ga.” 

Tonnie Pothoven: “Je kijkt ook bewuster naar je eigen leiderschap, hoe zit ik zelf in elkaar? Welke intentie had ik ook al weer?”

Foto's: Winnie Lafeber

Gepubliceerd op: 1 december 2011
Let op!
Dit artikel is meer dan vijf jaar geleden gepubliceerd en bevat wellicht incorrecte, onvolledige of ongeldige informatie.

Doelgroep(en)

Primair onderwijs

 

Deel dit artikel

Zicht op pensioen (Herziene versie maart 2018)