Zie deze pagina Klik hier om meer te weten te komen
Waarom niet hier checken pillen-zonder-voorschrift.com
Home » Artikelen » Begeleiding startende leraren vanuit universiteiten

Begeleiding startende leraren vanuit universiteiten

De Universiteit Leiden is een project gestart waarbij scholen zelf een eigen aanpak ontwikkelen voor de ondersteuning van jonge docenten. Ook de Technische Universiteit Delft en Hogeschool Rotterdam bieden begeleiding hierin. De verwachting is dat ruim 900 beginnende docenten tijdens de projectperiode, die duurt tot en met schooljaar 2016-2017, extra steun ontvangen.

Het project Begeleiding Startende Leraren is een voortvloeisel van het landelijk beleid van het ministerie van Onderwijs om te voorkomen dat jonge docenten het onderwijs vroegtijdig verlaten. Veel beginnende leraren vinden de eerste jaren voor de klas zwaar en houden het onderwijs daarom voor gezien. Goede begeleiding kan startende docenten helpen zich te ontwikkelen tot kundige docenten die met plezier voor de klas (blijven) staan.
Volgens projectleider Willem van der Wolk van het Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing (ICLON) is de aanpak van het project uniek. “De deelnemers zijn docenten die op de participerende school hun beginnende collaga's begeleiden. Zij ontwikkelen in Professionele Leergemeenschappen (PLG's) hun begeleidingstrajecten. Zo krijgt elke school een traject op maat voor de starters op die school”.
De ontwikkeling van de docenten wordt op de voet gevolgd door onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen. De ICLON onderzoekt de ervaringen van de deelnemende scholen. Het doel is om op elke school tot een standaard begeleidingstraject te komen.

Gepubliceerd op: 21 september 2015

Verschenen in

Doelgroep(en)

Voortgezet onderwijs

 

Deel dit artikel

Jaargids PO (2019-2020) (Met agenda en professionaliseringsaanbod)