Home » Artikelen » Advies leerkracht voorspelt beter dan eindtoets

Advies leerkracht voorspelt beter dan eindtoets

Het advies van de leerkracht voorspelt beter dan de eindtoets op welk onderwijsniveau de leerling na drie jaar voortgezet onderwijs zit. Ongeveer een kwart van de leerlingen verandert van onderwijsniveau in de eerste drie jaren van het voortgezet onderwijs. Dat zijn enkele conclusies uit een onlangs verschenen onderzoek van het Centraal Planbureau.

De analyses laten zien dat het advies van de leerkracht ongeveer twee keer zo belangrijk is als de score op de eindtoets bij het bepalen van het onderwijsniveau van de leerling. Leerlingen die van onderwijsniveau veranderen in de eerste drie jaar van het voortgezet onderwijs zijn vaker in het eerste jaar geplaatst volgens de score op de eindtoets. In de analyses, waarbij gebruik is gemaakt van data uit het Limburgse onderwijs, maken de leerlingen eerst de eindtoets en pas daarna geeft de leerkracht een advies over de middelbare school.

Ongeveer een kwart van de leerlingen verandert van onderwijsniveau in de eerste drie jaren van het voortgezet onderwijs. Dat is kostbaar. Het toevoegen van het advies van de leerkracht, naast de toetsuitslag, lijkt op basis van deze analyses dus een waardevolle manier om kinderen op onderwijsniveau in te delen.

Downloads en links
Gepubliceerd op: 28 januari 2015
Let op!
Dit artikel is meer dan vijf jaar geleden gepubliceerd en bevat wellicht incorrecte, onvolledige of ongeldige informatie.

Doelgroep(en)

Primair onderwijs

 

Deel dit artikel

Integrale Kindcentra, handboek voor directeuren en bestuurders