De programmaonderdelen van deze leergang zijn nauw verbonden met de vijf disciplines van de lerende school. Elke discipline wordt concreet vertaald naar werkvormen, interventies en acties die leiders ondernemen om van hun school of stichting een lerende organisatie te maken. Daarbij leggen we nadrukkelijk een relatie met recente inzichten over leiderschap, zoals die van Andy Hargreaves, Otto Scharmer en Michael Fullan. Deelnemers krijgen achtergrondinformatie, worden uitgenodigd om tussen de bijeenkomsten in dingen uit te proberen en te reflecteren op hun eigen gedrag. We leren veel van elkaar en doen concrete ideeën op voor werkvormen in de eigen praktijk. In samenwerking met: Natuurlijk leren.
Programma
Dag 1: Waarom doen we wat we doen?
Waar gaan we voor met zijn allen? Een gezamenlijke missie, visie en waarden ontwikkelen. Van moetisme naar moreel besef.
Dag 2: Praten over elkaar of met elkaar?
Ontwikkelen van goede communicatie en samenwerking.
Dag 3: Onze waarheden!
Omgaan met mentale modellen: van “zo is het” naar “zo zie ik het”.
Dag 4: Horizontaal leren.
Werkvormen voor teamleren: ontwikkelen van sociaal kapitaal.
Dag 5: Systeemdenken deel 1.
Eerst begrijpen, dan pas ingrijpen!
Dag 6: Systeemdenken deel 2.
Van een lineaire naar een cyclische taal.