Zie deze pagina Klik hier om meer te weten te komen
Waarom niet hier checken pillen-zonder-voorschrift.com
Home » Artikelen » ‘Als je eenmaal flow ervaren hebt, snak je naar meer’
Leergang Teamflow voor schoolleiders

‘Als je eenmaal flow ervaren hebt, snak je naar meer’

Auteur: Winnie Lafeber

Hoe kan de schoolleider zorgen voor een prettige werksfeer, waarin sprake is van gefocuste samenwerking? De leergang Teamflow voor schoolleiders van het AVS Centrum Educatief Leiderschap biedt daarvoor een handreiking. Twee deelnemers van de eerste lichting vertellen over hun ervaringen. “Als teamflow-coach zorg ik ervoor dat leraren dat doen waar ze energie van krijgen. Zo ontstaat flow.” 
 

“Door deze leergang heb ik iets ontdekt over mijn eigen kwaliteiten. Ik ben in staat medewerkers te motiveren. Zelf ervaar ik ook graag een ‘flow-moment’ en wil dat samen creëren”, concludeert deelnemer van het eerste uur Anne Marie Hersman na vier bijeenkomsten. De schoolleider van de Franciscus in Bennebroek vervolgt: “Als schoolleider ben je de regisseur van het scenario dat je uitdraagt, maar niet top-down oplegt. Om mensen betrokken te krijgen, moet je ze mee laten denken met de formulering van de collectieve ambitie. Hoe communiceer je en krijg je alle neuzen dezelfde kant op? Ik heb geleerd dat mijn rol er toe doet.” Hersman werd vooral enthousiast voor de leergang omdat de trainer en gastsprekers van buiten het onderwijs komen. “Een inspirerende en vernieuwende leergang.”
Mede-deelnemer Ellen Hemmers, directeur van basisschool Kisveld in Neede, voelde zich vooral aangetrokken door het enthousiasme van hoofdtrainer Jef van den Hout en de stof over ‘gefocuste samenwerking’ en ‘een juiste balans tussen plezier en prestatie’. “Ik doe automatisch dingen omdat ik het zo voel, en kom dan in een flow. Daar wilde ik meer over weten.”
 
Betere prestaties
Werken met het teamflowgedachtegoed leidt tot aantoonbaar betere prestaties van medewerkers en de organisatie. Het creëert een positief werkklimaat waar wordt gewerkt vanuit intrinsieke motivatie en met wederzijds vertrouwen. Hersman: “Het is belangrijk aan te voelen wat je collega’s nodig hebben. En het gezamenlijke doel moet helder zijn. Ook condities als veiligheid en een open communicatie zijn voorwaarden. De schoolleider is de facilitator hiervoor.” Collega Hemmers beaamt: “Alles wat je doet moet vanuit jezelf komen. Van een opgelegde collectieve ambitie, raak je niet in een flow.”
 
Toegevoegde waarde
Beide deelnemers zijn enthousiast over de combinatie van theorie en praktijk in de leergang. De gastsprekers uit de andere branches hebben een toegevoegde waarde. Hemmers: “De variatie is heel prettig. Zonder dat je het doorhebt, ervaar je spelenderwijs de flowgedachte. Tijdens het onderdeel percussie bijvoorbeeld – een Teamflow Experience – ben je bezig met een uitdaging en wil je samen één geheel worden. Het is belangrijk een duidelijk doel voor ogen te hebben, weten waar je voor gaat. Maar je moet op tijd stoppen als je te ver doordraaft, vanwege het gevaar van een burn-out. Dat leerden we weer van het verhaal van medeoprichter Marc Bertens van kledingmerk G-Star.” Hersman vult aan: “Tijdens de eerste bijeenkomst kwamen we erachter hoe een dirigent, die je niet kent, binnen een uur al met ons een orkest kon vormen. Als schoolleider wil je ook iedereen in zijn kracht zetten en betrokken maken. En de beruchte ‘zenuwspiraal’ gaf inzicht in mentale strategieën, onze leerstijl en aanpak.”
 
Monitoren
Met de Teamflow Monitor, een vragenlijst voor het team, krijgen schoolleiders inzicht in de flow van hun team. Hoe kunnen leerkrachten sterker in een flow komen? Is er wederzijds vertrouwen? Ligt de focus op hetzelfde doel? Hersman: “Bij een lage score, weet ik waar de uitdagingen liggen.” Ze ervoer vóór de leergang al flow in haar team, maar is zich er nu meer bewust van en heeft meer kennis en tools om het toe te passen: “Het zit in ons systeem verweven.” Hersman kan de leergang aanraden aan collega-schoolleiders die van beweging houden. “Flow geeft je een bepaalde energie die met voldoening en plezier gepaard gaat. Als je het eenmaal ervaren hebt, snak je naar meer.”
 
 
Doelgroep: schoolleiders po en vo
Startdata: 30 september 2019
Thema Schoolleidersregister PO: ‘Persoonlijk leiderschap’ en ‘Leidinggeven aan verandering’
Meer informatie en aanmelden: www.avs.nl/cel/teamflow

Gepubliceerd op: 10 februari 2019

AVS Centrum Educatief Leiderschap

Het AVS Centrum Educatief Leiderschap biedt een samenhangend, modern en actueel professionaliseringsaanbod voor elk niveau van leiderschap en ten aanzien van diverse thematiek (governance, organisatie- en leiderschapsontwikkeling, bedrijfsvoering, financiën, personeelsbeleid, communicatie, schoolomgeving en Passend onderwijs).

Meer informatie over ons aanbod

Verschenen in

Doelgroep(en)

Primair onderwijs

 

Deel dit artikel

De jaartaak in het primair onderwijs (Nieuwe versie februari 2018)