Zie deze pagina Klik hier om meer te weten te komen
Waarom niet hier checken pillen-zonder-voorschrift.com
Home » Artikelen » Bewegen tussen én tijdens de les
Zo kan het ook - Good practice

Bewegen tussen én tijdens de les

Auteur: Susan de Boer

Scholen voor funderend onderwijs lopen vaak tegen dezelfde uitdaging aan. De aanpak kan bijzonder zijn en voor meerdere scholen nuttig. Deze maand in Zo kan het ook!: De onderbouwleerlingen van de vmbo-afdeling van het Stanislascollege in Rijswijk bewegen en sporten minstens anderhalf uur per dag. Het verhoogt de concentratie, motivatie en verbetert het onderlinge contact.

“We zochten naar manieren om de leerprestaties te verbeteren. Daarnaast wilden we de school beter profileren, want we kampten met een teruglopend leerlingenaantal”, vertelt Fons van den Broek, locatiedirecteur van de vmbo-afdeling van het Stanislascollege in Rijswijk. “Sommige leraren waren al een poosje bezig met ‘de Gezonde school’, en pleitten voor meer gymuren. Maar dat mocht niet ten koste gaan van de algemeen vormende vakken. Uit onderzoek naar het effect van bewegen, zoals dat van de Universiteit van Groningen, komt naar voren dat de schoolprestaties verbeteren als leerlingen zich bewegen tijdens het leren. Dat alles kwam bij elkaar en zo zijn we dit schooljaar gestart met de ‘beweeg-vmbo’, zoals dat in de media is gaan heten.” Alle onderbouwleerlingen van het Stanislascollege beginnen iedere dag in het zwembad, de gymzaal, de dojo (zaal waar zelfverdediging of vechtsporten worden gegeven, red.), het sportveld of ergens anders met een uur sport: zwemmen, spinning, zelfverdediging, mountainbiken, enzovoort. Om tien over 9 starten de gewone lessen. Van den Broek: “Meteen na het sporten is de concentratie het hoogst. Dus is het verstandig om direct aan de slag te gaan met een cognitief vak.” Na de kleine pauze vindt er een ‘beweegles’ van 30 minuten plaats. Deze wordt gebruikt voor het inslijpen van bijvoorbeeld werkwoordsvormen of hoofdsteden. Tegelijk zijn de leerlingen in beweging: ze gooien met dartpijltjes, staan op een evenwichtsbal of springen op en neer. “We merken dat de beweegles de motivatie verhoogt. Leerlingen zijn betrokken en gaan niet klieren of met hun mobieltje te spelen.” Voor het eerste uur zijn er veel sportleraren nodig. “De vmbo-afdeling deelt een gebouw met het praktijkonderwijs van het Stanislascollege. Hun gymleraren worden het eerste uur ’s morgens bij ons ingezet. Daarnaast hebben collega’s zich bijgeschoold tot zweminstructeur of leraar zelfverdediging.” Bijna alle leraren zijn zeer enthousiast, hoewel de beweegles voor de collega’s van de algemeen vormende vakken (avo) meer werk betekent. “Beweeglessen staan niet in de methode, dus die moeten ze zelf ontwerpen. We hebben de scholingsgelden ingezet om ze daarbij te ondersteunen.” Of de leerprestaties werkelijk omhoog gaan, is nog niet bekend. Het VU medisch centrum Amsterdam monitort de aanpak en de resultaten worden pas in de loop van volgend jaar bekend. Wel is het aantal aanmeldingen van nieuwe leerlingen drastisch gestegen: van zeventig aanmeldingen drie jaar geleden tot ruim tweehonderd dit jaar. “We trekken ook ander publiek. De ouders kiezen bewust voor de ‘beweeg-vmbo’. Een punt daarbij is dat er ook veel kinderen worden aangemeld die extra aandacht nodig hebben, zoals kinderen met ADHD. Daar moeten we een goede balans in vinden, ook gezien ons zorgondersteuningsprofiel.” Een ander zichtbaar resultaat is dat de conditie van leerlingen verbetert en dat ze zich ‘socialer’ gaan gedragen. “Bij de conditietest moedigen ze elkaar aan. En toen we laatst een voetbaltoernooi organiseerden buiten schooltijd kwamen bijna alle leerlingen.”

Gepubliceerd op: 9 mei 2016

Verschenen in

Doelgroep(en)

Primair onderwijs, Voortgezet onderwijs

 

Deel dit artikel

Goed onderwijs, goede MR (7e herziene uitgave september 2018)