Home » Artikelen » Scholieren havo en vwo oriënteren zich beter op vervolgstudie dan mbo

Scholieren havo en vwo oriënteren zich beter op vervolgstudie dan mbo

Scholieren oriënteren zich meer en vaker op een vervolgstudie en hebben een betere kennis van de uiterste aanmelddatum dan mbo-studenten. Qua financiële voorbereidingen zijn er echter weinig verschillen tussen mbo-studenten en scholieren. Dat blijkt uit het onderzoeksrapport ‘Studeer met een plan 2016’ van TNS in opdracht van het ministerie van OCW.

Het primaire doel van de campagne is om scholieren en studenten (samen met hun ouders) in staat te stellen om in de aanloop naar een studie in het hoger onderwijs en tijdens het studeren bewuste keuzes te maken. De campagne ‘Studeer met een plan’ heeft tussen april en juni een hoog bereik gerealiseerd. Er is in die periode over twee onderwerpen gecommuniceerd: aanmelden en financiën. De radiospots hebben een sterker aandeel in het hoge bereik dan posts op Facebook.
 
De boodschapoverdracht is wisselend: de belangrijkste boodschappen worden goed overgebracht (bijvoorbeeld dat scholieren zich voor 1 mei moet aanmelden), de overige boodschappen minder goed (bijvoorbeeld de boodschappen die refereren naar de website voor meer informatie).
Als het gaat om het (inhoudelijk) voorbereiden blijkt dat scholieren zich meer en vaker oriënteren en een  betere kennis hebben van de uiterste aanmelddatum dan mbo-studenten. Qua financiële voorbereidingen zijn er echter weinig verschillen tussen mbo-studenten en scholieren. De doelgroep ouders heeft op meerdere vlakken minder kennis van de voorbereidingen dan de jongeren.
 
Uit verschillende resultaten blijkt verder dat het voorbereiden op een vervolgstudie een stuk urgenter is onder havo 5/vwo 6-scholieren dan onder havo 4/vwo 5-leerlingen. De eerstgenoemde groep oriënteert zich vaker, heeft betere kennis van de aanmelddatum en heeft zich beter financieel voorbereid op een vervolgstudie.
 

Downloads en links
Gepubliceerd op: 11 april 2017

Doelgroep(en)

Voortgezet onderwijs

 

Integrale Kindcentra, handboek voor directeuren en bestuurders