Zie deze pagina Klik hier om meer te weten te komen
Waarom niet hier checken pillen-zonder-voorschrift.com
Home » Artikelen » Strategische communicatie & PR
Leergang

Strategische communicatie & PR

Auteur: Winnie Lafeber

De eerste lichting deelnemers volgde in de eerste helft van 2016 de leergang Strategische communicatie & PR bij het AVS Centrum Educatief Leiderschap. Ze vertellen over hun ervaringen. “De eerste indruk zet je aan het denken.”

‘Je moet jezelf en de school meer profileren’
Bastiaan van Dam, directeur van obs De Tweemaster in Capelle aan den IJssel, volgde de leergang Strategische communicatie & PR (januari-september 2016): “Door sociale media en andere nieuwe ontwikkelingen komt er veel op je af. Je moet jezelf meer profileren, ook als school. Een berichtje op een platform zetten kan grote impact hebben. De leergang maakt duidelijk wat dit bij de ontvanger doet, waardoor ik weloverwogen keuzes kan maken. We hebben onze websites samen geanalyseerd, terugkoppeling gekregen op onze persberichten en de oefeningen – onder andere interviews met microfoon en camera – waren zeer nuttig.
De schoolbezoeken zijn erg zinvol: de eerste indruk die een andere school je geeft, zet je aan het denken. Het levert soms goede ideeën op voor mijn eigen praktijk. Ook andere onderwerpen, zoals het herzien van je visie of het inzetten van een communicatieplan, sluiten aan bij de ontwikkeling van onze school. Je leert veel van elkaars praktijkvoorbeelden. Via de digitale leeromgeving is alle informatie terug te vinden en krijg je goede feedback. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je geen profijt hebt van deze leergang!”

‘Je leert je onderscheiden van andere scholen’
Ook Sjannie Spijkers, directeur van basisschool De Tovervogel in Oisterwijk, maakte deel uit van de eerste lichting deelnemers die de leergang Strategische communicatie & PR volgde: “De leergang sluit aan bij wat ik verwacht had. Onze school heeft een diverse populatie qua sociaal milieu en het is daarom een uitdaging om met ouders te communiceren. Hoe bereik je alle ouders?
Dat is de kern van het communicatieplan over ouderbetrokkenheid dat ik in de leergang heb gemaakt. Dit neem ik ook mee in het visietraject dat we starten. In de leergang leer je hoe je je onderscheid van andere scholen in de buurt. Andere onderdelen waar ik veel aan heb zijn de omgang met media, korte en krachtige teksten schrijven en de profilering van je website en nieuwsbrief. De kerndocenten zijn goed op de hoogte van moderne inzichten. Ze geven de ruimte om eigen casussen te bespreken en hierop feedback te geven. Door de schoolbezoeken ga je kritisch naar je eigen handelen kijken. In de digitale leeromgeving kun je elkaar op iets attenderen en kennis delen. Met deze leergang heb je zeker waar voor je geld!”

Leergang strategische communicatie & pr
Doelgroep: leidinggevenden po
Startdatum: 30 maart 2017
Meer informatie en aanmelden: www.avs.nl/cel/communicatie

Gepubliceerd op: 5 december 2016

Verschenen in

Doelgroep(en)

Primair onderwijs

 

Deel dit artikel

Naar andere schooltijden, en dan? (Herziene versie september 2017)