Zie deze pagina Klik hier om meer te weten te komen
Waarom niet hier checken pillen-zonder-voorschrift.com
Home » Artikelen » Actief gebruik van sociale media goed voor schrijfvaardigheid

Actief gebruik van sociale media goed voor schrijfvaardigheid

Jongeren die actief gebruikmaken van Whatsapp en Twitter, zelf veel berichten bedenken en schrijven, maken op school minder schrijffouten dan jongeren die niet vaak berichten op sociale media zetten. Dat blijkt uit een promotieonderzoek naar de invloed van ‘jongerentaal’ op het schrijven voor school.

Taalwetenschapper Lieke Verheijen, die op 25 januari aan de Radbouduniversiteit in Nijmegen promoveerde, onderzoekt in haar proefschrift Is textese a threat to traditional literacy? het taalgebruik van jongeren op sociale media. Haar onderzoek bevestigt dat in online communicatie de taal informeler en expressiever is dan in ‘gewone’ schrijftaal. Actief gebruik van Whatsapp en Twitter blijkt een positieve invloed te hebben op de spelling in voor school geschreven werk en ook op de kwaliteit van die teksten.

Een andere conclusie is dat de afwijkingen van het Standaard Nederlands samenhangen met het medium. Bij Whatsapp is er meer sprake van afwijkingen dan op Twitter, mogelijk omdat tweets voor iedereen zichtbaar zijn.

Downloads en links
Gepubliceerd op: 28 januari 2019

Doelgroep(en)

Primair onderwijs, Voortgezet onderwijs

 

Deel dit artikel

Goed onderwijs, goede MR (7e herziene uitgave september 2018)