Zie deze pagina Klik hier om meer te weten te komen
Waarom niet hier checken pillen-zonder-voorschrift.com
Home » Artikelen » ‘Coaching is geen teken van zwakte maar van kracht’
Maatwerk en trainingen

‘Coaching is geen teken van zwakte maar van kracht’

Auteur: Winnie Lafeber

Hoe positioneer ik mij naar ouders, leraren of bestuurders? Hoe ga ik om met conflictsituaties? Hoe voorkom ik een burn-out? Hoe maken we onze overlegstructuur effectiever? Er kunnen meerdere redenen zijn voor een leidinggevende om een coach in te schakelen. Ook zonder dat er een echt ‘probleem’ is, kan een coach nuttig zijn. “Een coach houdt me scherp en is een meerwaarde voor mijn persoonlijk leiderschap.”

“Waar liggen mijn ontwikkelingsmogelijkheden? Hoe verbind ik vraagstukken met elkaar? Waarom handel ik zoals ik handel? Waar liggen mijn talenten? Wat inspireert me en waar krijg ik energie van? Hoe kan ik meer balans en evenwicht vinden, ook met mijn werkomgeving? Een coach leert mij het vermogen om kritisch naar mezelf te kijken, mijn gedachten te ordenen en situaties vanuit verschillende perspectieven te bekijken.” Aan het woord is Ben Roeten, bestuurder bij Stichting Cambium (Heerde, Hattem en Wezep) en directeur-bestuurder bij VPCO Hasselt. Al enige tijd volgt hij coachingsbijeenkomsten bij AVS-adviseur en coach Ruud de Sain. “Ruud prikkelt mij, daagt me uit en houdt me een spiegel voor. Door hem kom ik beter bij mijn kracht. En daardoor kan ik beter de doelen bereiken in mijn organisatie.”

Ontdekkingstocht
Ruud de Sain, vanuit zijn achtergrond in staat om ‘empathisch confronterend’ op te treden, is coach in hart en nieren. “Een coach brengt de coachee in beweging, zet hem aan tot denken. In een intensief kennismakingsgesprek bekijk je samen of je echt iets kunt bijdragen als coach, of het wederzijds klikt en er een vertrouwensband kan ontstaan. Je gaat daarna immers samen op ontdekkingstocht.” Voor die confrontatie (van gemiddeld tweeëneenhalf uur per coachingsbijeenkomst) hanteert De Sain diverse verrassende werkvormen en invalshoeken, waarbij hij op de coachee gerichte metaforen gebruikt. De plek waar coach en coachee elkaar spreken is ook niet ‘standaard’. Naast personal coaching richt De Sain zich ook op managementteams. Bij coachen draait het erom de coachee in een situatie te brengen dat hij of zij tot leren komt. Voorwaarde is dat de coachee er open voor staat. De Sain: “De coach inventariseert wat je wil leren en hoe. Het is een zoektocht: met welke reden doe je wat je doet en laat je wat je laat? Als sparringpartner of praatpaal neemt de coach zaken door waar de coachee tegenaan loopt of stelt hij vragen die je niet zo vaak gesteld krijgt. Coaching is zeker geen teken van zwakte, integendeel, het is een teken van kracht.” Coachee Roeten: “Bij Cambium eisen we dat elke directeur een coach heeft. Ik zit al 27 jaar in het onderwijs en heb altijd een coach gehad.”

Authentiek
Door zijn kennis van het onderwijsveld weet De Sain veel van de context waarin directeuren en bestuurders functioneren. “Een directeur of bestuurder heeft een solitaire positie. Bestuurders hebben te maken met een complexe omgeving. Hun gedrag is soms niet congruent met de uitgangspunten van het strategisch beleidsplan. De visie van de schoolorganisatie moet uiteindelijk herkenbaar zijn in je leiderschapsstijl. Als je zelf leiderschap toont, heb je pas het recht een ander te leiden.” Roeten: “Je hebt soms iemand nodig die je een spiegel voorhoudt en samen met jou op zoek gaat naar wie je bent. Waartoe ben je op aarde? Dat is noodzakelijk om een authentiek leider te worden. Ruud raakt me in mijn kern. Na een gesprek met hem ben ik weer helemaal opgeladen en ‘geaard’. Ik gun eigenlijk iedereen een coach.”

Meer informatie: www.avs.nl/professionalisering (Coaching & mediation)

Competentiegericht en meesterlijk coachen
Naast coaching op maat (personal, executive en performance coaching) verzorgt de AVS coachingstrainingen. De tweedaagse Competentiegericht coachen is gericht op directeuren die coachingsvaardigheden willen ontwikkelen om leraren te helpen groeien in hun vak. De training Meesterlijk coachen bestaat uit drie tweedaagsen waarin alle vormen van coaching en diverse vaardigheden aan bod komen: het coachen van moeilijke mensen, teamcoaching en nieuw gereedschap voor de coachingskist. Beide trainingen zijn aangemerkt als bron voor informeel leren van het Schoolleidersregister PO. Data Competentiegericht coachen: 31 maart en 1 april 2016 Meer informatie: www.avs.nl/professionalisering (Trainingen)

Gepubliceerd op: 1 januari 2016

Verschenen in

Doelgroep(en)

Primair onderwijs

 

Deel dit artikel

Jaargids PO (2019-2020) (Met agenda en professionaliseringsaanbod)