Zie deze pagina Klik hier om meer te weten te komen
Waarom niet hier checken pillen-zonder-voorschrift.com
Home » Artikelen » Blockbusters
Boekbespreking 'Blockbusters' van Anita Elberse

Blockbusters

Auteur: Paul van den Heuvel

‘Blockbuster’ is een term uit de filmwereld die wordt gebruikt om een film aan te duiden waarvan verwacht wordt dat deze een fors bedrag aan entreegelden zal opbrengen (een kassucces). Het woord werd voor het eerst gebruikt in de Tweede Wereldoorlog, voor een krachtige bom die een heel huizenblok in puin kon leggen. Het gelijknamige boek van Elberse leest heerlijk ontspannen weg, omdat het geen opsomming is van wetenschappelijke feiten maar een reis door goede en ‘verkeerde’ voorbeelden van pogingen om succesvol te zijn in de wereld van film, radio, tv, muziekwereld en sport. De auteur laat bijvoorbeeld zien dat directeur Alan Horn van Warner Bros. eind 1999 kiest voor een nieuwe strategie. In plaats van het beschikbare budget eerlijk te verdelen over de ongeveer 25 films die Warner per jaar maakt, koos hij vier of vijf films uit die hij bedeelde met een disproportioneel groot aandeel van de totale productie- en marketingkosten. Deze filmmakers namen door dit hogere budget de beste acteurs, cameramensen, geluidstechnici, effectenmakers en dergelijke in dienst. Horn was de eerste die er een bewuste strategie van maakte om het risico niet te spreiden, maar de focus te leggen op enkele films. Hoewel er natuurlijk altijd een risico bestaat dat je verkeerd ‘gokt’, bleek deze strategie voor het maken van keuzes zeer succesvol. Elberse haalt ook het verhaal aan van Jeff Zucker, die directeur werd van NBC Network, het best bekeken televisiestation in Amerika. Hij wilde de winst vergroten door risico’s te verkleinen via het bezuinigen op budgetten en door geen topacteurs in de shows te halen, geen topproducers aan te nemen, niet in te zetten op enkele topprogramma’s maar alles gelijk verdelen. Helaas zakte door zijn strategie het tv-station naar de vierde plaats in Amerika. De kijkcijfers werden steeds minder.

Het lijkt misschien risicovol om slechts op één of enkele paarden te wedden. Maar steeds meer bedrijven maken minder producten en investeren in enkele mogelijke winnaars. Natuurlijk hebben wij als schoolleiders geen gigantische budgetten en werken we in een klein kikkerlandje, maar kunnen we uit boek van Elberse wel ideeën halen over wat (winnende) teams en leiders succesvol maakt en hoe je ervoor zorgt dat iemand jou of je school/scholen de moeite waard vindt. Zoals:

• Maak een duidelijke keuze wat je zou willen bereiken met jouw school/scholen
• Formuleer een duidelijke visie
• Ga niet in op alles wat er op je afkomt.
• Als je gekozen hebt, ga er dan ook helemaal voor
• Durf risico’s te nemen
• Werk samen met de beste leraren
• Probeer kanjers in de school/scholen te halen op het gebied van sport, kunst cultuur en/of muziek
• Durf samen te werken met bedrijven, sportscholen, theaters
• Wed op één paard: de allerbeste school of onderwijsorganisatie van jouw stad of regio – nee, de beste van Nederland – te worden

Kortom: laat je inspireren door het meeslepende boek van Anita Elberse. Ze deelt universele inzichten en toepasbare lessen voor iedereen die succesvol wil zijn.

Blockbusters, Anita Elberse, uitgeverij Luitingh-Sijthoff, 2016, EAN: 9789024574599

Gepubliceerd op: 25 augustus 2016

Verschenen in

Doelgroep(en)

Primair onderwijs, Voortgezet onderwijs

 

Deel dit artikel

De jaartaak in het primair onderwijs (Nieuwe versie februari 2018)