Home » Artikelen » AVS blij met kritiek vanuit Tweede Kamer op bezuinigingsplannen

AVS blij met kritiek vanuit Tweede Kamer op bezuinigingsplannen

In de eerste termijn van de onderwijsbegrotingsbehandeling, gisteravond (dinsdag 10 november), uitten Tweede Kamerleden forse kritiek op de plannen 90 miljoen te bezuinigen op Bestuur en Management in het primair onderwijs. Zowel VVD als SP willen dat deze bezuiniging geschrapt wordt en zelfs vanuit coalitiepartij CDA werden kanttekeningen bij deze bezuinigingen gezet.

In de opmerkingen van de oppositie klonk duidelijk de door de AVS (Algemene Vereniging Schoolleiders) en PO-Raad ingebrachte kritiek naar voren. Zo zei VVD woordvoerder Ineke Dezentjé Hamming dat schoolleiders essentieel zijn voor het onderwijs, zij het personeel motiveren en het mogelijk maken dat leerkrachten goed onderwijs geven. Hierop bezuinigen zou, zo vond ook zij, een populistische maatregel zijn.

In de onderwijsbegroting, die op Prinsjesdag werd gepresenteerd, wordt een bezuiniging van 90 miljoen aangekondigd op bestuur en management. Zoals AVS-voorzitter Ton Duif in een reactie direct na Prinsjesdag al zei: "De minister spreekt zichzelf tegen met deze bezuiniging. Hij zegt altijd zich niet te willen bemoeien met het primaire proces. Maar deze bezuiniging heeft daar absoluut gevolgen voor."

"Bovendien", zo vervolgde hij in september al, "sinds 2006 krijgt het primair onderwijs de zogeheten Lumpsum vergoeding. Dat betekent dat het geld niet geoormerkt is. Door dit bedrag nu niet meer aan scholen over te maken, moeten de scholen het ergens op bezuinigen. Er komt gewoon 90 miljoen minder naar de scholen. En dus wordt het uiteindelijk weer op de kwaliteit van het onderwijs afgewenteld, op de kinderen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn!"

Ton Duif, woensdagochtend 11 november: "Of de bezuiniging tegen gehouden gaan worden weten we nu nog niet, maar de discussie die nu gevoerd wordt is in ieder geval een gunstig teken."

Gepubliceerd op: 11 november 2009
Let op!
Dit artikel is meer dan vijf jaar geleden gepubliceerd en bevat wellicht incorrecte, onvolledige of ongeldige informatie.

Verschenen in

Doelgroep(en)

Primair onderwijs

 

Deel dit artikel

Op naar een integrale aanpak (Ontschotting in het sociale domein)