Zie deze pagina Klik hier om meer te weten te komen
Waarom niet hier checken pillen-zonder-voorschrift.com
Home » Artikelen » Vier Leraren van het Jaar 2017 bekend

Vier Leraren van het Jaar 2017 bekend

Onder luid applaus van hun leerlingen en collega’s namen de vier winnaars op zaterdag 7 oktober hun award in ontvangst, uit handen van minister Bussemaker van Onderwijs. De winnaars zijn stuk voor stuk uitblinkers in hun vak en gaan komend jaar op pad als ambassadeur van het onderwijs.
 
De Leraren van het Jaar zijn een jaar lang het gezicht van de beroepsgroep binnen hun sector. Zij krijgen een podium om hun inspiratie, innovatie en enthousiasme uit te dragen en te delen met de rest van lesgevend Nederland. Daarmee draagt de verkiezing bij aan een positief imago van het beroep, zorgt ervoor dat de kwaliteit van de beroepsgroep zichtbaar en bespreekbaar gemaakt wordt en dat het leraarschap op een positieve manier in beeld komt.

Winnaars-Leraar-van-het-Jaar-2017-foto-Fred-Ernst_0.jpg

Foto: Fred Ernst
 
PO: Tjeerd van den Elsen, basisschool De Vijf Hoeven in Tilburg
Tjeerd is een echte pionier die snapt hoe je leren leuk maakt. Een goed voorbeeld van een leraar die zijn eigen unieke talent en passie inzet voor betekenisvol onderwijs. Hij kan een inspirerende context creëren, met taal als vertrekpunt. Zijn motto is: goed onderwijs begint bij jezelf.
 
SO: Christa Rietberg, Aventurijn in Almere
Christa begeleidt leerlingen effectief om tot optimaal leren te komen waarbij gedrag en leren hand in hand gaan. Ook wil ze alle leerlingen op hun eigen niveau en wijze mee laten draaien met het lesaanbod. Hierbij staat het doelgericht gebruik van energizers hoog in het vaandel. Ze is gedreven, leergierig en optimaliseert het onderwijs, samen met collega’s. Haar hart ligt bij het geven van bewegingsonderwijs aan leerlingen met een speciale onderwijsbehoefte. “Voor elk kind de Joy of Movement”.
 
VO: Didy Pijpker, Eemsdeltacollege (locatie Siddeburen) in Siddeburen
Didy is begaan met alle leerlingen, maar in het bijzonder met leerlingen die het moeilijk hebben. Ze toont een waanzinnige inzet voor leerlingen en staat niet vóór de klas, maar ín de klas tussen de leerlingen. Didy gaat voor de maatschappelijke erkenning van de vmbo-leerling en de vmbo-docent. Zij weet voor de leerlingen het negatieve vmbo-imago om te buigen. Dat geeft het vertrouwen dat je er als vmbo-leerling net zoveel toe doet. Als ambassadeur kan zij een bijdrage leveren om de droom ‘een diploma op maat voor alle leerlingen’ in vervulling te laten gaan.
 
MBO: Conrad Berghoef, ROC Friese Poort in Drachten
Conrad stelt zichzelf totaal in dienst van zijn studenten en wil een blijvende indruk op hen achterlaten. Zijn studenten geven aan dat deze leraar soms streng is, maar altijd duidelijk en rechtvaardig. In zijn rol als ambassadeur wil Conrad opkomen voor de autonomie van de docent en de verbindende rol innemen in de samenwerking met collega’s. Bovendien is Conrad niet bang om op tenen van beleidsmakers te gaan staan om het mbo de positieve uitstraling te geven die het verdient.
 
De verkiezing wordt sinds 1999 georganiseerd. De jury bestaat uit leraren uit de verschillende sectoren en uit vertegenwoordigers van de belangrijkste organisaties in het onderwijs. Daarbij richt de jury zich op leraren die in staat zijn hun omgeving te overtuigen van hun kwaliteiten, hierover in gesprek durven en kunnen gaan met collega’s en beleidsmakers en die weten te inspireren.
 
‘Leukste meester van Nederland’
Meester Jeroen Hermans van speciale basisschool De Toermalijn in Helmond heeft op 5 oktober, de Dag van de Leraar, de titel ‘Leukste meester van Nederland’ verdiend. De actie wordt voor het vijfde jaar op rij georganiseerd door stichting ‘Een 10 voor de juf en meester’. Het doel is om op de Dag van de Leraar (5 oktober) waardering te tonen voor het vele extra werk dat leerkrachten vaak verrichten voor het welzijn van de leerlingen. Vanwege de landelijke staking in het onderwijs op donderdag 5 oktober is de meester een dag eerder verrast met een bloemenhulde. De jury zegt over hem: “Hij stimuleert zijn leerlingen om zichzelf te zijn en bekijkt per kind zijn of haar mogelijkheden. Daarbij beschikt Jeroen over een flinke portie geduld. In de klas wordt ook flink gelachen, want hij is wel in voor een geintje.”

Gepubliceerd op: 9 oktober 2017

Doelgroep(en)

Primair onderwijs, Speciaal onderwijs, Voortgezet onderwijs, Middelbaar beroeps onderwijs

 

CAO PO 2016-2017 (versie juni 2017)